מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של רחל בקיבוץ מזרע

בקיבוץ עם דולב
בשבילי הקיבוץ
בבית הספר גם כן הייתה לינה משותפת

סבתא רחל דסקל והנכד דולב השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי, סבתא רחל מספרת לדולב את סיפורה:
"נולדתי בבית חולים העמק בעפולה בשנת 1946 וגדלתי בקיבוץ מזרע. כשהייתי בת שנתיים (1948) פרצה מלחמת השחרור ואני זוכרת עד היום את ישיבתנו במקלט הציבורי, את מיטות "הבובות" בשתי קומות בהן ישנו כל הילדים. כל הילדים בבית ילדים היו בקבוצות, לפי הגילים, בלינה משותפת כך בגיל הגנון, הגן ובהמשך בבית הספר היסודי וגם במוסד (כך קראו לבית הספר התיכון). הייתה לי ילדות מאושרת בקיבוץ, בלינה המשותפת (גיל הגן) כשהיינו בלילה אחרי שההורים השכיבו אותנו לישון, היינו לפעמים יוצאים החוצה (בפיג'מות) ומשתוללים.
 
כשגרנו בבניין בן 2 קומות ואנחנו היינו בקומה התחתונה ומעלינו קבוצה בשנתיים גדולים מאתנו, עשו עלינו הגדולים "התקפת דובים לבנים" כשהם מכוסים בסדינים, יורדים למטה ומשגעים אותנו, עד שהגיעו שומרי הלילה להרגיע ולהחזיר אותנו למיטות.
 
אבא שלי היה שומר בשדות ברכיבה על הסוס "ג'ורג" ומידי פעם לקח אותי לרכיבה עמו עד שפעם עפנו שנינו מהסוס (הייתי רק בת 3) מאחר וזה כנראה נבהל מנחש. אבי היה גם רועה צאן ואני נהגתי להצטרף איליו למרעה בשדות הרחוקים של הקיבוץ ואח"כ הייתי מבלה שעות בדיר הצאן בשעת החליבה, מנסה בעצמי לחלוב את הכבשים. הייתי עדה להמלטות ונהניתי מאד עם הגדיים הצעירים. הבילוי הזה היה עולם ומלואו עבורי. כמו כן תמיד היו לאבי כלבים, גם כלבי זאב שהיו משמשים לשמירה בדיר הצאן ויותר מאוחר גידלנו כלבים אצלנו בבית ומאד נקשרתי אליהם.
 
בבית הספר גם כן הייתה לינה משותפת, הכל התנהל בבניין אחד שכלל: חדרי לינה, כיתה, חדר אוכל, שרותים ומקלחת (משותפת לבנים ובנות). הייתה מרפסת גדולה בחוץ ובה היינו משחקים במשחקי חברה, תחרויות קפיצה מעל מקלות, משיכת חבל, קלס וכד'. כבר בגיל בית הספר, חויבנו בניקיון המבנה כשאנחנו מחולקים לקבוצות קטנות וכל קבוצה מבצעת ניקיון בחלק אחד של המבנה ומתחלפים כל שבוע על ידי סידור עבודה שהיה מעודכן ותלוי בחדר האוכל שלנו ובו חלוקת העבודה. 
 
בכיתה ה', נכנסנו לתנועת הנוער "השומר הצעיר" בה היו לנו פעולות מגוונות כגון: שדאות, "אש לילה", פעולות עיוניות וטיולים של מספר ימים בהם היינו סוחבים את כל הציוד על הגב: אוכל, מים, שקי שינה וביגוד, וכמובן ישנו בשטח. בכתה ז' עברנו למוסד החינוכי, כך קראו לבית הספר התיכון שלנו, עד יב'. בתקופה זאת, למדנו כל יום משבע בבוקר עד שתיים עשרה בצהריים, אז היינו הולכים לארוחת צהריים בחדר האוכל של הקיבוץ. בצהריים, היינו מחויבים לעבודה של שלוש שעות בענפי המשק השונים, כגון: משתלה, דוורית, בית ילדים, משק חי, ניקיון הבית בו גרנו ולמדנו, מטבח וחדר אוכל. לקחנו חלק גם בעבודה כמו: מטעים, גן ירק, רפת, לול, שלחין, ועוד. במוסד היו לנו ועדות שונות כגון: ועדת תרבות, ספורט, חברה, בהן היינו משתתפים לפי חלוקה שנתית או חודשית. ועדת תרבות הייתה מכינה מסיבה כל יום שישי לפי נושא מסוים, אקטואלי, תרבותי, ע"פ החגים ועונות השנה וכו', ולאחר הצגת התוכן היינו רוקדים ריקודי עם לצלילי אקורדיון.
 
החגים בקיבוץ
החגים בקיבוץ היו יפים מאוד ומיוחדים. בחגים כמו ראש השנה ופסח, היה כל הקיבוץ מתכנס  בחדר האוכל שהיה מקושט מעל במה עליה היו מופיעים בשירה "בודדת", מקהלה גדולה, נגינה של תזמורת וכלים בודדים שהיו מנגנים משירי החג וכמובן ריקודים בנושאי החג והכל מלווה בתלבושות ובדברי קישור מתאימים לחג. גם אנחנו הילדים היינו משתתפים בחגיגות, למשל ריקוד חד גדיא בפסח. חג השבועות היה חג מיוחד. החג נערך בשדה, כשכל ענפי המשק מציגים את תוצרתם על גבי  עגלות מקושטות, חברי הקיבוץ ואורחים היו יושבים מסביב. אותנו הלבישו בלבן וזרים על הראש (תמונה מצורפת), הכל היה מלווה במוזיקה, ריקודים וקריאה מתאימה."
 
העשרה
"מזרע הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, בין עפולה לנצרת, הנמצא בתחום השיפוט של מועצה האזורית עמק יזרעאל. הקיבוץ השתייך לקיבוץ הארצי, אשר התאחד עם התק"ם לתנועה הקיבוצית… הקיבוץ הוקם על תל שנקרא "רובע-אל-נצרא" במהלך חג החנוכה בשנת 1923 על ידי עולים מן העלייה השלישית. שנה אחר כך הצטרפה אל המייסדים קבוצת עולים אשר התגבשה בחיפה, ובמהלך שנות השלושים הצטרפו לקיבוץ חברי השומר הצעיר מגליציה, שעברו הכשרה בגבעת מיכאל". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מזרע
מזרע הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, בין עפולה לנצרת, הנמצא בתחום השיפוט של מועצה האזורית עמק יזרעאל. הקיבוץ השתייך לקיבוץ הארצי, אשר התאחד עם התק"ם לתנועה הקיבוצית... הקיבוץ הוקם על תל שנקרא "רובע-אל-נצרא" במהלך חג החנוכה בשנת 1923 על ידי עולים מן העלייה השלישית. שנה אחר כך הצטרפה אל המייסדים קבוצת עולים אשר התגבשה בחיפה, ובמהלך שנות השלושים הצטרפו לקיבוץ חברי השומר הצעיר מגליציה, שעברו הכשרה בגבעת מיכאל.

שלחין
גידולים עם השקייה

פלחה
גידולים ללא השקייה

ציטוטים

”"אין הווה ללא עבר"“

הקשר הרב דורי