מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חולון של אז ושל היום – פערי הדור

שחר וסבתא ציפי
עץ השקמה הנטוע בחולות
נולדתי בחולון ומאז אני כל חיי גרה בעיר

סבתא ציפורה מספרת:
"שמי ציפורה, נולדתי בחולון בשנת 1951 ומאז אני כל חיי גרה בעיר
 
כשנולדתי הוריי גרו במעברת חולון. גרנו בצריף מפח, כשהרצפה הייתה מבטון. בתוך הצריף לא היו מים זורמים. כשהיינו צריכים להשתמש במים היינו יוצאים למרחב הציבורי ששם היו ברזיות. גם השירותים היו בחוץ – זה היה מבנה קטן עם חור גדול באדמה.
 
בצריף השתמשנו בעששיות למקור של אור. לבשל היינו מבשלים על פתיליות. את כל הכלים שהיינו צריכים לרחוץ רחצנו בברזיות וגם היינו מכבסים כך את הכביסה. בשנת 1954 הגענו לגור בדירה, שם היינו מחוברים גם לחשמל וגם למים זורמים. השירותים היו בתוך הבית וזה היה שדרוג לעומת החיים במעברה. היה לנו מקרר שכל יום קנו בלוק של קרח ממוכר הקרח שהיה בא לשכונה, מצלצל בפעמון וצועק: "קרחחחח!". גם היה בא מוכר חלב וגם צועק:"חלבבב!" והיינו יורדים מהבית וקונים חלב בבקבוקים. לא היתה לנו טלוויזיה ולא היה לנו טלפון, היה לנו רדיו שהיינו מקשיבים לכל מיני תסכיתים מעניינים וגם למוזיקה. אחרי הרבה שנים קיבלנו טלפון חוגה לבית וגם קנינו טלוויזיה".

מעברה

מעברה
 
הנכדה שחר מספרת:
"אני שחר, נולדתי בשנת 2005 ואני גם ילידת חולון. ביני ובין סבתא שלי יש הפרש של מעל חמישים שנה, לכן אני נולדתי לתוך מציאות שונה וקלה יותר. אני גרה בבית פרטי שיש בו את כל הטכנולוגיה המתקדמת. יש לנו בבית מים זורמים מקרר, כיריים על גז , טלוויזיה צבעונית , טלפון לחצנים ולי אישית יש טלפון נייד. אני אוהבת לשיר , לרקוד ואני אוהבת להתעמל ואני נמצאת בחוג התעמלות קרקע כבר כמה שנים.
ברזייה

ברזייה
 
פתילייה

פתילייה
 
עששית

עששית

העשרה
חולון: "חוֹלוֹן היא עיר במחוז תל אביב,‏ התשיעית בגודל אוכלוסייתה בישראל. היא ממוקמת מדרום-מזרח לתל אביב, מצפון לראשון לציון, ממזרח לבת ים וממערב לכביש 4. שטח השיפוט שלה הוא 19,200 דונם ואוכלוסייתה מונה כ-185,000 תושבים.‏ העיר נוסדה בשנת 1940 כאיחוד של חמש שכונות: גרין, מולדת, אגרובנק, קריית עבודה ושכונת עם. חולון הוכרזה כעיר בשנת 1950. העיר חברה בארגון פורום ה-15, והיא העיר השנייה בגודלה במחוז תל אביב".
 
תשע"ו

מילון

עששיות
מנורות שבהן יש חומר בערה כמו נפט ופתיל שמדליקים.

פתיליות
כיריים ניידות לבישול שבנויות ממכל דלק נוזלי בו טבולה פתילה ומעליו מסגרת מתכת.

תסכית
תוכנית רדיו שבה מוגש סיפור או חלק מעלילה של סיפור שעבר עיבוד מתאים להאזנה.

חולון
חוֹלוֹן היא עיר במחוז תל אביב,‏ התשיעית בגודל אוכלוסייתה בישראל. היא ממוקמת מדרום-מזרח לתל אביב, מצפון לראשון לציון, ממזרח לבת ים וממערב לכביש 4. שטח השיפוט שלה הוא 19,200 דונם ואוכלוסייתה מונה כ-185,000 תושבים.‏ העיר נוסדה בשנת 1940 כאיחוד של חמש שכונות: גרין, מולדת, אגרובנק, קריית עבודה ושכונת עם. חולון הוכרזה כעיר בשנת 1950. העיר חברה בארגון פורום ה-15, והיא העיר השנייה בגודלה במחוז תל אביב.

ציטוטים

”הדור של סבתא חי במציאות שונה מהמציאות של הדור שלי.“

הקשר הרב דורי