מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתי יהודית בבית הילדים בקיבוץ

סבתא יהודית בקיבוץ
פעילות בבית הילדים בקיבוץ
ילדות ונעורים בקיבוץ גבעת ברנר

סבתא שלי יהודית האקר ואני, נעמי, משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים שאלתי את סבתא שלי שאלות והיא ספרה לי סיפורי ילדות שלה ועל המשפחה
 
סבתא, מספרת לי על ילדותה
"השם שלי מהתנ״ך. קיבלתי אותו כדי שבני משפחה מחו״ל יוכלו להבין אותו. נולדתי וגדלתי בגבעת ברנר. גדלתי בבית ילדים ואחה״צ היינו נפגשים עם ההורים למספר שעות. במשפחתי היו חמישה נפשות.
 
אמא עבדה בגן הירק ולאחר מכן במפעל הקישוטים של הקיבוץ, אבי עסק בחקלאות ולאחר מכן עבד במפעל של הקיבוץ. בנוסף היה מדריך התיירים של גבעת ברנר במשך יותר מ-40 שנה.
 
החג האהוב עליי היה פסח. ליל הסדר בגבעת ברנר (הקיבוץ הכי גדול בארץ באותה תקופה עד לשנים האחרונות) היה ענק ומלא בהתרחשויות: הופעות מחול, שירה, חגיגת אביב ועוד. זכור לי במיוחד פסח אחד כשמקהלת רוברט שאו השתתפה בסדר בגבעת ברנר.
משחק הילדות האהוב עליי היה מחניים והספר האהוב אורה הכפולה. התחביב שלי היה לאסוף פרסים.
בצבא שירתי כמדריכת עזרה ראשונה ולאחר מכן למדתי בבית ספר לאחיות והייתי אחות של הקיבוץ במשך שנים". 
סבתא מספרת על החיים בבית ילדים בגבעת ברנר
"אני נולדתי וגדלתי לתוך המציאות הזו של בית ילדים וכמה ילדים בחדר אז זה היה לי טבעי. כשהייתי בת 10 פרצה מלחמת השחרור אז הרגיש לי מאוד בטוח להיות בקבוצה כשהיו אנשים סביבי.
עד גיל ההתבגרות אהבתי את זה ולא הייתה לי כל בעיה אבל בגיל ההתבגרות זה התחיל להיות יותר קשה מפני שהיינו 4 בנות בחדר והייתה חסרה לי פרטיות. כי מתעוררים בבוקר יחד כל היום בבית הספר עם כל הכיתה ואז היינו הולכים לעבוד בקיבוץ כשעתיים וגם זה היה בקבוצה ואחרי זה היו פעולות ופעילויות חברתיות ולי זה כבר היה צפוף מידי, אבל מעבר לכך הייתה לחינוך המשותף עוצמה.
אמנם, אחרי הצהרים היינו הולכים לחדרי ההורים אבל לזמן קצר מאוד. הם גרו בחדר אחד צנוע והשירותים היו משותפים בחוץ מאוחר יותר עברו לבתים מעט גדולים יותר ואז היו שירותים פרטיים בפנים.
אני זוכרת, שכשלמדנו במסגרת עקרונות הקיבוץ את נושא החינוך המשותף אני אמרתי שבעיני יש בזה מינוס כי חסרה פרטיות ולפעמים אנחנו צריכים להיות לבד בשביל להתמודד ולהתגבר על בעיות. הגישה הייתה שאת כל החוויות גם טובות וגם קשות צריך לחוות יחד. את יכולה להבין מזה שבקיבוץ לא האמינו בפרטיות. אני לא הסכמתי עם הגישה הזו.
 
העשרה
"גבעת ברנר הוא מן הקיבוצים הגדולים בישראל, שייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר".
 
תשע"ו

מילון

בית ילדים
בית בקיבוץ שבו גדלים וישנים הילדים של חברי הקיבוץ

גבעת ברנר
גבעת ברנר הוא מן הקיבוצים הגדולים בישראל, שייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר.

ציטוטים

”הייתה לחינוך המשותף עוצמה“

הקשר הרב דורי