מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים של ילד במדינה צעירה הסיפור של סבא אריה

סבא אריה ואני בבת מצווה של רוני אחותי
סבא אריה עם הוריו ואחיותיו
קורות חייו של סבא אריה

סבא נולד ב-9 באפריל 1938 ברמת גן וגר בפתח תקווה ברחוב פינסקר 16. בגיל ארבע הלך לגן (עד גיל ארבע היה בבית). בגיל שש התחיל ללמוד בבי"ס נצח בפ"ת. אחרי גיל 13 בשנת 1951 עבר לשיכון הפועל המזרחי בכפר אברהם, שם גר עד גיל 17 וחצי. בגיל 17 וחצי יצא עם גרעין הטירה של בני עקיבא להכשרה בקיבוץ שדה אליהו משם התגייס לנח"ל המוצנח. עד היום סבא בקשר הדוק עם חבריו מגרעין הנח"ל.

נוף ילדות

בביתו ברחוב פינסקר הייתה להם חצר גדולה ובחצר גרה עוד משפחה בבית נפרד. בסוף החצר היה מטע של בננות שהיה שייך לאביו. בקדמת החצר היה להם לול גדול עם תרנגולות, ברווזים, תרנגולי הודו ויונים. הלול היה משאת חייו של סבו (טיפל בהם וגידל אותם) ולהם הילדים היה מותר לשחק איתם.

החל מכיתה א' לאחר שסיימו את הלימודים והשיעורים בילו את רוב זמנם בחצר. סבא מספר: "היו לי 3 אחיות וחברים מהשכונה שאיתם היינו משחקים". לא הייתה להם טלוויזיה לא לגו ולכן הם בנו את משחקיהם מכל מני דברים שמצאו. כשהתבגרו קצת, היו מטיילים ברחוב ויורדים לתחנת הרכבת שהייתה בקצה הרחוב ושימשה בעיקר לרכבות משא וגם נוסעים.

מול ביתו הייתה רפת גדולה ששימשה מקום מסתור לבן גוריון כשהבריטים חיפשו אותו כמו כן מנחם בגין גם כן היה מוחבא באחד הבתים ברחוב. בבית ליד, היה בית גדול ויפה עם חצר גדולה שבה היה מחסן ענק ושם היה סליק (מחבוא נשק) של ההגנה. מלחמת העצמאות

בשנת 1948 בהיותו בן עשר, הוכרזה מדינת ישראל ונולדה לנו מדינה.באותו זמן התחילה מלחמת השחרור. מזרחית לפתח תקווה הייתה ראש העין (ראס אל עין) שהייתה מיושבת על ידי הערבים וכמובן שהיו קרבות ביניהם. בצד הדרומי היה כפר בפאתי פתח תקווה בשם פג'ה שמשם ירו לכיוון כפר אברהם ופתח תקווה. יהוד הייתה גם כן בשליטה ערבית. כילדים, שיחקו בחיילים ואספו תרמילים של כדורים, שאותם קיבלו במתנה משכנים, ששימשו כנהגים במשאיות שהובילו מזון לירושלים הנצורה וגם כאלו שהשתתפו בקרבות. כמעט לכל ילד היה אוסף של כל מיני סוגי תחמושת לאחר ירי. לאחר הפסקת האש, החיים חזרו למסלולם. הילדים חזרו ללמוד כרגיל והתעסקו במשחקים הרגילים ובלימודים.

נוער וצבא

את זוג אופניו הראשונות קיבל מתנה לבר מצווה.

בשנת 1951 עברו לשיכון הפועל המזרחי בכפר אברהם. למד בבי"ס מקצועי בערב וביום עבד במפעל לייצור תבניות. את זמנו הפנוי בילה ביחד עם החברים בטיולים באזור מגוריו, בשדות, במעיינות הירקון, ראש העין, מבצר אנטיפטרוס ומגדל צדק. פעמיים בשבוע היה להם חוג ללימוד משנה בשיכון. רוב הטיולים ביום חול עשו באופניים ולאף אחד מהוריהם לא הייתה מכונית וטלפון. היות ולא הייתה להם טלוויזיה, הם קראו ספרים כמו חסמבה, ספרי בלשים לילדים ועוד.

הם הלכו לבני עקיבא בשבתות ולפעמים גם בימי חול. רוב הנושאים עליהם דיברו, היו סביב ההתיישבות, קיבוצים, מושבים ומעט מאוד ערים. כשהגיעו לגיל 17 וחצי, יצאו להכשרה בקיבוץ שדה אליהו במסגרת גרעין הטירה. בתום ההכשרה התגייסו לנח"ל. הם עברו טירונות במחנה שמונים פרדס חנה ולאחר הטירונות חזרנו לקיבוץ לשישה חודשים. שם עבדו בענפי המשק השונים. סבא עבד בענף הכותנה. לאחר כשבעה חודשים בקיבוץ הם עברו לצנחנים. הם עברו קורס צניחה ואימון מתקדם בתקופה של חצי שנה. בתום החצי שנה, חזרו לקיבוץ לשל"ת ושם היו עד לשחרור. הכינו אותם להיות חברי קיבוץ אבל רובם עזבו את הקיבוץ בתום התקופה.

עסק ומשפחה

במאי 1959 סבא נסע לגרמניה והצטרף לעסק של אביו ז"ל, שם למד את תורת היהלום. בעסק מכרו יהלומים לתעשייה. בתום 3 שנים סבא ואביו החליטו להקים מפעל לכלי יהלום בארץ. הם קנו ידע וציוד ובנו את מפעלם ברעננה.

בשנת 1964 סבא התחתן עם תמר לבית אפשטיין, נולדו להם שני בנים, דוד ועדו ולהם נולדו נכדים חמודים. לדוד וליאורה שטראוס נולדו בעז, רוני, רועי והדס. לעדו ולענת שטראוס נולדו איתמר, אוהד ואורי. ואלה ממשיכי השושלת לבית שטראוס.

בשנת 1999 סבא העביר את ניהול המפעל לדוד ועדו ובפעם הראשונה מאז שהתחיל לעבוד, יצא לטיול ארוך של שישה שבועות באוסטרליה עם סבתי תמר. כשחזרו לארץ סבא וסבתא עבדו עוד כמה שנים במפעל בעיקר בהדרכה ובהעברת המפעל לבנים. מאז עשר שנים סבא נמצא רק חלקית במפעל, כשלושה חצאי ימים בשבוע. את יתר הזמן סבא מקדיש לתחביבים כמו צילום מטיולים ואירועים שבהם הוא משתתף. מטיולים בארץ ומחוצה לה ובעיקר מקדיש זמנו בעזרה לנזקקים.

סבא אריה עם הוריו ואחיותיו

img-20170422-wa0002

הזוית האישית

אריה שטראוס: בכל השנים היו לי תחביבים רבים: התחביב הראשון הוא עבודה. התחביב השני היה קליעה למטרה. השלישי היה טיסה. הנוכחי הוא צילום. ומעל כולם עזרה לנזקקים.

מילון

ראס אל עין
כך נקרא המקום ראש העין בעבר.

ציטוטים

”בזכות סבא אריה, למדתי הרבה על החיים לפני קום המדינה ובראשית דרכה כמדינה קטנה וחדשה.“

הקשר הרב דורי