מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ט-אהא – בד – מפעל חייה של סבתא רבתא

ב"שער העליה"
ט-אהא - בד - מפעל חייה של אימי
ספורה של סבתא רבתא , שרדה את השואה ועלתה לארץ

בשנת 1950 הגעתי באוניה לנמל חיפה עם אבי ואמי ואחי. משם נסענו ל"שער העלייה" – מעברה בחיפה.כילדה קטנה אני זוכרת מסיפורים של הורי שקיבלנו אוהל בו גרנו בו עד שקיבלנו בית ערבי באשקלון.

תמונה 1

מעברת שער עליה 

בבית היו רק עצי בננות והורי היו צריכים לשפץ את הבית ולחפש עבודה כדי להתפרנס אבי קיבל עבודה במפעל ששמו היה "חמת" – מפעל ליצור ברזים, אותנו שלחו לגן ואמי יצאה לעבודה וכך התחילו חיינו במדינת ישראל.

אמי ניצולת שואה. אמא הייתה 5 שנים במחנות ריכוז וחשבה שהגיע אתנו למדינת ישראל תוכל לבנות חיים חדשים לאחר כל מה שעברה בשואה אבל לצערה זה לא קרה.

כילדה קטנה סיימתי את הגן באשקלון. בשנת 1957 ערב מלחמת סיני הורי אני ואחי עברנו לתל אביב בגלל המצב הכלכלי .אני ואחי נשלחנו לקיבוץ "ניצנים" דרך "עליית הנוער". כדי שהורי יוכלו להתקדם כלכלית .

בבית אימא תמיד סיפרה על השואה. אמא הייתה פעילה בארגון אסירי הנאצים לשעבר . 

תמונה 2

הייתי בקיבוץ ניצנים שלוש שנים ומשם עברתי לתל אביב. בגיל 10 התחלתי ללמוד בבית ספר יסודי ששמו ויתקין בתל אביב. במשך כל ילדותי אמי תמיד סיפרה על השואה הייתה במחנות ריכוז. אמא הייתה במחנות ריכוז ששמם אושוויץ בירקנאו ובגטו ורשה. הסיפורים היו מסמרי שיער.

אמי תמיד סיפרה מה עשתה בגטו ורשה עבדה במכבסה גיהצה את החולצות לגסטפו. תמורת העבודה קיבלה לאכול תפוחי אדמה זאת תמיד סיפרה כדי שנקבל ערכים לחיים שלנו במדינת ישראל. אמא הוסרטה והונצחה באמצעות קלטות שהוסרטו מטעם נציגות של הבמאי שפילברג.

ברצוני להדגיש שאבי גויס לצה"ל בשנת 1951 כדי לשרת את מדינת ישראל הוא היה קצין בצה"ל.

התנאים בבית לי ולאחי היו תמיד טובים. יש להעריך את מה שאנחנו קיבלנו מאמא ואבא כמו למשל לימודי כלכלה. אמא תמיד אמרה שהיא לא קיבלה דבר כיון שהגרמנים קטעו את החיים הצעירים שלה.

בשנת 1956 אמי קיבלה שילומים מהגרמנים וקנתה מכונות תפירה ובשנת 1957 פתחה עסק קטן להלבשה תחתונה. אנחנו בתור ילדים עזרנו לה להתבסס ולהתחיל עסק עצמאי לאחר שקיבלה פיצוים מהגרמנים קנתה מכונות תפירה והתחילה ליצר הלבשת לילה ופנאי. המותג שקוראים לו ט-ה-בד נקרא על שם אמי משמעותו טרזה הורניקר בד עובד עד היום. הפיג'מות ובגדי הפנאי נמכרים ברשתות הגדולות כמו "המשביר לצרכן" ורשת "אפרודיטה". חבל שאמי לא זכתה ליראות את המותג שלה מתפתח בזכות העבודה שלי ושל ביתי המעצבת. המורשת ממשיכה.

בנוסף לעבודתה הייתה אימי פעילה בארגון אסרי הנאצים לשעבר. נסענו איתה ל"יד ושם" בירושלים, שם סיפרו לנו מה עבר על הניצולים.

אמי תמיד דאגה שלא יחסר לנו כלום בגלל כל העבר שלה. ברצוני לספר איך אמי ברחה במצעד החיים בסוף מלחמת העולם השנייה זרקה את עצמה לתוך בור ומשפחה גרמנית הצילה אותה לאחר שהרוסים נכנסו לכפר ושחררו מספר היהודים שהיו שם.

משם נסעה אימי ברכבת לפולין לעיר לודג', שם הייתה לבד עד שהכירה את אבי, שהיה בצבא הפולני. אמי פתחה בינתיים עסק קטן ובשנת 1946. לי ולאחי לא היה סבא ולא סבתא ולא דוד ודודה כולם נשרפו במשרפות. אני מאוד שמחה לשבת עם הנכד שלי ולספר מעט על הילדות שלי. לי ולאחי לא היה סבא ולא סבתא ולא דוד ודודה כולם נשרפו במשרפות. אני מאוד שמחה לשבת עם הנכד שלי ולספר מעט על הילדות שלי.

ובשנת 1946 התחתנה בשמלה שחורה בגלל שלא הייתה לה משפחה שתלווה אותה לחופה וגם לא לאבי. 

אספר סיפור קצר על התנהלות החיים בבית עם אמא שתמיד דואגת שלא יחסר כלום בבית ואסור לזרוק אוכל. אמא תמיד סיפרה שלא היה להם מה לאכול ואכלו קליפות של תפוחי אדמה.אנחנו כילדים שמענו סיפורים קשים על החיים של אמי במחנות הריכוז.

לאחר שהורי נפטרו ואני בניתי משפחה חדשה עם חמישה נכדים ששניים מאם זכו ליראות את אמי. לצערי אבי לא זכה ליראות אף אחד מהם.

ביום השואה היינו באים לאמי לביתה ביום האזכרה היא הייתה מספרת לי ולבנות שלי על ההורים שלה והאחים והאחיות על הפלישה של הגרמנים לביתם. קיבלנו את זה בצורה קשה ושיתפנו את הנכדים כדי שגם הם יבינו מה עבר על ניצולי השואה. נשארנו בלי משפחה בנינו אמי אני ואחי משפחות.

בגלל מצבה הנפשי של אמא, תמיד התחשבנו בה והבית התנהל לפי הרצונות של אמי. זה לא היה קל. אנשים שעברו את השואה הפנימו את העבר שלהם. לי ולאחי לא היה סבא ולא סבתא ולא דוד ודודה כולם נשרפו במשרפות.

אני מאוד שמחה לשבת עם הנכד שלי ולספר מעט על הילדות שלי. עוד אני רוצה להוסיף כי קיימות במשפחה קלטות  שמספרות את הסיפור על החיים שלה במחנות הריכוז.

העשרה:

שואה: שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, כשתכליתם היו בהתחלה פגיעה ביהודים, ובהמשך השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי (הפתרון הסופי). מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב שישה מיליון. (ויקיפדיה)

תשע"ו 2016תכנית הקשר הרב דורי

מילון

סטיבן שפילברג
במאי הולוודי שבין שאר עבודותיו תעד את השואה. יוצר הסרט "שואה"

ציטוטים

”סבתא התחתנה בשמלה שחורה בגלל שלא הייתה לה משפחה שתלווה אותה לחופה“

הקשר הרב דורי