מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא מיכאל לפידות

מיכאל (מיש) והמנחה הצעיר יוקו קובו.
סבא מיכאל (מיש) וסבתא דליה ביום החתונה.
תעודת זהות של חיי סבא מיש.

נולדתי בפתח תקוה לאמי רות ולאבי אלפרד לפלר ב-20 לנובמבר שנת 1939, שהיא השנה בה פרצה מלחמת העולם השנייה. לאחר הלידה הגענו לשכונת היקב בצפון רחובות. ושם ביליתי את ילדותי המאושרת. גן הילדים הראשון "גן גינה" היה בשכונת מילר. הלימודים בבית הספר היסודי עברו בכמה מבנים בכל רחבי המושבה.

את כיתה ח' סיימתי בשנת 1953 זו השנה בה הקמתי את  שבט הצופים שני"ר (שבט נבטי יהודה רחובות) שפעיל עד היום. במהלך הלימודים בתיכון פרצה מלחמת "קדש". אני מוניתי להיות אחראי על גיוס בני הנוער למשימות התנדבות.

בשנת 1957 התגייסתי לצה"ל, הוצבתי בפיקוד הגדנ"ע, לאחר סיום קורס המד"נים נשארתי להדריך בקורס הבא.

את דליה אשתי הכרתי בשנת 1965 עת כיהנתי כמנהל לשכת ראש העיר תל אביב (מרדכי נמיר ז"ל). לתפקיד מנהל הלשכה הביא אותי נמיר שהכיר אותי במהלך עבודתי כמזכיר סיעת מפא"י בכנסת. הייתי מגיע לבית הורי דליה שם התקיימו משחקים עם חברים שאחד מחברי היה אח של דליה שאיתו גרתי בדירת סטודנטים בירושלים. ומאז שראיתי את דליה התאהבתי בה. בתקופת ההיכרות בינינו דליה הייתה סטודנטית לארכיטקטורה בטכניון בחיפה. יצאנו לכל מיני אירועים ובסופו של דבר החלטנו להינשא. ב-31 באוגוסט 1967 זמן לא רב לאחר מלחמת "ששת הימים" נערכה חתונתנו  במלון "רמת אביב" בתל אביב. לחתונה הוזמנו כאלף איש. בין המוזמנים היו מרדכי נמיר, עקיבא גוברין, מנחם בגין, יהושע רבינוביץ', אברהם עופר, ישראל ישעיה ועוד…

בשנת 1969 התמניתי להיות מנהל לשכת שר החוץ אבא אבן ואז עלינו דליה ואני לגור בירושלים. התחנה הבאה הייתה בגרמניה שם עבדתי בשגרירות ישראל בבון (שהייתה אז עיר הבירה), דליה עבדה במשרד אדריכלים בעיר קלן. אני שימשתי כמנהל מחלקת ההסברה והעיתונות בשגרירות.

מגרמניה נסעתי לארצות הברית לאוניברסיטת "רטגרס" בניו ג'רזי ללימודים לתואר שלישי. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים שבתי ארצה, כדי להיות עם דליה ותמר(תמי) שנולדה ב- 29/3/1973. נכנסתי לעבוד במפעל הדפוס והאריזות המשפחתי שנוהל על ידי אבא של דליה- מאיר ענבי ז"ל. במהלך עבודתי התחלתי להתמודד על תפקיד ראש העיר רחובות שאליו נבחרתי על ידי מפלגת העבודה אך לא נבחרתי לתפקיד. ב-1978 נכנסתי למועצת העיר שם כיהנתי במשך שתי קדנציות כמחזיק תיק החינוך. בשנת 1989 נבחרתי לראשות העיר המשכתי להחזיק את תיק החינוך. במהלך כהונתי אושרה תוכנית המתאר לרחובות, הונחה אבן הפינה לפארק המדע שנקרא פארק ת.מ.ר- תעשיות מדע רחובות על שם רבין, כמו כן תוכנן ונבנה הקניון הגדול במרכז העיר. במהלך כהונתי נבנו בניינים רבים ותשתיות מגוונות. הופשרו קרקעות לבניין בכל רחבי העיר מצפון לדרום וממזרח למערב.

בשנת 1990 רכשתי פרדס ליד גבעת-ברנר, בפרדס גדלים שני סוגי הדרים (שמוטי ונובה). ב-25 ביוני 2005 נולד נכדי הבכור יונתן (יוקו). ברית המילה נערכה בכפר גיבתון שליד רחובות. ב-7 לנובמבר 2009 נולד נכדי השני יאיר שכינויו "צ'ינקי". כיום הם גרים עם הוריהם תמי וגלעד בעלה במושב סתריה .

תחביבי הם

איסוף בולים, הארצות שאני אוסף הן: ישראל, צרפת, מושבות צרפת ו"הקרן הקיימת". את אוסף צרפת התחלתי עם חבר ילדותי על ידי חיפוש יומי בפחי האשפה של מכון ויצמן. את אוסף ישראל ירשתי מסבא אלפרד שאסף בקפדנות ובקנאות מהבול הראשון – אני אספתי מהבול האחרון שאבי רכש ועד שנת אלפיים. אוסף בולי "הקרן הקיימת" הוא אוסף מעניין במיוחד גם בגלל שאין מסורת ארוכה של איסוף בסוג הזה. מאחר והגעתי לאוסף כמעט מושלם של צרפת החלטתי לאסוף בולי מושבות צרפת. עד מהרה התברר לי שצרפת שלטה בחלק אדיר של העולם באפריקה, באסיה ועוד…

תחביב נוסף הוא אוסף עטים נובעים שאותו התחלתי עם חברי המנוח יאיר אלחנני. כהשלמה לאוסף העטים התחלתי באוסף קסתות דיו בהן עתיקות וישנות. עוד אוסף הוא  של הגדות של פסח גם פה יש הגדות עתיקות וחדשות.

אוסף הספרים מעסיק אותי עד היום האוסף כולו מורכב מספרי מסעות לארץ ישראל, וספרים העוסקים בכל הקשור בארץ,(גאוגרפיה, היסטוריה, ארכיאולוגיה, זואולוגיה ותצלומים.

הזוית האישית

התלמיד: היה לי תענוג לעבוד עם סבי. ללמד אותו דברים חדשים במחשב ובכלל להיות איתו ביחד מחוץ לזמנים עם המשפחה.

מיכאל לפידות: חשוב מאוד שהמשפחה תכיר את תולדותיה ולכן העבודה המשותפת עם נכדי הייתה חוויה עמוקה בשבילי.

מילון

ich liebe dich
אני אוהב/ת אותך- בגרמנית.

ציטוטים

”תשאף להצליח תוך שמירה על ערכים“

הקשר הרב דורי