מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות מילדותי בקיבוץ גניגר

זהר ואורה
המשפחה של אורה
זכרונות ילדות של אורה ברמן

שמי אורה ברמן, נולדתי בשנת 1940, בקיבוץ גניגר.
 
תמונה 1
 
מקור שם משפחתי: שם משפחתי לפני נישואי היה דודאי. מקור שם זההיה כזה: לסבי קראו דויד נייבודובסקי. אבי רצה לעברת את שמו. הוא לקח את שם אביו דויד והוסיף – אי – שישמע טוב. כך יצא דודאי.
חוויות ילדותי בקיבוץ גניגר 
 תמונה 2
מקור שם  הקיבוץ גניגר: קבוצת גניגר שוכנת בעמק יזרעאל ליד מגדל העמק. נוסדה לפני 92 שנה. מקור השם מתקופת התלמוד "נגינר" או "נגניגר" אשר היה לפי המקובל, מקום מושבו של רבי יוחנן בן נורי. הערבים קראו למקום "ג'נג'ר" והותיקים החליטו על "גניגר".
 תמונה 3
 
פינת הקסם בקיבוץ
ביער שלנו הייתה פינה שבה היה מדרון מחימר ללא עצים, שמאוד אהבנו להחליק בו. הוא היה מאוד גבוה. מכיוון שהיינו מתלכלכים מאוד מההחלקה אז רק ביום שישי לפני שזרקו את הבגדים לכביסה לקחו אותנו (כל הקבוצה) להחליק בפינת הקסם (החלפנו בגדים פעם בשבוע).
 
בביקור הראשון של איתן בעלי לקחתי אותו לראות את המקום ואז ראינו שבעצם זה לא כל כך גבוה ומפחיד.
 
תמונה 4
השריפה ביער
בזמן מלחמת השיחרור הערבים שישבו במיג'דל (כיום מגדל העמק), והערבים מנצרת היו שורפים את היער הגדול שלנו. השנה הייתה 1948. אני זוכרת שבאחת הפעמים הללו אחי, אלי שהיה רועה צאן היה ביער בזמן השריפה. מאוד דאגו לו בקיבוץ. במיוחד אני זוכרת, את ההורים שלי (ברכה ויהודה) מסתובבים מודאגים.
לשמחתנו הרבה הוא הצליח לחזור מהיער עם כל הכבשים.
 
כיבוש העיר נצרת
העיר הערבית נצרת, שכנה על הר מעל גניגר. כל הזמן היו יורים לעבר הקיבוץ. אני זוכרת שבלילה שבו כבשו כוחותינו את נצרת זה היה בשנת 1948- באו המבוגרים, העירו את כל הילדים וכולם יצאו בריקודים.
השמחה היתה גדולה, סוף סוף אפשר לישון בשקט.
 
  
תמונה 5
תמונה שלי בלוח השנה
בדרך כלל הייתי ילדה שקטה וממושמעת, אבל פעם אחת הלכתי עם שני חברים שלי ורחצנו את רגלינו בברז שהיה באמצע הקיבוץ. מישהו צילם אותנו ואת התמונה הכניסו ללוח שנה שיצא באותה שנה. כעת אני מרגישה שמחה שאני מסתכלת על התמונה.
 
אני חושבת שהייתה לנו ילדות מאושרת  בקיבוץ עם הרבה חופש ומשחקים בכל רחבי הקיבוץ בשעות הערב.
 
העשרה
קיבוץ גניגר: "גִּנֵּיגָר הוא קיבוץ השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק, בתחום המועצה אזורית עמק יזרעאל. הקיבוץ נקרא על שם יישוב מתקופת התלמוד – "נגינר" או "נגניגר", אשר היה, לפי המקובל, מקום מושבו של רבי יוחנן בן נורי. השם העתיק נשתמר, ככל הנראה, בשמו הערבי של המקום, ג'נג'אר".
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו

מילון

קיבוץ גניגר
גִּנֵּיגָר הוא קיבוץ השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק, בתחום המועצה אזורית עמק יזרעאל. הקיבוץ נקרא על שם יישוב מתקופת התלמוד - "נגינר" או "נגניגר", אשר היה, לפי המקובל, מקום מושבו של רבי יוחנן בן נורי. השם העתיק נשתמר, ככל הנראה, בשמו הערבי של המקום, ג'נג'אר.

מיג'דל
מגדל בערבית

ציטוטים

”"הייתה לי ילדות מאושרת"“

הקשר הרב דורי