מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלום העליה לארץ

איתי ובוריס
עולים מרוסיה
הק.ג.ב. לא עצר אותי

התחלתי לחלום על העלייה בשנת 1967 בגיל 13 באותו זמן פרצה מלחמת ששת הימים

ואנחנו יהודי ברית המועצות הרגשנו קשר הדוק למדינת ישראל שנלחמה על קיומה

התעמולה הסובייטית הציגה את ישראל בתור מדינה תוקפנית שהולכת לכבוש את מדינות הערב "המסכנות" ואנחנו היהודים רצינו לדעת את האמת על הגבורה של חיילינו ואנחנו נאלצנו להקשיב לתוכניות רדיו של "קול ישראל" ועשינו את זה בצורה מחתרתית כיוון שסוכני הק.ג.ב. עקבו אחרי משפחות יהודיות רבות במטרה לתפוס את ה"בוגדים" .מתכניות אלה אני הכרתי את השמות של משה דיין, רפאל איתן, אבא אבן, ואישים חשובים אחרים. אני גם זוכר שהתאהבתי בשירים של אבי טולדנו וכפי שאמרתי, מאז החלטתי לעלות ארצה במוקדם או במאוחר.

באותו זמן בדיוק ברית המועצות שמה מסך ברזל שמנע מאנשים שרצו לעזוב את המדינה לצאת ממנה ואנחנו נשארנו. במשך השנים כמעט כל ערב האזנתי לתוכניות "קול ישראל" מעודכן בכל מה שהתרחש במדינת ישראל .ב 1975 התחתנתי ונולדה לנו בת, אשתי ואני החלטנו לנסות להגר מברית המועצות אבל עקב העובדה שאבא של אישתי עבד במפעל צבאי לא אישרו לנו לעזוב את ברית המועצות.

ניסיון מוצלח לעזוב את ברית המועצות התחיל ב 1989 כאשר נשיא ברית המועצות גורבצ'וב פתח את שערי המדינה לכל מי שהייתה לו הזכות להגר למדינה אחרת. אני ומשפחתי המורחבת התחלנו להתכונן לעלייה לארץ ישראל. להפתעתי הרבה הראשון שקיבל אשרת יציאה מברית המועצות היה דווקא אבא של אישתי שעצר אותנו ב 1975 בשלב מסויים גם אני קיבלתי אשרת יציאה מברית המועצות, והחזרתי לשלטונות את הדרכון של ברית המועצות ואז המסמך היחיד שלי היה אשרת יציאה. באותה תקופה החלה המשטרה בברית המועצות לסייר בערבים ובלילות ברחובות העיר שבה גרתי ולבדוק את המסמכים שהיו לאנשים אני "נתפסתי" ובפעם הראשונה לקחו אותי לתחנת המשטרה הקרובה כדי לבדוק האם אני מרגל של מדינה זרה הייתי צריך לשחד את השוטרים בתחנה כדי שישחררו אותי בשלום, בשלושת הפעמים האחרות הייתי צריך לתת שוחד לשוטרים במקום בו עצרו אותי. סוף סוף במרץ 1990 עזבנו את ברית המועצות ויצאנו לדרך לישראל. הייתה תקופה מתוחה מאוד כיוון שארגונים פלסטינאים הכריזו מלחמה על מטוסים עם עולים יהודים, אנחנו היינו צריכים להיות מאוד זהירים כאשר נסענו ברכבת מקייב לבודפשט בלילה עשינו תורנויות על יד החפצים שלנו בכדי למנוע מאנשים זרים שהסתובבו בקרונות ברכבת להצמיד אליהם מטען חבלה כאשר הגענו לבודפשט אני הופתעתי מהטכניקות של אנשי שירותי הביטחון הישראליים אשר קיבצו אותנו וללא מילים הראו לנו דרך לאוטובוסים שהסיעו אותנו לבית מלון .אחרי יומיים בבודפשט הגענו לשדה ושם עברנו בדיקה גם של כוחות הביטחון ההונגריים וגם של כוחות הביטחון הישראליים בשדה התעופה ראינו המון חיילים הונגריים עם כלבים שאבטחו את השדה מהמחבלים. סוף סוף עלינו על מטוס של "אל על" וטסנו למדינת ישראל.

מילון

ק.ג.ב.
סוכנות הביון של ברית המועצות לשעבר

ציטוטים

”במהלך הכתיבה למדתי שאם קיימת לאדם מטרה הוא צריך לעשות כל שביכולתו כדי להגיע אליה “

הקשר הרב דורי