מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא יעקב ארז

סבא ג'קי ואני ענבר
תלוש מזון חולק פעם בחודש לפי מספר הנפשות
סבא מספר על ילדותו

נולדתי בשנות ה-50. בשנים של תחילת המדינה שבה היה חוסר באמצעים. חשמל, לא היה בנמצא בכל בית וכן לא היה שפע של מצרכי יסוד. הממשלה החליטה על תקופת הצנע שבה יחולקו תלושי קיצוב מזון של מצרכי יסוד כגון: בשר, ביצים, סוכר, קמח וכדומה.

כל משפחה קיבלה תלושי מזון בהתאם לגודל המשפחה. כשהיינו הולכים למכולת לקניות, היינו מציגים את התלושים ובעל המכולת היה גוזר את התלושים הרלוונטיים, ומספק לנו את המצרכים.

מאחר ולא היה חשמל, כמובן שהכל התנהל אחרת מאשר בימנו. את הבישול ביצעה אימי על פרימוס שהיה מתודלק בנפט וכך היה אפשר לבשל או לחמם מים. כמובן שמים למקלחת היו מורתחים בסיר גדול על מנת שיהיה ניתן להתקלח במים חמים.

לעת ערב כשהיה מחשיך אימי הייתה מדליקה את פנס הלוקס שהיה בנוי ממיכל נפט קטן, שפתיל בתוכו. אימי הייתה מדליקה את הפתיל ומניחה את הזכוכית מעל מיכל הפנס.

היום המאושר בחיי הגיע ביום שהתקינו לנו עמוד חשמל בגינה וחיברו אותנו לרשת החשמל. מאותו היום חיי הבית והפנאי השתנו. אבי קנה מכשיר רדיו וכן פטפון שעבד עם תקליטים וכך זה הכניס תוכן מיוחד לבית. מדי ערב יכולנו להפעיל את הרדיו ולשמוע חדשות ומוזיקה,ובעיקר, תכניות וחידונים. כמו כן שמענו מוזיקה עדכנית של זמרים ולהקות של אותה תקופה על גבי תקליטים. ומפה התחיל עידן חדש.

תמונה 1

הזוית האישית

ענבר שי: היה לנו כיף לכתוב את הסיפור ביחד. למדתי דברים חדשים על ילדותו של סבא.

מילון

פנס לוקס
פנס ששימש לתאורה לפני השימוש בנורות חשמל.

פרימוס
כלי לבישול או חימום מים שעבד על בסיס נפט.

תקופת הצנע
תקופה שבה היה חוסר במצרכי יסוד לכן המדינה החליטה על קיצוב במצרכים אלה.

פטפון
מכשיר שהשמיע מוזיקה בעזרת מחט על גבי תקליט העשוי מפלסטיק מחורץ.

ציטוטים

”תחשוב טוב, יהיה טוב.“

הקשר הרב דורי