מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא בארץ ישראל לפני הקמת המדינה

סבא אפרים, סבתא חנה והגר איסלר
רחוב אחוזה ברעננה בשנות ה- 40
אפרים איסלר מספר על ילדותו ברעננה ועל זכרונות מתקופת קום המדינה

ילדות ברעננה לפני קום המדינה

נולדתי ברעננה בשנת 1938, ממש לפני תחילת מלחמת העולם השנייה. הורי עלו בשנת 1937 מגרמניה וניצלו מהשואה. הזיכרונות שאני זוכר מהילדות הם שהסתפקנו במועט. בתנאים לא קלים וללא חשמל. השירותים לא היו בבית אלא בחצר.

זו היתה תקופת המנדט והבריטים שלטו בארץ. בשכנות לרעננה היה כפר ערבי בשם חירבת עזון. כיום, אזור התעשייה של רעננה ממוקם במקום הכפר. היה מחסור במזון וגם עבודה סדירה לא הייתה להורים, אלא רק יום יומיים בשבוע. במשכורת הדלה קנו בעיקר מזון למחייה. אני זוכר את הבריטים, שנקראו "כלניות", משום שחבשו כומתות אדומות עורכים חיפוש בבתים כדי למצוא נשק שהיה אסור ליהודים להחזיק.

אנחנו הילדים שיחקנו במשחקים והיינו מאושרים. לא היה רדיו, לא היה שום מכשיר חשמלי ואפילו זכור לי שאת הכביסה היו מכבסים על פרימוס או מדורה בחצר וכך מחממים את המים.

רחוב אחוזה ברעננה, שנות ה- 40:

תמונה 1

 

זכרונות מתקופת קום המדינה

בתקופת מלחמת העולם והשואה באירופה יצאנו למרכז לשמוע חדשות מאירופה. סבא וסבתא שלי – יוסף וקלרה, נספו בשואה ב- 1942. עם קום המדינה הייתי בן 10 ואני זוכר את רגע ההכרזה על קום המדינה ואת הריקודים ברחובות. עם הכרזת המדינה הבריטים עזבו את הארץ ופרצה מלחמת העצמאות. היינו מוקפים במדינות ערב, מעטים מול רבים וכל הגברים שהיינו כשירים לשאת נשק גויסו להגנת המדינה. היינו במלחמת אין ברירה בהגנה על הבית. כילדים באותה תקופה, המשחקים שלנו היו איסוף תרמילים של כדורים. היינו בקיאים בכל סוגי הכדורים וידענו להבדיל בין כדורים של רובה אנגלי לכדורים של רובה צ'כי.

באותה תקופה היו קרבות בכל הגזרות כך שהיה מחסור בחיילים לוחמים והעולים החדשים שהיו ניצולים מהשואה הגיעו לארץ וישר נשלחו לחזית ללא ניסיון ורבים מהם נהרגו. כשהמדינה חגגה יום העצמאות השמיני – התגייסתי לצבא. הייתי ביחידה מיוחדת של טילים נגד טנקים והשתתפתי בשלוש מלחמות.

סיפורו של חפץ: ספר תנ"ך וספר זיכרון

ברצוני לספר על החפץ ששמרתי שבעים שנה. ספר תנ"ך מעוטר. הכריכה עשויה מעץ זית ועל הכריכה יש תמונה של ירושלים. את ספר התנ"ך קיבלתי ליום הולדת גיל שמונה מדוד אריה גוטפרוינד, אחיה של אימי פנינה. הדוד אריה גר בירושלים ובהקדשה שרשומה בתוך ספר התנ"ך רשום "ברוך השם לאפרים מרדכי איסלר למתנה ליום הולדת השמיני מהמשפחה. אריה גוטפרוינד, ירושלים תש"ז".

בשנים האלו לפני קום המדינה היו נוהגים לקשט ולעטר את כריכות ספרי הקודש במוטיבים מתוך סיפורי התנ"ך. ברשותי גם ספר זיכרונות לסיום בית הספר ברעננה עם עיטור על הכריכה של משה על הר סיני מחזיק בידיו את לוחות הברית. המיוחד באותה תקופה היו הגעגועים לירושלים השלמה. שנתיים לאחר מכן פרצה מלחמת העצמאות וירושלים העתיקה נפלה בידי הצבא הירדני ורק במלחמת ששת הימים, ב-1967, פרץ צה"ל לעיר העתיקה וירושלים שוב הייתה מאוחדת.

ספר התנ"ך עם עיטור ירושלים:

תמונה 2

ספר הזכרונות עם עיטור משה על הר סיני:

תמונה 3

הזוית האישית

הגר: סבא אפרים איסלר מספר על ספר התנ"ך: "ברצוני לספר על החפץ ששמרתי שבעים שנה. ספר תנ"ך מעוטר. הכריכה עשויה מעץ זית ועל הכריכה יש תמונה של ירושלים. את ספר התנ"ך קיבלתי ליום הולדת גיל שמונה מדוד אריה גוטפרוינד, אחיה של אימי פנינה".

מילון

"כלניות"
כינוי לחיילים הבריטים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שחבשו לראשם כומתות אדומות.

ציטוטים

”יחד עברו את כל המלחמות והקימו משפחה לתפארת, ארבעה ילדים שאהבת ארץ ישראל הושרשה בחינוכם.“

הקשר הרב דורי