מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה ירושלמית בשכונת בית ישראל

ריקי שלי ודניאל
ההורים של ריקי ביום חתונתם
סיפורה של סבתא בירושלים
 השכונה שלי בית ישראל בירושלים
 נולדתי בבית חולים בעיר העתיקה בית החולים הדסה שעל הר הצופים אני בת שמינית להורי. נולדתי ביום חג שזה היה ליל הסדר אך מאחר ובית החולים היה פלסטיני קבלתי תעודת לידה פלסטינאית. אני מאוד שמחה שנולדתי אחרי ארבעה בנים למרות שהיו לי אחיות גדולות.
גדלנו בבית קטן מאוד סמוך לעיר העתיקה לשכונה קראו בית ישראל גדלנו בבית של שני חדרים וישנו שתיים בכל מיטה והיינו מאוד מאשרים. השכונה בה גדלתי ונולדתי נקראה בית ישראל מאחר וזו השכונה הראשונה בירושלים שהיתה קרובה לעיר העתיקה וזו הדגישה קרבה לעם היהודי.
זו היתה שכונה מיוחדת במינה ואחר וגרו שם משפחות מכל קצבות תבל אירופה אפריקה אמריקה ורוסיה .האנשים שגרו שם היו מיוחדים אהבו אחד את השני ודאגו אחד לשני נציין שהיו שם משפחות גדולות מאוד כלומר כל משפחה היתה ברוכת ילדים וכל היום היו משחקים בחוץ כי בבית לא מקום למשחקים. כולם ישנו בחדר אחד ואפילו מיטה לבד לא היה.
זכור לי שבנו של אחי ביקש חדר לבד ואז אחי ענה לו לי בעצמי אין מיטה לבד  ואתה רוצה מיטה לבד.
החיים שם היו מאוד מעניינים כמו שבשבת אף אחד לא היה נישאר בבית כולם הוציאו כסאות וישבו בחוץ על הכביש מותר לציין שכמעט ולא היו מכוניות שעברו בכביש או בשכונה .
התמונה שלפנינו זו תמונה של אמי סומובל בחצר הבית בשכונת "בית ישראל" את כל עבודות הבית עשינו בחצר בבית לא היה מקום. היתה חצר גדולה ששם היה באר מים שאבנו מים עם דלי לשימוש כל עבודות הבית.
       
תמונה 1
לקראת ערב היה עובד אדם עם בשמים שיהיה לאנשים עבור ההבדלה. כולם חיכו לאיש הזה שיבוא ויחלק את הבשמים  ואז כולם אספו את הכיסאות והקליפות של הגרעינים ונכנסו הביתה. וככה כל שבת ושבת. אחד הדברים שייחדו את השכונה זה היקב שהיה בשכונה. קראו לזה יקב שור והמעניין הוא שהיו מגיעות משאיות עמוסות בענבים עבור היקב וכל הילדים של השכונה עמדו שם וחיכו שאיזה אשכול של ענבים ייפול ואז יאכלו ממנו, יחלקו לשאר הילדים. הרשו לנו לקחת את הענבים מהרצפה וחילקו לכולם.
מובן מאליו שהיו כאלה מבין עובדי היקב שהיו כועסים על הילדים ומגרשים אותנו. כאשר היינו רואים את המשאית עם הענבים היינו צועקים "אוטו ענבים אוטו ענבים" ואז כולם היו מתאספים מסביב לענבים ולמשאית לפני שלוקחים אותם לעשות מהם יין.
אחד החגים המעניינים בשכונה היה ל"ג בעומר. חודש לפני ל"ג בעומר היינו כבר אוספים עצים והחשוב מכל זה לאסוף נפט. היינו לוקחים את הקופסאות של השימורים והולכים מבית לבית ומבקשים נפט כדי שהמדורה תהיה יותר גדולה ומיוחדת.
בשכונה היה מרחב ריק ששם היו אוספים הכל  וכל אחד תרם את חלקו. המדורה היתה בגובה של 400 מטר ובראש המדורה היינו עושים בובה ושמים לה נעליים ומטאטא ביד ומכל הסביבה היו באים לראות את המדורה של שכונת בית ישראל. כיום באותו מקום בנו בניין כמו בכל מקום בארץ.
הבתים בבית ישראל היו בנויים חצר ליד חצר וכל אחד בחצרו עשה כטוב בעניו. אחד זרע נענע, פיטרוזליה וכוסברה. כל אחד ריצף את חצרו כטוב בעניו, אחד עשה רק מלט ואחד ריצף באבנים ערביות ואחר בבלטות. חשוב להזכיר שהחצרות היו נקיות וכל אחד שטף את חצרו ביום שישי כך שכל יום שישי הרחוב היה מלא מים ומכל מיני ריחות של חומרי נקיות.
 התמונה שלפנינו זו תמונה של אבי שתיקן פרימוסים ופחים שבורים לבעל מקצוע זה קראו נפח.
תמונה 2
העשרה
בית ישראל: "בית ישראל היא שכונה חרדית בצפון ירושלים מצפון לשכונת מאה שערים. השכונה תחומה בין הרחובות מאה שערים, שבטי ישראל, שמואל הנביא, ויואל.  השם "בית ישראל" נלקח מהפסוק ביחזקאל, ל"ו, י': "וְהִרְבֵּיתִי עֲלֵיכֶם אָדָם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֻּלָה וְנוֹשְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה". לפי המסורת שימש מקום השכונה בימי בית המקדש השני לשפיכת הדשן, היא פסולת הקורבנות שנותרה לאחר הקרבת הקרבנות בבית המקדש".
קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – בעלי מלאכה אז והיום
תשע"ו

מילון

נפח
נפח הוא אדם היוצר חפצים מברזל או מפלדה באמצעות "עיצוב" המתכת, כלומר, משתמש בכלים לעקם, לחתוך ולשנות את צורת המתכת כשהיא במצב מוצק

בית ישראל
בית ישראל היא שכונה חרדית בצפון ירושלים מצפון לשכונת מאה שערים. השכונה תחומה בין הרחובות מאה שערים, שבטי ישראל, שמואל הנביא, ויואל. השם "בית ישראל" נלקח מהפסוק ביחזקאל, ל"ו, י': "וְהִרְבֵּיתִי עֲלֵיכֶם אָדָם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֻּלָה וְנוֹשְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה". לפי המסורת שימש מקום השכונה בימי בית המקדש השני לשפיכת הדשן, היא פסולת הקורבנות שנותרה לאחר הקרבת הקרבנות בבית המקדש.

ציטוטים

”פסח היה חג מיוחד מאוד.היינו מנקים את הבית מפורים ומסיימים ממש בערב חג.“

הקשר הרב דורי