מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות החגים בשנות ילדותי

סבתא סימי ונכדתה עמית מתעדות
סבתא סימי ועמית בבית התפוצות
שנות הילדות זכורות לי כחוויה נעימה ובמיוחד....

ושלמה דהן , הוריי קראו לי סימי על שם סבתא של אבי .היינו במשפחה חמש אחיות ואח אחד.

העיר קזבלנקה היא עיר יפה, היא שוכנת על חופה האטלנטי של מרוקו,והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו והנמל העיקרי של המדינה. באותם שנים שבהם יהודי מרוקו עלו לארץ, תפקדה העיר "כשער היציאה" לעולים הרבים.
אנחנו גרנו בסביבה היהודית של קזבלנקה,שנקרא "מלאח" זהו  הרובע שבו התגוררו היהודים. ה"מלאח"היה תחום בחומות כדי להפרידו מהרבעים המוסלמים לצורך הגנה מפני פרעות אנטי-יהודיות שהיו די תדירות. בתוך ה"מלאח" התנהלו כל החיים הקהילתיים של היהודים, היו שם:  בתי כנסת, בתי מדרש רבים ומוסדות חינוך לבנים ולבנות.
כשהוריי החליטו לעלות לארץ הם רשמו ,משום מה, במסמכים הממשלתיים אותי ואת אחיי מבוגרים מכפי גילנו האמיתי במספר שנים ולכן בכל התעודות הרשמיות בישראל, אני "נולדתי " בשנת 1951 ,
עלינו לארץ בשנת 1956. הייתי אז  בגיל שלוש. כשהגענו לארץ שלחו אותנו למעברת העולים "גבעת המורה" בעפולה שבעמק יזרעאל, שם קיבלנו "בית"- צריף מפח ובתוך הבית היו כמה מיטות "סוכנות" מברזל, מזרני קש דקים ופתיליה לבישול. המיטות שימשו בלילה לשינה וביום הם שימשו כשולחנות . בקיץ החום בצריף היה בלתי נסבל, ובחורף בימים הגשומים חדרו מי הגשמים פנימה והקור היה נורא.
למרות קשיי הקליטה וההתאקלמות הלא פשוטה, שנות הילדות זכורות לי כחוויה נעימה.   אימי הייתה בשלנית מעולה, היא הייתה מכינה מאכלים טעימים ומיוחדים לכבוד כל חג, למשל, בערב ראש השנה היא הייתה מכינה קוסקוס ובשמחת תורה  פיתות על הגז. עד היום אני מתגעגעת  לטעם המיוחד שלהם. בפורים היא הייתה מכינה לחם עגול ובתוך הלחם היא הכניסה ביצים קשות, היא הייתה שולחת חלק מהם כמשלוח מנות לכל בני המשפחה ,המכרים והידידים.
לכבוד חג ה"מימונה" שהתחיל במוצאי שביעי של פסח ונמשך עד למחרת היום, אימי הייתה נכנסת מיד בצאת חג הפסח למטבח ומתחילה בזריזות  להכין את המופלטה ואת כל המטעמים. כל בני המשפחה היו שותפים. אבי ואחי היו פותחים את השולחן, ואני ואחיותיי עזרנו בעריכת השולחנות. על השולחן הונחו מיני מתיקה שונים, עוגות מסוגים רבים ופיצוחים כיד המלך כשרים לפסח, במהלך הלילה הוגשו גם המופלטות שאימי הכינה עם צאת חג הפסח.  אנשים רבים ביקרו אצלנו כל הלילה, הם היו באים והולכים. זה נכנס וזה יוצא. דלת ביתנו הייתה פתוחה עד לבוקר והשמחה הייתה גדולה ומיוחדת.
 
העשרה
מלאח: "הוא שמו של הרובע היהודי בערי מרוקו (שם המקביל למושג "גטו" בקרב עדות אשכנז)"…בשנת 1438 הוקם המלאח הראשון בעיר פאס. מאוחר יותר הוקמו מלאחים נוספים במרקש (1568) ובמקנס (1682). עד המאה ה-19 המלאח נתפש כמאפיין של עיר הבירה, אך לא בהכרח של ערים אחרות. הסולטאן מולאי סלימאן (1792-1822) שינה זאת והפך את המלאח לתופעה נפוצה ברוב ערי מרוקו. הוא היה אחראי לבנייתם של מלאח במספר ערי נמל חשובות – רבאט, מוגדור, סלא ותטואן ". ויקפדיה
תשע"ו     .

מילון

מלאח
הוא שמו של הרובע היהודי בערי מרוקו (שם המקביל למושג "גטו" בקרב עדות אשכנז). ... בשנת 1438 הוקם המלאח הראשון בעיר פאס. מאוחר יותר הוקמו מלאחים נוספים במרקש (1568) ובמקנס (1682). עד המאה ה-19 המלאח נתפש כמאפיין של עיר הבירה, אך לא בהכרח של ערים אחרות. הסולטאן מולאי סלימאן (1792-1822) שינה זאת והפך את המלאח לתופעה נפוצה ברוב ערי מרוקו. הוא היה אחראי לבנייתם של מלאח במספר ערי נמל חשובות - רבאט, מוגדור, סלא ותטואן

מימונה
הוא חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג (בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג ניסן)

ציטוטים

”למרות קשיי הקליטה וההתאקלמות, שנות הילדות שלי, חקוקות בזכרוני כשנים טובות ומאושרות.“

הקשר הרב דורי