מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי בארץ המובטחת

סבא ואני כותבים את סיפור חיו
אני מתפקד בצבא
אני מתעניין בידיעת הארץ וקורותיה

הישוב היהודי בארץ אהד יותר את האנגלים והאמריקאים וחלק לא קטן מהישוב היהודי התגייס לצבאות נגד טורקיה בגמר מלחמת העולם הטורקים הפסידו והאנגלים קיבלו מנדט על הארץ עקב עזרת היהודים למאמץ המלחמה האנגלי אנגליה יצאה בהצהרת כוונות שנקראה על שם הלורד בלפור שהיה שר המושבות בבריטניה, בעקות ההצהרה הזאת תוגברה העלייה של יהודים לארץ (בניהם סבי) בעקבות עליית היהודים המוגברת התעוררה התנגדות אצל הערבים שגרו בארץ והם יצרו מצב של עימות עם הישוב היהודי ואז התחילו מאורעות תרפ"ט תחילת מאורעות תרפ"ט – המון רב של מוסלמים חמושים בסכינים יצא משער שכם והסתער על השכונות היהודיות בירושלים, 19 יהודים נהרגו.
 
שיאם של מאורעות תרפ"ט: המאורעות מגיעים לחברון, שם נרצחו 67 יהודים וכל רכושם נבזז הישוב היהודי החליט להתארגן להגנה ואז הוקמו כוחות מגן כגון ארגון השומר, ההגנה, האצ"ל והלחי, אבי חיים פנסו שהיה עוד צעיר התנדב לשורות ההגנה הוא היה חיל פשוט שהשתדל לתרום מזמנו לפעולות שמירה והגנה בישוב היהודי בירושלים שם התגורר.
 
בהמשך הדברים בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה במלחמה נלחמו גרמניה ומדינות האירופאיות נוספות שנקראו מדינות הציר נגד מדינות אירופאיות אחרות כגון בריטניה, רוסיה וארצות הברית שנקראו מדינות הברית עם תום המלחמה וניצחון מדינות הברית מתגלה תופעה שלא קרתה מעולם שבמסגרת מדינות הציר הייתה השמדת יהודים שחיו באזור ויש הארכה שבתקופת המלחמה נרצחו 6,000,000 יהודים זאת אומרת במדינה הושמד שליש מהעם היהודי שהיה קיים בזמנו לאחר המלחמה הוקם ארגון האומות המאוחדות (האו"ם).
 
ההכרזה של האו"ם הייתה חלוקת הארץ בין היהודים והערבים באזור ההנהגה היהודית החליטה לקבל את ההחלטה וההנהגה הערבית התנגדה ונלחמה בהחלטה זו. החלטת האו"ם ניתנה ב 29 לנובמבר 1947.
 
בתקופה זו עדיין שלטו הבריטים בארץ ישראל אשר נקראה בפיהם פלסטינה. לאחר מכן החליטו הבריטים שהם מפנים את האזור ושהיהודים והערבים ישברו את הראש לבד ושזה לא עניין הבריטים.
 
ההנהגה היהודית החליטה שבתאריך ה' באייר להקים מדינה על החלק שהוקצה ליהודים ולקרוא לה מדינת ישראל. הערבים בסיוע שבע מדינות ערב האזוריות החליטו להילחם ולהשמיד את מדינת ישראל בפי היהודים מלחמה זאת נקראת מלחמת השחרור בפי הערבים מלחמה זאת נקראת "אל נקבה" (האסון).
 
מדינת ישראל יצאה בהכרזה שכל יהודי בכל מקום בעולם יש זכות לעלות לארץ ישראל. מדינת ישראל החלה את דרכה עם פחות מחצי מיליון תושבים תוך תקופה קצרה עלו לארץ מספר רב של יהודים מכל העולם. אנו כתושבי המדינה הצעירה חשנו את מאורעות מלחמת השחרור את המחסור שהיה בארץ במזון ובשאר. תקופת המחסור הוגדרה כתקופת הצנע. כל הישוב סבל ממחסור בכל דבר כמו מזון, ביגוד, תחבורה ועוד.
 
אני כאזרח במדינת ישראל מרגיש המון גאווה בהיותי אזרח במדינה זו אנו התחלנו מכלום והתפתחנו והפכנו לאחת המדינות המתקדמות בעולם בטכנולוגיה, בתרבות, בחקלאות וברוב התחומים של הטכנולוגיות החדשות והמתקדמות ביותר בעולם.
 
למרות התקדמות המדינה בטכנולוגיה ופיתוח אני עדיין חש אכזבה מן המצב המדיני בו אנו חיים  מספר ניסיונות להגיע לשלום עם הערבים  הביאו לנו אכזבה ואציין חלק מהם הסכמי אוסלו, פינוי העיר חברון ומתן אפשרות שליטה לערבים באזור ופינוי רצועת עזה. בכל אחת מהניסיונות לתת לערבים שליטה על אזורים מסוימים נחלנו אכזבות זה לא אומר שאנחנו נאמר נואש יש צורך להמשיך לקוות  שיבוא יום ונגיע להסדר שלום עם שכנינו הערבים כי מצב הלוחמה שקיים היום לא נסבל ורק הסכם שלום בר קיימה יביא אותנו אל המנוחה והנחלה. לכן כדאי לנו לעשות מאמצים רבים כדי להשיג שלום זה.
 
אני פנסו יהודה נולדתי בירושלים בשנת 1940 אני בנו של חיים פנסו אשר גם נולד בירושלים. כאשר נולדתי היה זה בתקופת מלחמת העולם השנייה אשר בה הייתה שואה גדולה ליהודים מאחר והתקופה הייתה תקופת מלחמה המצב הכלכלי בארץ היה לא טוב.
 
אני כילד לא זוכר כמעט כלום מהתקופה הזאת עד שנת 1946 שנה אחרי סיום המלחמה.
 
אני למדתי בבית ספר עממי עם סיום הלימודים בבית הספר כאשר הייתי בן 15 אבי אמר שאני צריך לעזור בכלכלת המשפחה ויצאתי לעבוד עבדתי עד גיל 18 ואז גויסתי לצה"ל עם סיום השירות הצבאי חזרתי לעבוד במקצוע שלמדתי לפני הצבא אשר היה שרברבות בבניין לאחר שנה החלטתי לעבוד על אוניה עבדתי על אוניה במשך שנתיים הייתה זאת אחת מהתקופות היפות בחיי ביקרתי בכל נמלי הים התיכון ביקרתי בניו יורק, בדרום אמריקה, ברזיל, אורוגוואי וארגנטינה הייתי במספר איים בים האטלנטי ובמספר מדינות לאורך החוף המערבי של אפריקה.
 
לאחר עזיבתי חזרתי לעבוד בארץ בבניין בשנת 67' לאחר מלחמת ששת הימים הכרתי את אשתי ברכה והתחתנו בשנת 68'. גרנו בירושלים ונולדו לנו שלושה ילדים גלית הבכורה רויטל השנייה  ובן הזקונים חיים שנקרא על שם אבי המנוח.
 
בשנת 86' פוטרתי ממקום עבודתי ולאחר תקופה של כמעט שנה שלא מצאתי עבודה מתאימה לי בירושלים הציעו לי עבודה באילת חשבתי לעצמי שעבודה באילת תימשך מספר חודשים אבל טעיתי נשארתי לעבוד באילת כ- 22 שנה.
 
היום אנחנו גרים בראשון לציון. כיום אנו משפחה של זוג הורים שלושה ילדים וארבעה נכדים נכדי הם יובל בת 18, רותם בן 15, דנה בת 15, ויונתן בן 12 אנו מרגישים כמשפחה אוהבת ותומכת.
 
אני חובב תשבצים, סודוקו, כמו כן אני אוהב את הטבע, את הים ומתעניין בידיעת הארץ וקורותיה.  
 
העשרה
מאורעות תרפ"ט: "היו סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד הערבים תושבי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שהחלו ב-23 באוגוסט 1929. במהלך המאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ננטשו ונחרבו יישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל."
 
תשע"ה

מילון

תקופת הצנע
תקופת מיתון בארץ שבא חילקו מזון בתלושים

מאורעות תרפ"ט
היו סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד הערבים תושבי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שהחלו ב-23 באוגוסט 1929. במהלך המאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ננטשו ונחרבו יישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל.

ציטוטים

”אנו התחלנו מכלום והתפתחנו והפכנו לאחת המדינות המתקדמות בעולם“

הקשר הרב דורי