מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהודים עולים ממצרים

נופי ילדות של סבתא
לקראת העלייה לארץ
זה הסיפור המעניין על סבתא שלי

שמי ז'קלין שחף – לוי- מקור השם שלי, על שם סבא מצד אמא – ז'ק לוי
נולדתי באלכסדנריה שבמצריים בשנת 1956. בגיל שנה עליתי לארץ.
 
סביבת המגורים הייתה "בית פתוח"- בישראל במעברות! הבית באלכסדנריה היה בית ענק עם 3-4 קומות שהפך למוזיאון תיירות כיום.*היה שם ים.*אבא- אלברט לוי*אמא- רוזה לויאחים- יצחק, חנה, יהודית, דורות, ניר. ההורים היו מאוד שאפתנים להצלחה בלימודי ילדיהם, האבא ידע לכתוב ולדבר ב-7 שפות שונות.
 
תלבושת בית הספר- חולצה משובצת עם מכנסיים כחולים. כל האחים בחיים.*אכלו בשבת מאכל מצרי העובר וממשיך לעבור בדורות הנקרא סופריטו, מרקים בשמות: מלוחיה, חמות, במיה. אהובים עלי, מלוחיה קובה…ממתקים אהובים- קרמבו ליקריץ ריגליס גומי ולא היו הרבה. קנו במכולות ובשוק. היה בית כנסת ענק ובו התחתנו גם הוריה של ז'קלין סבתי!
חברים היו לי מבית הספר וגם אחר הצהריים חברים בשכונה. אליזה, מרים, דינה, דני, יצחק ואהרון.
בבית הספר המקצועות האהובים עלי היו: תנ"ך, ספרות, אנגלית, אומנות וספורט. מקצוע פחות אהוב- מתמטיקה. היה חדר אוכל ונהנו בו מאוד- תמיד היו שם שיחות מעניינות ומקום מפגש לנערים ולנערות.
 
העונשים שקבלנו אז, היו מושכים באוזן. המורים  היו קשים מאוד. הייתה לנו תלבושת משובצת עם צווארון כחול לבן וצווארון עם סרט (לבנות). לטיולים יצאנו פעם-פעמיים בשנה לירדן, למדבר, לאגם החולה ועוד.
 
את טקס בת מצווה חגגו לי בבית לא הכינו דרשה. פרשת השבוע נלמדה במעט. לבת מצווה הוזמנו רק הבנות ולבר מצווה רק בנים. מוזיקה שמענו פופ רוק, והיו ריקודים מקובלים כמו טוויסט, ריקודי עמים ו"סלונים".
זמרים ידועים היו: אלביס, טריפינאס, אריק איינשטיין…להקות-להקת החיפושיות, האבנים המתגלגלות, להקת אבא, אריסטון, להקת משינה.
 
הטלפון היה רק טלפון אחד בבית עם מחוגה. היה מתנ"ס מלא בחוגים שהיו בחינם כי לא היה אז כמעט כסף. הבתים בתקופה זו היו "בתים פתוחים" וכך נרקם הקשר בין בני הזוג- בשהייה יחד. האבות היו קפדנים והגנו על הבנות ותמיד ידעו לאן הלכו.
 
"עלינו לארץ בשנת 1957 בגלל שהשלטון נהיה שונא יהודים, וחיי היהודים היו בחשש. הייתי בגיל 8 חודשים. הגענו באנייה שהפליגה ממצרים ליוון ומיוון לישראל. עלינו למושב גבת ושם התחיל הגבעתרון ליד עפולה. הקליטה בארץ הייתה קשה מאוד, במיוחד לאבא שהפך מאיש משכיל העוסק בכלי נגינה וכתיבה ודיבור ב-7 שפות לאיש המכבס בגדים בתורנויות. מהקיבוץ עברנו למעברות בצריפי פח".
 
סיפור מרגש?מסתורי?עצוב?
 
לאחר החתונה של ההורים, עלו לארץ ואחד מילדם נעלם בין המשפחות המאמצות, וכיום יצרו קשר עם איש התואם את כל המאפיינים והפרטים, והקשר נפסק. בקרוב ישלחו משלחת חיפוש מסוימת שכנראה תעזור במצב!  אז זה הסיפור המעניין על סבתא שלי, מקווה שנהניתם ממנו!
 העשרה
אלכסדנריה: "אלכסנדריה  היא עיר נמל גדולה במצרים, השנייה בגודלה בערי המדינה, ובעלת היסטוריה עתיקה. היא שוכנת על חוף הים התיכון, סמוך לשפך הזרוע המערבית של דלתת הנילוס, וכ-208 ק"מ צפון-מערבית מקהיר. מספר תושביה כ-4.1 מיליון (2006)".
תשע"ו

מילון

אלכסנדריה
אלכסנדריה היא עיר נמל גדולה במצרים, השנייה בגודלה בערי המדינה, ובעלת היסטוריה עתיקה. היא שוכנת על חוף הים התיכון, סמוך לשפך הזרוע המערבית של דלתת הנילוס, וכ-208 ק"מ צפון-מערבית מקהיר. מספר תושביה כ-4.1 מיליון (2006).

ציטוטים

”זה הסיפור המעניין על סבתא שלי, מקווה שנהניתם ממנו!“

הקשר הרב דורי