מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של בוגה

סבא ואני בחגיגת יום הולדת שלי
סבא "בוגה" כיום
סיפור החיים של סבא שגדל בקיבוץ.

סבא נולד בארץ ישראל, בתאריך 14/6/1934. כינויו של סבא שלי הוא בוגה. כשסבא היה ילד קטן בכל פעם שקיבל מכה, אמו היתה אומרת "בוזה", בוזה ברוסית זה אלוהים. מאז הילדים קוראם לו בוגה.

תמונה 1
סבא בגיל צעיר משחק

ילדותו של סבא

בילדותו הילדים גרו יחדיו, לפי שכבות גיל. לכל כיתה הייתה מטפלת וגננת. הילדים ישנו בגן הילדים ללא הוריהם. אמא של סבא הייתה משכיבה אותו ומספרת לו סיפור. (זה לא היה מקובל. זה היה תפקיד של הגננת). סבא היה מאד מקובל על חבריו.

סבא היה שובב מאוד ולא אהב ללמוד, לא הכין שיעורים ולא השקיע בלימודים. הוא סיים בית ספר ולמרות זאת מרגיש שעם  מה שלמד, הפרופסורים הכי חכמים לא יודעים מחצית ממנו.

סבא אהב לרכב על סוסים והיה אחראי על האורווה והלול. הוא היה ספורטאי בתחומים רבים : כדורסל, כדורגל, פינג-פונג ומחניים. היה אלוף בריצה של 60 מטר ובכיתה ט' הגיע לשיא 7.4. גם בצבא הוא היה אלוף בריצת שדה. עד היום סבא מאוד קשור ואוהב כל תחום ספורט אפשרי. סבא היה שופט כדורסל, בליגה הכי גבוהה, מכבי ת"א והפועל ת"א.

תמונה 2
סבא על סוס

סבא מאד אהב להיות בשדה. וכבר בהיותו בכיתה ג' היה הולך לעבוד עם הפרידות (שזה סוג של חיה שהיא ביות של חמור וסוס). היה מחבר אליהן את המגור, שתפקידו לאסוף את הקש והחציר לשורה.

תמונה 3
סבא קוטף כותנה עם הקומביין

כבר מגיל 10 כילד צעיר ידע לנסוע על טרקטור, קומביין ובכיתה י' החל לעבוד בשדה בתום יום הלימודים. כילדים, המצב הכלכלי לא אפשר להורי לרכוש עבורנו ביגוד, היינו יצירתיים מאוד ומכרנו את החציר שאספנו, את החציר מכרנו ועם הכסף שקיבלנו רכשנו לעצמנו ביגוד והנעלה.

כילדים אהבנו לשחק בחמש אבנים ובגולות, את המוזיקה שמענו דרך פטיפון. לא היו בבתיהם רדיו וטלוויזיה. אם הם היו רוצים לשמוע רדיו או לראות טלוויזיה הם היו הולכים לחדר האוכל. בבתים לא היו להם מים חמים. הם היו מתקלחים בבית הילדים או במקלחות היו משותפות, מקלחות לבנים ומקלחות לבנות, סבא זוכר את המקלחות המשותפות כזיכרון טוב בו היו  שרים ונהנים כל  החברים יחדיו. את הארוחות אכלו בחדר האוכל.

בילדותו אדם שלא עבד לבש חולצה לבנה וזה היה סימן שהוא בחופש.

סבא שלי מאד אוהב עד היום חיות. תמיד יש אצלו בבית כלב או חתול והוא מטפל בהם מאד יפה. פעם הייתה לו פינת חי קטנה ליד הבית והוא אפילו גידל שועלה.

אירועים מיוחדים

בחג הפסח היו מקבלים תלבושות מלאה וחגיגית הכללה מכנסיים, חולצה, גרביים ונעליים.

בחג השבועות היו נוסעים בעגלות, ובכל מיני מקומות חילקו להם הפתעות: קרטיבים, שוקו וכו' שלא כמו היום, לא היה פוקפורן ולא שום חטיפים שיש היום. (לסבא שלי היה דוד שהיה מביא לו שוקולד וכל מיני דברים מתוקים מיוחדים).

טיולים שנתיים – היו כל פעם למקום אחר. סבא שלי היה תמיד אחרון, כי הוא היה חוקר את הדברים ומתבונן בהם.

הזוית האישית

סבא סיפר לי המון סיפורים שאהבתי לשמוע, היה כיף להיות בחברתו ולבלות יחד איתו.

מילון

מגור
סוג של כלי חרישה

קומביין
מכונה המשלבת את משימות הקצירה, הדישה וניפוי התבואה.

ציטוטים

”"הפרופסורים הכי חכמים לא יודעים מחצית ממני"“

הקשר הרב דורי