מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויה ונציאנית

אני ונכדתי אורי בבית התפוצות
אני בת שנה
סגרתי את החשבון עם השוטר האיטלקי!

נולדתי בעיר סטרליטמק, בשקיריה אשר בהרי אורל שברוסיה. בגיל 18 יום נדדתי עם הורי לפולין לעיר זובקוביצה בשלזיה התחתית. התגוררנו בבית שבו התגוררו בעבר גרמנים, שגורשו  לאחר תום מלחמת העולם השניה לגרמניה. בשנת 1950, כשמלאו לי 4 שנים, בתקופת העלייה ההמונית לישראל, יצאנו למסע להגיע ארצה. נסענו ברכבת מוורשה  לונציה, שם עלינו על האוניה "גלילה", איתה הגענו ארצה לנמל חיפה, לאחר שיט של ארבעה ימים בים התיכון.

סבתא אהובה בת שנתיים

%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%90%d7%94%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%91%d7%aa-%d7%a9%d7%a0%d7%94-2

בזמן שהוריי העבירו את שנות מלחמת העולם השנייה בנדודים ברוסיה, אח של אמי, שחי באותה תקופה בצרפת, הוחבא עם אשתו ובנו התינוק ע"י ידידים צרפתים, בכפר בצרפת .

לאחר המלחמה נוצר באמצעות "הצלב האדום" קשר בין אמי ואחיה, והם החליטו להיפגש בוונציה לפני עלייתנו ארצה. הפגישה בין אמי ואחיה הייתה מאוד מרגשת, וזאת לאחר שכבר ידעו שהוריהם, אחותם ואחיהם נספו בשואה. האח החליט לנצל את הביקור בונציה לסיור בעיר.  על  היהודים המהגרים, בדרכם לישראל, נאסרה הכניסה לעיר, מחשש שיישארו באיטליה ולא ימשיכו בדרכם לישראל.  למרות האסור החליט דודי לצרף אותי לטיול שעמד לערוך בעיר.

אני זוכרת היטב את המעמד המשפיל והמבזה לתחושתי אז, מול השוטר האיטלקי, שסרב לאשר את כניסתי לעיר. דודי נאלץ להחזיר אותי להורי ששהו במחנה בקרבת הנמל. תחושת העלבון הקשה על דחייתי נצרבה בי ונחרטה עמוק בזיכרוני לאורך השנים.

כשמלאו לי 70 שנה החלטתי לסגור את החשבון הפתוח.  שכרתי חדר במלון  " קונקורדיה" היוקרתי בככר המרכזית בעיר, פיאצה סן- מרקו, וביליתי בעיר שבוע שלם.

נהניתי מהטיול אבל בעקר ידעתי – סגרתי את החשבון עם השוטר האיטלקי!

בחופשת הפסח הקרובה, נכדתי אורי ואני, נבלה שבוע בפריז עם בן דודי  "התינוק"  ובני משפחתו, שבקרוב יחגוג יום הולדת 80 שנה. בתו אלזה היא שחקנית קולנוע, תיאטרון וטלויזיה מפורסמת בצרפת.

piazza_san_marco_with_the_basilica_by_canaletto_1730-_fogg_art_museum_cambridge

כיכר סן מרקו בונציה

 

הזוית האישית

נהנינו מאוד מהמפגשים המשותפים ואנחנו שמחות שלמדנו להכיר זו את זו יותר טוב ושזכינו להעביר את הסיפור המשפחתי מדור לדור.

מילון

הצלב האדום
הצלב האדום, או תנועת הצלב האדום והסהר האדום הוא קבוצה של ארגונים העוסקים בסיוע הומניטארי. קבוצת הארגונים של הצלב האדום כוללת את הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שמטרתו הגנה על חייהם ועל כבוד האדם של קורבנות סכסוך מזוין, את ארגוני הצלב האדום והסהר האדום הלאומיים של המדינות השונות, כולל מגן דוד אדום הישראלי ואת הפדרציה הבינלאומית של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום העוסקת בתיאום וארגון שיתופי פעולה בין הארגונים הלאומיים.

ציטוטים

”אח של אמי, הוחבא עם אשתו ובנו התינוק ע"י ידידים צרפתים.“

הקשר הרב דורי