מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיפוש הנשק הראשון בארץ – האלחוטאית החולדאית

אני וסבתא נאוה
מכשיר מורס של סבתא מינה ז"ל
איך הקשרית החולדאית מנעה נפילת רשת הקשר הארצית בידי הבריטים ומאסר בטוח

היה זה לפני למעלה מ- 70 שנה.
 
בוקר יום חמסין אחרי ארבעה ימי חג ראש-השנה ימי שרב חוסר מים, יובש וחום מעיק. מינה צימר השכימה קום להניק את בתה נאווה הפעוטה בת החודשיים שנשארה לישון בבית-ההורים בשל מחלתה. היא ניגשה לחלון והסיטה את הווילונות בתקווה למשב רוח שיביא מעט רווחה. היא נחרדה לראות ראשי חיילים בכומתות אדומות מציצים באחורי הגבעה. חיילים בריטים שבאו בלילה חרש ופשטו על הקיבוץ בעוד החברים ישנים. מיד העירה את יצחק בעלה, סרן יצחק צימר, אלחוטן בחיל הקשר, מדריך ארצי ב"הגנה" המזוודה שלו מוכנה הייתה עם ציוד מלא: כרטיסיות, שיפרים (כתבי-סתרים) שהרכיב במשך הלילה וחומר מחתרתי  סודי של כל תחנות המורס הארציות.
 
בתושייה כי רבה, מיד אספה את החומר המחתרתי והכניסה אותו לכד החלב הקטן יצאה לחצר ושרפה אותו. חפרה בור מתחת עץ ההדר וטמנה את שאריות החומר השרוף.חזרה ליצחק בעלה ועדכנה אותו שימצא מקום מחבוא ולא ילך לחדר-האוכל לשם אספו הבריטים את חברי הקיבוץ. שם "נלחמו" הנשים ב"כלי מלחמה" מכל הבא ליד: מחבתות, סירים וכו'.אצל מינה בביתה בהיותה הקשרית של הקיבוץ היה מכשיר הקשר מוחבא בארגז כלי-המיטה שמתחת למיטה."מה עושים עם המכשיר?" נבעטה מהמחשבה החדר קטן מיד יגלו את מקום המכשיר! צץ במוחה רעיון היא תנצל את הג'נטלמניות של הבריטים והתינוקת "תשמש כיסוי", הוציאה את המכשיר, הניחה אותו בפינת החדר, פרשה עליו שמיכה, התיישבה והניקה את בתה התינוקת.
 
באותו רגע ממש דפיקה בדלת נכנסה משלחת ובראשה בריגדיר קצין משטרה, שוטר יהודי ושני חברי הקיבוץ: פינחס לבון ומרדכי דיסטנפלד מזכיר הקיבוץ.תוך דקה "הפכו" את החדר רוקנו על הרצפה את ארון הבגדים מרדכי החוויר כשנגשו למיטה והפכו את המזרון והוא נשם לרווחה משהוציאו את ארגז כלי המיטה והנה… הוא ריק. הבריטים התייאשו יצאו והשאירו חיילות ערביות בחוץ. מינה הבינה שצריך להוציא את המכשיר מהבית כי יש להם כוונות לשוב ולחפש, האנטנה על הגג הסגירה אותה. מינה פרשה על הרצפה סדין, הכניסה את המכשיר ומילאה בבגדים וכלי מיטה, צררה לחבילה שהניפה על שכמה וביד השנייה פח שמן ריק ששימש לכביסה מילאה בחיתולים מלוכלכים ויצאה בדרכה למכבסה. החיילות מאחוריה. והנה הניה עופר חברת הקיבוץ הגיעה אישה יפיפייה עם צמה בלונדינית והיא דורשת" תני לי את הכביסה אני אסתדר איתם!" מינה: "לא אתן אני אחראית על הכביסה אינני נותנת"הניה: "זה מסוכן יאסרו אותך"מינה: "מה שיקרה לכביסה יקרה לי"הניה: "יש לך תינוקת את חייבת לחשוב עליה"מינה:"כן האמת לכי לשמור עליה"מינה המשיכה בדרכה הגיעה למכבסה פתחה את דלת מכונת הכביסה הכניסה את חבילת הכביסה סגרה סובבה את פתח מכונת הכביסה כך שאי אפשר לפתוח אותה ויצאה. כך ניצל מכשיר הקשר הודות לתושייה רבה של אישה אמיצה, כך ניצה כל רשת האלחוט הארצית ואותה תינוקת שאימא שלה הניקה אותה על מכשיר הקשר זאת אני.
 
העשרה
"סְלִיק" הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין." ויקיפדיה
 
תשע"ו, 2016 

מילון

סליק
"סְלִיק" הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין"

ציטוטים

”"אם אין אני לי מי לי ואם לא עכשיו אי מתי"“

הקשר הרב דורי