מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי סבא כלוחם אווירי

במפגש הפתיחה
סבא כטייס
סיפור על סבא, כלוחם אווירי שהשתתף במספר מלחמות וישב בשבי העיראקי
סיפור חיי
נולדתי בבית החולים בעפולה, בחנוכה תש'ב, 12.12.41, באמצע מלחמת העולם השנייה. גרנו בקרית עמל שהתאחדה מאוחר יותר עם טבעון, ונוצר הישוב קרית טבעון.
בבית דיברנו רק עברית, ההורים דיברו בניהם ברוסית ואידיש," כדי שלא נבין…"
גרנו בבית עם גינה גדולה, הרבה ירק ופרחים.
ביתנו היה צמוד לבית הספר, כי אבי היה המנהל שם. כדי להגיע לכיתה הייתי צריך רק לעבור את הגדר, לפעמים בקפיצה. יכולתי לצאת מהבית דקות ספורות לפני הצלצול, ולהגיע בזמן.
המאכלים האופייניים בביתנו היו מאכלים שהביאו איתם עולי רוסיה, כמו חמיצת סלק, מאכלי בשר בתנור, וחצילים בטעם כבד קצוץ-  הכל ברוח התקופה, אין הרבה מוצרים וצריך להסתדר עם מה שיש.
אמי עלתה לארץ בגיל 15 וגרה עם משפחתה בעיר עפולה, הסבא בן ציון הקים טחנת קמח גדולה בעפולה. אבי, שהיה כבר מורה לעברית ותנ"ך ברוסיה, עלה לארץ בגיל 26, ולימד בבית הספר בעפולה, ואחר כך עבר לטבעון כמנהל בית הספר בו למדתי.
בישוב בו גרנו היו תקיפות ירי מדי פעם של השכנים הערביים. היו מקרים של ירי לחלונות הבתים, דבר שנגמר כשהדוד שלי, שהיה חשמלאי במקצועו, היה מחבר מדי לילה את הגדר שהקיפה את הישוב, לחשמל, ואחרי שכמה ערבים נשארו דבוקים לגדר, פסקו היריות.
הייתי בן שבע כשהוקמה מדינת ישראל . אני זוכר היטב את הריקודים ברחוב כשהודיעו על הכרזת המדינה, בנובמבר 1947. ופרצה מלחמת השחרור. אבי השתתף בכיבוש נצרת  וההר סוסיתא שליד קיבוץ עין גב ליד הכינרת.
אני הייתי מסתכל על המראות מטוסים משדה התעופה שבעמק, וכבר אז רציתי להיות טייס.
אבא של אימא שלי נקרא בן ציון טליתמן והיה לו כאמור טחנת קמח בעפולה. אימא של אבי, לנה, גרה לידינו בקרית טבעון. אבא שלי ידע וסיפר סיפורים ובדיחות רבות, הייתה לו השכלה רחבה וידע המון משלים ואגדות ואהב לספר אותם בכל הזדמנות.
אני זוכר שיר אחד שהוא חיבר על ברווז שאיבד את זנבו והיה עצוב עד שהדביקו לו את הזנב בחזרה.
למדתי בבית הספר הממלכתי בקרית עמל, בו אבי היה המנהל אך לא הסכמתי שיחנך את הכיתה שלי והוא קיבל זאת בהבנה. בתיכון למדתי בבית הספר החקלאי תיכוני בכפר גלים ליד הים בחיפה. הלימודים כללו גם עבודה מעשית במשק החקלאי ואני התמחיתי בעיקר במכונות חקלאיות וטרקטורים. מאד אהבתי את המכונות, דבר שעזר לי מאד כאשר הגעתי לקורס טיס בחיל האוויר.
משחקי הילדות שלנו כללו כדורסל, כדורעף, שחייה והשטת חסקות בים. בחורף אהבנו לשחק ב"ארצות", משחק שבו זורקים אולר למעגל אדמה רכה ומסמנים גבולות.
היינו מטיילים הרבה ברגל ובטרמפים. אני זוכר נסיעה בטרמפים לאילת בחברת שני חברים, באותה תקופה לא חששו מטיולים כאלה.
את דניאלה אשתי הכרתי כאשר הייתי טייס בחיל האוויר, אצל חברה שלה. התחתנו בתל אביב באולם "בני ברית". היה מקובל אז להביא מתנות "שימושיות" לבית בחתונה. כך קיבלנו המון סיפולוקסים, ויכלנו להכין המון סודה. החלפנו את הסיפולוקסים המיותרים ובחרנו מתנות אחרות.
תחביביי הם:  1. ספורט- טניס, שחיה, צלילה, סקי, גלישת רוח.
                    2. נגינה בפסנתר והאזנה למוסיקה, מכל הסוגים. קריאה בספרים ובאינטרנט.
                   3. נפחות: אני מכופף ברזלים  (ובננות) יש לי ולחברי נפחיה בפרדס , כי פטיש האוויר עושה הרבה                            רעש אז הרחקנו את הנפחיה מהתושבים…
באוניברסיטה השלמתי תואר שני ב "הסטוריה של המלחמות", וכתבתי עבודת תזה גדולה בנושא "מלחמת וייטנאם". שירתתי תקופה ממושכת בחיל האוויר, כטייס קרבי, בסדיר ובמילואים וכן הייתי קברניט ובוחן בחברת "אלעל", בעיקר במטוס 777 החדיש.
בחיל האוויר טסתי במטוס מיראז', צרפתי, שהיה הטוב מסוגו בעולם באותה תקופה. השתתפתי בקרבות והפלתי חמישה מטוסי אויב.
חיי כלוחם אווירי
בשנת 1961סיימתי קורס טיס והוסמכתי כטייס קרב.  החלו שנים ארוכות של אימונים בסוגי מטוסים שונים, כאשר הדגש הוא על לוחמה באוויר להשגת עליונות אווירית. האימונים היו מאוד מפרכים מאחר והקרבות באוויר נעשים בשלושה ממדים. יש צורך לפתח התמצאות טובה בכל המישורים, התאמנו בקרבות של מטוסים בודדים, וכן מבנים שלמים. רביעייה מול רביעייה ושילובים של קרבות המוניים בהם משתתפים מטוסים רבים.
תמונה 1
כמו כן, התאמנו הרבה בהפצצות על יעדים שונים, הגענו למומחיות בכל הנושאים. משנת 1967 התעמקתי יותר בקרבות האוויר והשתתפתי באימונים נגד סוגי מטוסים שונים והשתתפתי בשלוש מלחמות: ששת הימים, יום הכיפורים ומלחמת לבנון.
בשנת 1968 עברתי לחברת אל על והתחלתי באימונים על מטוסי נוסעים, אך המשכתי מדי שבוע להתאמן בחיל האוויר. באותם שנים הייתה מתיחות גדולה וההכנות למלחמה, דבר שחייב אימונים רבים.
החיים היו שילוב של טיסות במטוסים אזרחיים לכל העולם, עם שמירה על כוננות בחיל האוויר בכל מקרה שתפרוץ מלחמה.
הסרטון של גדעון וגלי

מילון

סיפולוקס
מכשיר מיוחד שמכין סודה

ציטוטים

”אני הייתי מסתכל על המראות מטוסים משדה התעופה שבעמק, וכבר אז רציתי להיות טייס.“

הקשר הרב דורי