מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של מיכל בייסקי

תנועת נוער
חיפה, בתקופת המנדט הבריטי - שכונה ערבית
חייה של מיכל בייסקי

שמי מיכל בייסקי, אני קרויה על שם סבתא שלי ששמה היה מיכלה. בבית אחי קרא לי כשם חיבה מימי וכשהייתי גדולה יותר קראו לי מיקי. שם המשפחה הקודם שלי היה גרסטנפלד, שאותו שינינו לגנוסר כשהייתי צעירה.

נולדתי בשנת 1935 בחיפה, בתקופת המנדט הבריטי.

אבא שלי היה רפד, ואמא שלי לא עבדה. ההורים שלי עלו לארץ מפולין. אמא שלי הגיעה לארץ בתור תיירת, הכירה את אבא שלי, ואז החליטה הישאר בארץ. יש לי אח קטן בשם מוטי. ההורים שלי היו מסורתיים, ואבא שלי הלך לבית כנסת בחגים.

לפני שנולדתי, ההורים שלי גרו בבית גדול בשכונה ערבית, וכשפרצו המאורעות הם עברו לבית קטן בשכונה אחרת, שם אמא שלי ילדה אותי ואת אחי, ושם גרנו עם עוד משפחה. לאחר כמה שנים עברנו לדירה קטנה משלנו, וחלקנו אותה מאוחר יותר עם שני בחורים ניצולי שואה. בתקופת המנדט, כשהיה עוצר, היינו עוברים דרך החצרות אחד של השני, ובשבילנו זה היה כמו משחק.

למדתי בבית ספר אליאנס, שהיה רחוק מהבית, ששם למדנו בצרפתית, והחינוך היה מאוד אירופאי. אחר כך, כשעברתי לתיכון, למדתי בבית חינוך שבו דיברו בעברית, והחינוך היה יותר ישראלי, שזה היה לי מאוד מוזר בהתחלה.

בילדותי הייתי בתנועת נוער, ואחה"צ בעיקר שיחקתי עם חברים בחוץ. שיחקנו בדלגיות, תופסת, גומי, קלאס ועוד. אחרי בית ספר, למדתי בבית ספר לאחיות. הלימודים נמשכו 3 שנים. הכרתי את בעלי דרך חבר משותף במסיבה. אחרי שנה התחתנו במועדון הקצינים (מקום קטן).

אחרי כמה שנים נולדו לי שני ילדים, ועברנו לגור בירושלים, בגלל שבעלי קיבל תפקיד בכיר יותר במשרד החינוך. שם נולדו לי עוד שני ילדים.

הזוית האישית

יעל בייסקי מביאה את סיפורה של  סבתא מיכל בייסקי.

מילון

תקופת המנדט
הבריטים כבשו את ארץ ישראל מידי העות'מאנים בשנת 1917 במסגרת מלחמת העולם הראשונה והחזיקו בה עד שנת 1948

תנועת נוער
תנועת נוער היא ארגון של בני נוער העוסק בחינוך. תנועת הנוער שמים דגש על מעורבות בני הנוער בקבלת החלטות התנועה ובכיוונה.

ציטוטים

”שם המשפחה הקודם שלי היה גרסטנפלד, שאותו שינינו לגנוסר כשהייתי צעירה.“

הקשר הרב דורי