מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית ילדות משכונת מונטיפיורי

ארז אלה וסבתא מלכה
סבתה מלכה בבית ספר
חווית ילדות מחורף של שיטפונות בשכונת מגורי

שנתן מידע על כל מה שקרה בארץ ובעולם. בשכונת מונטיפיורי שבה גרנו היה וואדי שעלה על גדותיו בחורף כשהיו הרבה גשמים. ההצפות גרמו לשיטפונות אפילו פעם אחת הוציאו אותנו מהבית באמצע הלילה כי הבית הוצף. ברחוב המים היו כל כך גבוהים שיכלו לשוט עם סירות קטנות כדי להוציא אנשים מהבתים. זכור לי שראיתי חפצים צפים במים ואנשים בוכים. זו הייתה עבורנו חוויה מפחידה ומאז כל חורף היינו רצים לוואדי לבדוק שאינו עולה על גדותיו, והורי היו ממלאים שקים בחול כדי לעצור את כניסת המים לבית.

העבירו אותנו לבית גבוה, משם עברנו לגור אצל סבא וסבתא בתל אביב, כי המים בבית עלו לגובה של מטר שבעים. כל הרהיטים שטו והקירות נסדקו. הנזק היה מאוד גדול. בני המשפחה באו לעזור לנו לתקן את כל הנזקים.
בשכונה היה אולפן של נתן אקסלרוד שכתב את יומני הקולנוע לסרטים, הוא פגש אותי עם עוד חבורת ילדים. הוא הזמין אותנו לאולפן שלו הושיב אותנו על ספסל בחצר וצילם אותנו ליומן קולנוע (יומן כרמל / יומן גבע) יומן קולנוע היה סרטון שהעביר מידע על דברים שקרו בארץ כמו יומן חדשות (כי לא היה טלוויזיה), היינו ילדים שמחים. נתן אקסלרוד ביקש שנעשה פנים עצובות.
נתן אקסלרוד
תמונה 1
היום אני מבינה שזה היה חלק מסרטון שהופיע בכתבה על השיטפונות. זכורה לי התרגשות גדולה כי  באולפן הזה היו מסריטים עם שחקנים כמו גאולה נוני ואלימלך רם.
העשרה
נתן אקסלרוד: "נתן אקסלרוד (7 באפריל 1905 – 6 באוקטובר 1987) היה מאבות תעשיית הקולנוע בארץ ישראל….בשנת 1935 יסד אקסלרוד חברה בשם "סרטי כרמל" שהפיקה את יומן כרמל, שהיה יומן חדשות שבועי אילם. בשנת 1936 הפך היומן למדבר. היומן תיעד את כל המתרחש ביישוב וצילומיו מהווים מקור רב ערך לתולדות היישוב. בשנת 1936 הפיק וצילם את הסרט "מעל החרבות" בבימויו של הבמאי ארי וולף".
יומן קולנוע: "יומן קולנוע הוא יומן אירועים מצולם שנהוג היה בעבר להקרינו בבתי הקולנוע לפני הקרנת הסרט, וכן בבתי קולנוע שעסקו רק בהקרנה של יומני קולנוע. יומן הקולנוע היה יומן אירועים מצולם בן כעשר דקות, שהוקרן בבתי הקולנוע לפני הקרנת הסרט העיקרי. היומן ימיו כימי הקולנוע והיה מוקרן בבתי הקולנוע עוד מימי הסרט האילם, ה"ראינוע". היומן היה אקטואלי ושיקף את אירועי השבוע שחלף".
מלכה מימון תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת, לקריאתו לחצו על הקישור: האיש שהגשים את החלום – לזכרו

תשע"ו

מילון

יומן קולנוע
יומן קולנוע היה סרטון שהוקרן לפני הסרט בבתי קולנוע. ולכן אנשים יכלו לדעת מה קורה בארץ ומהקורה בעולם ובכל מיני נושאים כמו שיטפון שהתרחש בתל אביב כמו משחק כדורגל חשוב וביקור של איש מכובד בארץ או אירועים מיוחדים אחרים בעולם. היומן היה מלווה בתמונות ובמוסיקה , נמשך כמה דקות.

נתן אקסלרוד
נתן אקסלרוד (7 באפריל 1905 – 6 באוקטובר 1987) היה מאבות תעשיית הקולנוע בארץ ישראל....בשנת 1935 יסד אקסלרוד חברה בשם "סרטי כרמל" שהפיקה את יומן כרמל, שהיה יומן חדשות שבועי אילם. בשנת 1936 הפך היומן למדבר. היומן תיעד את כל המתרחש ביישוב וצילומיו מהווים מקור רב ערך לתולדות היישוב. בשנת 1936 הפיק וצילם את הסרט "מעל החרבות" בבימויו של הבמאי ארי וולף.

ציטוטים

”נתן אקסלרוד ביקש שנעשה פנים עצובות. היום אני מבינה שזה היה חלק מסרטון שהופיע בכתבה“

הקשר הרב דורי