מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טלטלות בדרך לארץ

כותבים את סיפורי בבית הספר
המהפכה הבולשביקית (ויקיפדיה)
שרה מספרת את קורות משפחתה בדרך ארצה מטהרן...

קורות משפחתי: הורי נולדו בסמרקנד שהיא ברית המועצות לשעבר אימא שלי נולדה ב1917 ואבי נולד ב1904 והם התחתנו בשנת 1932. באותם השנים הייתה מהפכה בברית המועצות וקראו למהפכה המהפכה הבולשוויקית . אחי הגדול נולד ב1933 ואז הורי החליטו לברוח מברית המועצות והם ברחו בצורה בלתי לגלית ,וכשהם הלכו הם לקחו איתם קומקום עם מים וחבילה קטנה של חיתולים. הם הלכו ארבעים יום וארבעים לילה עם התינוק שלהם, הורי היו צעירים ויפים במיוחד בשביל לא להתבלט מרחו את פניהם עם פלפל שחור וכורכום וגם לא היו להם בגדים להחליף אז נראו מלכולכים.  

הם עברו כמה ערים בניהם גם אפגניסטן ארץ זאת לא מצאה חן בעיני אמי כי היא נראתה לה מדינה ענייה הם המשיכו ללכת עד שהגיעו לפרס לעיר משהד. בבית כנסת לא הכירו אף אחד, לפתע ניגש אליהם ילד קטן ומשך לאבי בכנף מעילו ואמר בוא בוא (בפרסית ביה ביה) והביא אותם אל ביתו ומשפחתו קבלה אותם בסבר פנים מאוד חמות ונתנו להם ללון שם כ3 חודשים.

ובינתיים אבי שכר חנות ומקצועו חייט ואנשים מאוד אהבו את עבודתו ואנשים רבים ביקשו שיתפור להם מלבושים. כאשר הרוסים הצטרפו למלחמה הם נחתו בשדה התעופה של טהרן בשביל לתדלק וחיפשו אנשים אמינים שיוכלו לספק להם מזון והורי קיבלו דוכן כדי לספק להם אוכל. הקונסול ראה שהורי אמינים ואמר להם :"אני אתן לכם 24 ויזות ואתם תאספו את היהודים שאתם מכירים כאן (בטהרן) ותעלו אותם לארץ ישראל".

אבי חילק את הוויזות לשני חצאים ובחצי אחד שם על כל ויזה קבוצת אנשים שצירף כמשפחה אחת (למרות שלא הכירו זה את זה) וכך מילא מטוס באנשים מבוגרים ושלח אותם לארץ. ואז הוא לקח את החצי השני והשתמש בו לקבוצות אנשים צעירים יותר כגון: ילדים, הורים וכדומה. בניהם גם אני.

העליה לארץ: כך יצאנו עם אוטובוס בלי שאף אחד ידע. הנסיעה נערכה יום ולילה רק כדי לצאת מהעיר כשיצאנו מהעיר בעזרת כמה אוטובוסים ורכבות הגענו לעיר בומבי שבהודו. נשארנו שם כשנתיים ואת הויזות מסרנו לקבוצות אנשים ושלחנו אותם לארץ בכל מיני דרכים. הויזות הוחזרו לנו ויצאנו לדרך. הגענו לארץ!

ובארץ שלטו האנגלים והאנגלים לא רצו שנכנס לארץ. אני חבשתי תרבוש כי אבי קנה לי את זה באחת מהמדינות הערביות. אז דודי אמר להם שבאנו ממדינה ערבית ושיתנו לנו להיכנס. הגענו לתל אביב ודודי הביא אותנו לביתו. ברחוב פלורנטין היה שם חדר 1 שירותים מקלחת ומטבח בחוץ .אנחנו היינו 8 איש 5 מבוגרים ו3 ילדים שאוכלסו בחדר 1 ואז אחרי מספר חודשים אבי שכר חנות והוא חילק את החנות לשניים עם ארון קדימה שימש לעסק ואת החלק האחורי חילק בגובה לשנים החלק התחתון שימש לחנות והחלק העליון למגורים. וככה חיינו והסתדרנו.

 

תשע"ו 2016

מילון

בלתי לגאלית
לא חוקית. מתייחס לארגון ההפעלה, בו העלו יהודים לארץ ישראל בצורה לא חוקית

ציטוטים

”נהנתי מאד מאד להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי ולהכיר את הילדים המתוקים!“

הקשר הרב דורי