מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה מאומצת מחפשת את שורשיה

סבתי ואני
הדסה כנערה בביה"ס ויצו בנחלת
כך התחיל סיפור חיי
 כך מתחיל סיפור חיי…
סיפור חיי מתחיל בעלייה של יהדות אירופה לארץ ישראל בהקמתה ובבנייתה של המדינה ושזור במפעל ההתיישבות בקיבוץ ובמושב.
באוגוסט 1935 הגיעה נחמה אימי הביולוגית באניית מעפילים מההכשרה בליטא לארץ ישראל. בעלייתה ארצה הייתה נחמה בסוף הריונה ונשלחה להכשרה לקראת התיישבות בקיבוץ דפנה. ההכשרה הייתה בגבעת מיכאל, שזה בכניסה לנס ציונה מעל  הקניון .
נחמה אימי שהייתה רק בת 16 ולבד בארץ זרה נטשה אותי לבד בבית החולים ונעלמה.
אנשי הקיבוץ לקחו אותי אתם לאחר שבעה ימים ולכן קראו לי בת שבע, טיפלו בי במסירות במשך שלוש וחצי שנים כאשר אף אחד לא אימץ אותי אליו למשפחה  וכל יום הייתי הולכת אחר הצהריים למשפחה אחרת לפי תורנות. לפי הסיפורים ששמעתי ברבות הימים, נודע לי שהייתי תינוקת מקסימה.
כך הכרתי את הורי המאמצים.
הייתה חברת משק בשם שרה ולה דוד במושב כפר יחזקאל. הדוד,ששמו יוסף כץ ואשתו היו חשוכי ילדים. שרה נסעה לכפר ושאלה את הדוד יוסף אם הם רוצים לאמץ תינוקת חסרת משפחה. הדוד יוסף בא לראות אותי והתרשם מאוד חזר הביתה סיפר לאירמה אשתו והם ביחד החליטו לאמץ אותי אליהם כבת לכל דבר , החליפו את שמי להדסה וזו הייתה הפעם הראשונה בחיי שהייתה לי משפחה משלי. כך גדלתי ובגרתי בכפר-יחזקאל. הייתי ילדה מאושרת ושלוש השנים הראשונות בחיי נשכחו ממני לגמרי. חשבתי תמיד שיוסף וארמה הם ההורים הביולוגים שלי.
להפתעתי גיליתי שאני מאומצת .    
כאשר מלאו לי 23 שנים ישבתי עם חברתי הטובה שושנה ושאלתי על דודתי אסתר כץ הקבורה בכפר .הורי מעולם לא   סיפרו לי עליה ותמיד התחמקו כששאלתי חשבתי לעתים שאולי היא אימא שלי ואין לי מושג למה. (אבל זה כבר נושא לסיפור אחר) שושנה פערה את עיניה ואמרה : מה,את לא יודעת שאת ילדה מאומצת? "כן כמובן" אמרתי , שיקרתי מרוב מבוכה והלם, אך לא באמת ידעתי… רצתי הביתה ושאלתי את מידד בעלי האם ידוע לו באם אני מאומצת , תשובתו הייתה כן אבל לא סיפרתי לך כי לא חשבתי שזה תפקידי לספר. כולם ידעו חוץ ממני.
תם ולא נשלם סיפור חיי.
לאחר 4  שנים נולדו לנו שני ילדים ועברנו  מכפר יחזקאל לנחלת יהודה מקום הולדתו של בעלי מידד ושל הוריו , סביו וסבותיו של בעלי הקימו את הישוב .נולד לנו  עוד ילד ואנחנו  חיים בנחלת עד היום. עם הזמן חקרתי ומצאתי את הורי הביולוגיים הכרתי אותם ואת אחי ואחיותיי. את אבי מצאתי בחדרה נשוי ואב לבת ובן. ואת אמי מצאתי בזימבבווה בעלת מלון קטן ולה שתי בנות ובן. לפתע מבת יחידה הצטרפו לחיי 5 אחים ואחיות. יוסף וארמה נשארו תמיד הורי האמתיים להם הייתה נתונה אהבתי ונאמנותי. עד יומם האחרון הם לא סיפרו לי מעולם שאני מאומצת , ואני לא גיליתי להם את כל שנודע לי ושגיליתי עם השנים .

מילון

כפר יחזקאל
כפר יחזקאל הוא מושב עובדים בעמק יזרעאל, בתחום השיפוט של מועצה אזורית הגלבוע.

ציטוטים

”שום דבר הוא לא מובן מאליו “

”כשהיינו צעירים גם אז הינו מאושרים אפילו שלא היה לנו כמעט כלום“

הקשר הרב דורי