מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא וסבתא ציינו בחודש אפריל 2017, 50 שנות נישואים

סבתא חנה, סבא אפרים והגר איסלר
סבתא חנה בצעירותה
חנה איסלר (שיפנבאור) מספרת על ילדותה בישראל, עם קום המדינה.

סבתא חנה נולדה בשנת 1948 מעט לאחר קום המדינה בגרמניה, אחרי שהוריה, צבי והניה שרדו את השואה כשנאלצו לנטוש את הבית בפולין והגיעו ליערות רוסיה שם עבדו ביערות בתנאים קשים במשך חמש שנים ללא אוכל. זו הייתה הישרדות של ממש ולא תכנית ריאליטי.

בשנת 1947, לאחר סיום המלחמה הגיעו הפליטים היהודים לגרמניה למחנות עקורים, שהאמריקאים הקימו על מנת לקלוט את אלפי הפליטים ששרדו. שם נולדה סבתא בעיר קסל בגרמניה. אחות לזלמן שהיה כבר בגיל 12. זלמן אחיה חי עם ההורים ביערות מגיל 5 ללא מזון. בשנת 1949 עלו לארץ כשסבתא חנה הייתה בת 9 חודשים. לארץ הגיעו אלפי הניצולים מהשואה לארץ ישראל והמדינה לא הייתה ערוכה לגל כזה של עולים. הקימו עבורם בתים מאולתרים במעברות שהיו בעיקר אוהלים ללא חשמל וללא מזון סדיר. במעברות פרצו לעתים מגפות ולא היו מספיק תרופות לטפל בחולים.

סבא וסבתא ציינו בחודש אפריל 2017, 50 שנות נישואים.

סיפורם שזור בסיפור המדינה. הם נישאו ערב מלחמת ששת הימים בתאריך 11.4.67. מלחמת ששת הימים פרצה כחודש וחצי לאחר החתונה וסבא גויס למלחמה. יחד עברו את כל המלחמות והקימו משפחה לתפארת, ארבעה ילדים שאהבת ארץ ישראל הושרשה בחינוך שהם קיבלו. כל הבנים משרתים בכוחות הביטחון והבת אתי עובדת בבנק הפועלים וגם עומר הנכדה (הבת של אתי) משרתת בחיל האוויר כיום.

סבא אפרים איסלר וסבתא חנה ביום חתונתם

תמונה 1

 

הזוית האישית

 הגר: "סבא וסבתא ציינו בחודש אפריל 2017, 50 שנות נישואים". 

מילון

מחנה עקורים
מחנות שהקימו האמריקאים באירופה על מנת לקלוט את הפליטים היהודים ששרדו את השואה.

ציטוטים

”זו הייתה הישרדות של ממש ולא תכנית ריאליטי“

הקשר הרב דורי