מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ט"ו בשבט

סבתא פנינה ומאיה
יום הנישואין של סבתא פנינה
הדרך שלי לבטא את אהבתי לארץ

ט"ו בשבט
ט"ו בשבט ושבוע שמירת הטבע הוא אחד החגים שניתנה לי ההזדמנות הטובה לקשר בין היותי מחנכת לגיל הרך לבין שיתוף פעולה עם הקהילה הקרובה: תלמידי בית הספר, הורי ילדי הגן ומחלקת גנים ונוף של העירייה בה היה גני ובין הקשר ההתנדבותי שלי במהלך כל השנה בבית האבות ובאחת השנים בט"ו בשבט.
במהלך השנה יצאנו לטיולים בסביבה הקרובה לגן ולבית הספר שאיתו היה לנו שיתוף פעולה במהלך כל השנה. בשבוע שמירת הטבע התמקדנו ביתר שאת בשינויים בטבע שניכרו בשדה שאימצנו ובכל מקום בפריחה בפרחי הבר כמו סביונים, ציפורני חתול, חמציצים וכו' בפרחים השמורים כמו רקפות ובליבלוב העצים כעץ השקד בחצר הגן או בעצים הנשירים. הילדים אוהבי הטבע זכו לחוות ולצפות בפריחה השונה, בהתעוררות ובצבעוניות וכן בפגישה עם החרקים, מקום מגוריהם.
חינוך לערכים וללמידה 
ט"ו בשבט היווה בעיני הזדמנות לפתח בילדים את נושא אהבת הארץ,הנטיעה המקשרת בין עם לאדמתו.חשוב היה לי לפתח בילדים ערכים כמו אהבה לצומח ולחי ,כבוד לאחר, הזדהות, התחשבות, הבנה, אכפתיות. הילדים הפנימו את חשיבות העצים לאדם ולחי, דרך הטיפול בהם ותועלתם למידה, פעילות ועשיה הילדים "אימצו" עץ בסביבתם הקרובה והכינו לו "תעודת זהות" שבה כתבו את שם העץ, מקום גידולו, צורת עליו,פריו.
 
הרבה עבודות יצירה נעשו בגן. הילדים התייחסו גם לאומנים שציירו בעקבות עצים ועשו עבודות יצירה בעקבות האמן. הם הכינו כלי נגינה מפרות העצים(עצי סרק) כצאלון , סיגלון. סיפרנו סיפורים רבים שחידדו לילדים את חשיבות הצומח והחי כמו: "עץ,איך זה להיות עץ?" (דתיה בן דור), "מעשה בשקיק", (לוין קיפניס), ההלך והתמר (אגדה). שרנו שירי ארץ ישראל הקשורים לטבע ולמדנו ריקודי עם.
 
בקהילה 
היה קשר אמיץ עם בית הספר הקרוב בביקורים ופעילויות הדדיות ויחד עם תלמידי בית הספר, כיתה ז' שתלנו בחצר הגן ובחצר בית הספר שני עצים שניתנו ע"י מחלקת גנים ונוף של העירייה. בנוסף ילדי הגן בעזרת התלמידים הכינו שלטים לעצים "עץ  ,אני אוהב אותך", עם שם העץ ושלטים בשדה "צא לנוף ואל תקטוף" (השלטים מנוליינים, בגלל הגשם בעונה).
 
תלמידי בית הספר עזרו לילדי הגן בהכנת סלט פירות.שיתפנו את ההורים בנושא המדובר בגן על כל המשתמע והזמנו אותם לתערוכה שהילדים הכינו בעקבות ציורי האומנים. אחרי ההתרשמות מהתערוכה יצאנו עם ההורים לחצר הגן שם רקדנו סביב העצים ושרנו משירי החג ושירי ארץ ישראל. אמהות הגן קיבלו סיכה מפרי עץ הסיגלון, מתוצרת מעשי הילדים והילדים קיבלו עציץ עם שתיל כתשורה מהעירייה. 
 
החוויה בבית האבות
באחד מימי שבוע שמירת הטבע הזמנתי את ילדי הגן והוריהם , בשעות אחר הצהריים להנעים לשעה קלה את זמנם של התושבים הוותיקים.הילדים דקלמו, שרו ורקדו בליווי זוג הורים שניגנו לפני התושבים, שהתרגשו וניסו את כוחם בשירה מלווה. אחד מהתושבים אף ביקש לספר כיצד היה בעברו פרדסן . בסוף הילדים עברו בין התושבים וחילקו להם עציצים קטנים, כקישוט לחדרם בבית האבות.
 
הילדים חשו את הנתינה שלהם עם הסובלנות לאחר, הכבוד, ההנאה וקורת הרוח ההדדית. במשך ימים רבים המשיכו הילדים וההורים לדבר על חוויותיהם.  
נ.ב. מאחר ואין באפשרותי להציג את פני הילדים, שבגרו בינתיים. אני מצרפת מעבודותיהם בעקבות אומנים שציירו עצים.
    
 תמונה 1 
תמונות מעברה של פנינה
 
תמונה 2
 
 
תמונה 3
 
תמונה 4
 
העשרה
ט"ו בשבט "ט"ו בשבט הוא היום החמישה עשר בחודש החמישי בשנה העברית, למניין החודשים מתשרי, והוא החודש האחד עשר למניין החודשים מניסן. על פי הלוח העברי הקבוע, פרשת בר המצווה של ילד שנולד בט"ו שבט היא ברוב השנים פרשת יתרו. אבל אם בר המצווה חל בשנה המתחילה בשבת או בשנה חסרה המתחילה ביום שני (שנה מקביעות בחג או בחה) פרשת בר המצווה היא פרשת בשלח.
ביום זה על פי המסורת היהודית חל ראש השנה לאילנות". ויקיפדיה
 
בית ספר "ניצנים", שהםמורה מובילת תכנית טל נימניינואר 2016, תשע"ו

מילון

עצי סרק
עץ שפירותיו לא נועדו למאכל האדם.

ט"ו בשבט
ט"ו בשבט הוא היום החמישה עשר בחודש החמישי בשנה העברית, למניין החודשים מתשרי, והוא החודש האחד עשר למניין החודשים מניסן. על פי הלוח העברי הקבוע, פרשת בר המצווה של ילד שנולד בט"ו שבט היא ברוב השנים פרשת יתרו. אבל אם בר המצווה חל בשנה המתחילה בשבת או בשנה חסרה המתחילה ביום שני (שנה מקביעות בחג או בחה) פרשת בר המצווה היא פרשת בשלח. ביום זה על פי המסורת היהודית חל ראש השנה לאילנות.

ציטוטים

”"צא לנוף ואל תקטוף"“

הקשר הרב דורי