מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חול ואבק

אני וזהבה
מבצע קדש הסבר
אני זהבה כץ ואני הולכת לספר על ילדותי במלחמת "קדש"

תכנית הקשר ה רב דוריבית ספר עליות רמת גןמאת סבתא זהבה וגל הנכד כיתה ו'

חול ואבק מלחמת סיני ידועה כמבצע "קדש" הייתה המבצע מקיף ביותר שערך צה"ל עד לאותה תקופה. מבחינתה של ישראל הייתה זו מלחמת מנע שנועדה לפתור שלוש בעיות ביחסים עם מצרים. שוד, חבלה ורצח. פגיעה בחופש השיט מצריים חסמה בפני ישראל את המעבר בתעלת סואץ בשנת 1951, ערעור מאזן הכוחות, הקמת המפקדה הצבאית המשותפת למצרים וסוריה גם ירדן הצטרפה ערב מבצע "קדש". הצהרות מנהיגי ערב ביססו את חששה של ישראל כי בכוונתן להכחידה. מדינת ישראל יצאה למתקפה משולשת על מצרים עם בריטניה וצרפת ,ובסופה ישראל יצאה כמנצחת גדולה של המבצע. המלחמה התנהלה מה-29/10 ועד ל-5 לנובמבר, צה"ל כבש את חצי האי סיני. מלבד המהלכים המדיינים והצבאיים של המלחמה, הייתה השפעה מעודדת על העורף הישראלי. תוצאות המבצע הבטיחו שקט עד למלחמת ששת הימים.    
  
אני סבתא זהבה הייתי ילדה בת חמש וגרתי בגבעתיים. אבי היה בשריון, יום אחד הגיעה משלחת של חיילים וגיסו את אבי ועוד הרבה גברים אחרים, משאיות עברו ברחובות, המדינה הייתה בחיתוליה הכבישים לא היו כבישים, מלא אבק שהמשאיות נסעו. ובאותו הזמן לא הבנתי מה זו מלחמה, ראיתי שפתאום אנשים צבעו את המנורות בחדרי מדרגות בכחול. כשהתבגרתי הבנתי שעשו זאת כדי שמטוסי האויב לא יראו את אורות הבתים ויפגיזו אותם. כולם הכינו שקי חול, באותו הזמן המקלטים היו משותפים לכמה בתים. בבית, אימא כיסתה את החלונות בנייר דבק והכל התנהל בחשיכה, כשהיו אזעקות היינו יורדים למקלטים. לילדים זו הייתה שמחה, כל הילדים היו בפיג'מות וכולנו שיחקנו במשחקי חברה ורחוב.  
 
זו הייתה חוויה נעימה (לנו הילדים) בתוך מצב המלחמה, אז היה משהו מיוחד בערבים עם הפיג'מות במשחקים, המבוגרים היו עסוקים בשיחות על המצב, ואנחנו הילדים חגגנו בריח הסתיו ובריח החול והאבק את חגיגות הלילה. עד היום כל מזג אוויר מזוהם עם רוחות מזכיר לי את ריח האבק מלפני 59 שנה. 
 
העשרה
מלחמת סיני " מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי". ויקיפדיה
 תשע"ו

מילון

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי.

חיתוליה
מדינה צעירה, בתחילת דרכה

ציטוטים

”מערכת סיני ידועה כמבצע "קדש" הייתה המבצע המקיף ביותר שערך צה"ל עד לאותה תקופה.“

הקשר הרב דורי