מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפרהוד – הטבח בבגדד עיר הבירה של עיראק

סבא דרור ואור
סבא דרור בצעירותו
טבח ביהודי בגדד

שמי דרור נקש, נולדתי בשנת 1931 בעירק. השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי יהונתן נקש. העלנו ותעדנו בהרחבה את סיפורי לקריאה לחצו על הקישור לסיפור: במקום לסבול מהקשיים התחלתי לצייר אותם. גם השנה אני משתתף בתכנית והפעם עם אור נקש. הפעם בחרתי להאיר  תיעוד הסטורי לסיפורו של הטבח בעיר בגדאד:

זה התחיל בחג השבועות באותו זמן הממשלה העירקית הייתה נאצית. הערבים טבחו ביהודים הרגו ושדדו את רכושם ואנסו בחורים יהודים שיצאו בערב החג לחגוג. רצחו אותם הערבים וזרקו את גופותיהם לנהר למחרת שיירות  של מוסלמים עמוסים בשלל של רכוש ששדדו מהיהודים. ההינו בבית חסרי אונים הרגשנו כמו חיה שבאים לצוד אותה. הייתי ילד והפחדים והטראומות שחווינו אז ליוו אותי כל החיים לפעמים הייתי  צועק בלילה תוך כדי שינה

לקרת הערב הצבא האנגלי התערב והשוד והרצח והאונס הופסקו. שני ילדים של שכן יהודי שיצאו לבלות לא חזרו. באותם יומיים נרצחו כ – 200 יהודים ונשדד רכושם של חצי מהיהודים שגרו בבגדד אחרי זה גמלה בנו החלטה לעזוב את עירק ולעלות לארץ.

אירוע זה שסבא נקש תאר את חוויותיו והיה עד לו נקרא: "הפרהוד (בערבית: الفرهود, תרגום מילולי: "ביזה", "שוד" הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000[2]. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה "פרהוד" היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים. במהלך ההתערבות המאוחרת של הצבא לעצירת הפרעות נהרגו כמה עשרות עד כמה מאות מוסלמים ולא-יהודים אחרים. ( ויקיפדיה).

הזוית האישית

סבא דרור נקש: משתתף בתכנית זו הפעם השנייה: "השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי יהונתן נקש. העלנו ותעדנו בהרחבה את סיפורי (לקריאה לחצו על הקישור לסיפור): במקום לסבול מהקשיים התחלתי לצייר אותם. גם השנה אני משתתף בתכנית והפעם עם אור נקש".

מילון

טבחו
רצחו, שחטו

ציטוטים

”טבח יהודי בגדד גרם לנו החלטה לעזוב את עירק ולעלות לארץ.“

הקשר הרב דורי