מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי עם המדינה

אהבה אמיתית
גן החיות של תל אביב הוא גן החיות הראשון בישראל (ויקיפדיה)
ילדות בזמן מלחמת העולם השנייה, כל מלחמות ישראל, שירות בצה"ל, נישואים ומשפחה

שמי  נעמי בן-דב סבתא של מיה בן דב.

נולדתי בתל אביב בשנת-1938 בארץ ישראל שנקראה פלשתינה והייתה תחת שלטון בריטי.

בגיל שנתיים, שנת 1940 תל אביב הופצצה על ידי חיל האוויר האיטלקי שחבר לנאצים, זו הייתה הפעם הראשונה שישבנו במקלט. בשנת 1947 עדיין תחת שלטון המנדט הבריטי, אני זוכרת את  החיילים הבריטים, שקראנו להם כלניות  {מפאת כובע אדום שחבשו כמו כובעי הצנחנים שלנו},  קוראים לנו להישאר בבתים. זה נקרא עוצר. שעות שאסור היה להסתובב ברחובות. היינו צריכים להישאר בבית עם אורות מאופלים.

גרתי ברחוב שלמה המלך שנחשב לאזור הכי צפוני בתל אביב. לא רחוק מביתנו היה גן חיות שהיו בו קופים, דובים, אריות, צבים ופינת ציפורים. גן החיות עבר בשנת 1980 מתל אביב לספארי ברמת גן.

לא רחוק משם, (היום רחוב אבן גבירול רחבת עיריית תל אביב), היה כרם ענבים ומקשת אבטיחים. לא הייתה תחבורה, לא היו מכוניות ולא היו אופניים. מה שכן היה עגלות רתומות לחמורים, כך מכרו ירקות ופירות. הייתה שמחה ברחובות, אחד הכיר את השני. היינו כמו כפר גדול. כל השינויים והקדמה צמחו יחד אתנו.

בה' באייר, בתאריך ה – 14 במאי 1948 החלה מלחמת העצמאות, הייתי אז בת 10. היינו קשובים לרדיו  (טלוויזיה עוד לא הייתה). הקשבנו  לדוד בן גוריון שהקריא והכריז על עצמאותנו. האסיפה הייתה בשדרות רוטשילד בבית מאיר דיזנגוף (שהיה ראש עריית תל אביב הראשון). ישבנו, הקשבנו ובכינו מרוב התרגשות. יצאנו לרחובות עם ההורים ורקדנו.

אז פרצה מלחמת העצמאות שגבתה מחיר מאוד כבד עם אבדות קשות, זו הייתה מלחמת דוד בגוליית, אך זכינו במדינה. בזמן מלחמת השחרור הגיעו  מתנדבי מח"ל, מתנדבי חוץ לארץ, לעזור להילחם במלחמת העצמאות. הם  תרמו תרומה נכבדה ומרשימה לעיצוב דמותו של צה"ל. כל יום שישי אמי הייתי מארחת חיילים בודדים. אני זוכרת מתנדבים מאוסטרליה, מצ'כיה ואפילו מאנגליה. כל תקופת שהותם ההתנדבותי לצבא היו מבאי ביתנו, עד שחזרו לארצותיהם.

נכדתי המתוקה מיה, נולדה לעולם של טכנולוגיה שקשה להדביקה, כיוון שהיא משתנה ומתקדמת. בילדותי לא היו מקררי חשמל. לטלפון קווי חיכינו שבע שנים ואוכל היינו קונים עם תלושים שחולקו רק למוצרי צריכה הכרחיים.

למדתי בגימנסיה הרצליה בתל אביב מכיתה ד'. הייתי בצופים, הדרכתי, התגייסתי לצבא ההגנה לישראל, שירתתי בחל הקשר בתפקיד מזכירתו של קצין קשר ראשי. בדרך עברנו בשנת 1956את מלחמת סיני, שנקראה מלחמת קדש. מלחמת ששת הימים, ב-1967, מלחמת ההתשה ב-1969, וב-1973 מלחמת יום כיפור. 1982 מלחמת לבנון הראשונה, שנקראה מלחמת שלום הגליל, 2006 מלחמת לבנון השנייה.

הזוית האישית

נעמי: תולדות המדינה חופפים לתולדות בני דורי – אני חשה שתקופת חיי היא אחת מהתקופות הכי מעניינות.

מילון

מח''ל
מתנדבי חוץ לארץ

גן החיות של תל אביב
גן החיות של תל אביב הוא גן החיות הראשון בישראל ששכן עד 1980 בתל אביב-יפו בגן הדסה (לימים "גן העיר") שבקצה המזרחי של שדרות קרן קיימת (כיום שדרות בן-גוריון), ליד הבריכה הלימודית של גן-הדסה ומצפון לכיכר מלכי ישראל. שטחו היה קטן יחסית לגני חיות אחרים בעולם ולספארי ברמת גן, שתפס את מקומו, אבל בזמנו הוא נחשב למקום קסום ומושך לבילויים משפחתיים.

ציטוטים

”נכדתי המתוקה מיה, נולדה לעולם של טכנולוגיה שקשה להדביקה, כיוון שהיא משתנה ומתקדמת.“

הקשר הרב דורי