מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא בירושליים

סבא ישי ונכדיו
ירושלים (אתר פיקיווקי)
ירושלים שלי לפני קום המדינה

סיפור מגורי בירושלים מתחיל בשנת 1927, למרות שלא נולדתי אז חשוב לספר את הסיפור.

אבי בנה את הבית הראשון בשכונת "בית וגן" שהיא שכונה על רכס של הרצל בשנת 1927. בשנת 1929 היו פרעות שפרעו הערבים בירושלים ושדדו כל הרכוש שהיה לאבי אף האשימו אותו ברצח, אבי נדון למוות אך בהתערבות של עורך דין ירושלמי שהצליח להוכיח שזאת עלילת שקר שוחרר אבי מהכלא, מכר את הבית שגר בו ובנה בית אחר בשכונה שקיים עד ליום זה.

אני נולדתי בבית החדש ביום שבת השמיני של חנוכה, מאחר שהשכונה הייתה רחוקה ממרכז העיר, נאלצה אמי ללדת בבית, כשה המיילדת  באה ביום שישי ושהתה בביתנו  את כל השבת.

בארץ ישראל שלט המנדט הבריטי, שמאז מלחמת העולם השנייה הגביל  את עלית היהודים לארץ ישראל והארגונים היהודים הפריעו לו, כדי שיעזוב את הארץ.

עם בגרותי למדתי במרכז העיר, לצורך זה הינו מקדימים קום ונוסעים למרכז העיר ללימודים ובכל פעם שהאירגוניים היהודים פגעו באנשי השלטון הבריטי, היו מכריזים על עוצר בירושלים (עוצר פרושו איסור יציאה מוחלט מהבתים עד לביטול העוצר) ובגלל זה נאלצנו לרוץ מהר ולעבור את גבול העוצר כדי להגיע לביתנו. כי ביתנו היה מחוץ לגבולות העוצר.

מכאן והלאה נותר לספר על כל מה שעברנו במלחמת העצמאות –  השחרור ועד לימינו אלה.

הכרזת המדינה  – מלחמת השחרור

בכ"ט בנובמבר ישבו באומות המאוחדות, כדי להחליט על הקמת מדינת ישראל הישיבה התקיימה בלילה בגלל הפרשי השעות.  ישוב היהודי נשאר ער כל הלילה כדי לשמוע את השידור מבניני האומות המאוחדות. ההצבעה הסופית שהתקבלה הייתה 33 בעד  13 נגד. הישוב בארץ קפץ משמחה ויצא לרחובות בשירה ובריקוד ובהכרזה: "מדינה עברית – עלייה חופשית", כזכור הממשלה הבריטית אסרה על היהודים שניצלו מהשואה לעלות לארץ ישראל. מאז הכרזת האו"ם החלו בארץ ישראל התקפות של ערבים נגד התושבים היהודים ומאז החלה מלחמה לשחרור הארץ שאנו מכנים אותה ’’מלחמת  השחרור ’’ או ’’מלחמת העצמאות’’.

בגיל 13 הייתי נער שהעביר תשדורות במסגרת ’’ההגנה’’ לחיילים ששמרו בעמדות בשכונת בית וגן מקום לדתי. אחי המבוגר ממני היה ממפקדי ההגנה בשכונה והוא פיקד על כיבוש ההר שנקרא כיום הר הרצל.

כידוע במלחמה זו הייתה ירושלים במצור שמונה חודשים. מאז ועד היום השתתפתי בכל מלחמות ישראל עד למלחמת ’’שלום הגליל’’.

הזוית האישית

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%941

נכדים שיר וגל: אנחנו מאוד נהנינו לעבוד עם סבא גם למדנו דברים מסבא בזכות החוויה הזאת. בנוסף אנחנו מקווים שגם סבא נהנה. משיר וגל.

סבא שרים ישי: תענוג גדול להשתתף עם שיר וגל הנכדים האהובים ולחזור אחורה 69 שנה ויותר לילדות ולחוויות שעיצבו את חי ולשתף את שיר וגל באותם חוויות שלא שמעו עליהן.

מילון

מצור
מָצוֹר היא צורת לחימה שבה צד אחד מבקש לכבוש מתחם מבוצר ואילו הצד השני מבקש להגן עליו ולהמשיך להחזיק בו. ההגדרה המילונית למצור היא: "הקפת עיר על ידי צבא כדי לנתק אותה משאר המקומות ולהכניעה". כיום המונח "מצור" מתייחס לכל פעולת הלחימה על מתחם מבוצר ולא רק להקפתו והרעבתו. פעולת ההקפה והבידוד נקרא "כיתור" או "טבעת מצור".

ציטוטים

”בגיל 13 הייתי נער שהעביר תשדורות במסגרת ’’ההגנה ’“

הקשר הרב דורי