מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא טובה מורה ומחנכת בישראל

סבא שמוליק וסבתא טובה
סבתא סבא ואני ביום הראשון כל כתה א'
נקודות אור בחייה של סבתא

הסיפור של סבתא טובה

ילדותה של סבתא בירושלים

סבתא טובה נולדה בירושלים בבית חולים ששמו ביקור  חולים. נולדה בת שנייה להוריה וגרה בירושלים בשכונה חרדית ששמה הכנסת. סבתא הייתה ילדה מאוד שובבה וגרמה להוריה הרבה דאגות בחיפושים אחריה. לדוגמא אמא  של סבתא ששמה היה מרים הבחינה שסבתא שהייתה אז בת שנתיים נעלמה והחלה בחיפושים אחריה. לבסוף מצאה אותה נתלית על עגלת נפט (פעם הנפט שימש להמון דברים למשל למאור ולבישול ועגלה זו שימשה למכירת הנפט).

מעבר סבתא לזיכרון יעקב

אחרי שמונה שנים בירושלים כשסבתא הייתה בת חמש משפחתה עברה לזיכרון יעקב. לאביה הובטחה משרה של שומר כשרות ביקב זיכרון יעקב. משפחתה של סבתא הייתה המשפחה הדתית היחידה חוץ מהרב בזיכרון והדבר גרם לקשיים מרובים. לדוגמא ביום שישי היו המסיבות הכיתתיות וסבתא לא יכלה ללכת אליהם. משפחתה הייתה שונה משאר תושבי זיכרון יעקב. סבתא סיימה ללמוד בבית הספר העממי (שהוא עד כיתה ח) ועברה ללמוד בסמינר (בית ספר למורים) בירושלים.

סבתא הופכת לאמא

כשהייתה סבתא בת 19 התחתנה ונולדו לה שלושה בנים כשבן הזקונים הוא אבי יובל . אבי נקרא יובל כי הוא נולד ביום העצמאות ה-25  למדינת ישראל.

סבתא מורה

אחרי 25 שנות עבודת הוראה של סבתא היא פרשה לגמלאות. יום אחד קבלה שיחת טלפון שבה מנהלת בית ספר מורשה (הבית ספר שאני לומדת בו) ובקשה אם סבתא יכולה למלא מקום של המורה לאנגלית שיצאה לחופשת לידה. כשסבתא הגיעה לבית הספר היא ראתה שבכל כיתה יש מספר מועט של תלמידים (עשרה או שנים עשר תלמידים בכל כיתה). כמובן שזה הקל עליה.

יום אחד סבתא הגיעה ללמד את תלמידי כיתה ה' והתחיל השיעור כרגיל, פתאום הדלת נפתחה ובפתח עומד ילד ומסתכל על כל הכיתה הילד נראה עייף ועצוב. הוא הגיע בלי ילקוט ובלי כל ציוד לימודי הוא לא נראה שהוא בא ללמוד סבתא שאלה אותו מה שמו והוא ענה בקול חלש. סבתא לא זוכרת את שמו. סבתא הזמינה אותו להכנס לכיתה והוא ישב בסוף הכיתה סבתא קראה לו לשבת לידה הוא התיישב ונראה מופתע וישב ליד סבתא עד סוף השיעור.

בצלצול כולם יצאו החוצה והוא לא חזר יותר לבית הספר.

הזוית האישית

הדר: את הסיפור הזה סבתא סיפרה למנהלת ביה"ס של אז והיא ביקשה ממנה למצוא את הילד ולראות מה שלומו. סבתא חושבת שיש עוד ילדים כאלה וצריך לתמוך ולעזור להם ולחזור לספסל הלימודים.

מילון

עגלת נפט
פעם נפט היה משמש לבישול לבעירה ועוד. למוכר היתה עגלה מיוחדת עליה שם נפט ובעזרתה מכר את סחורתו.

ציטוטים

”למדתי מסבתא להיות חזקה ולהתגבר על קשיים.“

הקשר הרב דורי