מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג המשק בקיבוץ גבעת חיים איחוד

הפמוטים של סבתא
הקיבוץ של סבתא
תיעוד הסיפור המשפחתי של תמר שרביט

חג המשק בקיבוץ
סבתי תמר גדלה והתחנכה בקיבוץ גבעת חיים ולכן המנהג הזכור לה מילדותה הוא מתקופה זו. המנהג הוא: בכל שנה היו חוגגים בקיבוץ את חג המשק, כלומר חג המציין את יום הולדתו של הקיבוץ. החג נחגג כאירוע גדול ובו השתתף כל הקיבוץ. בנוסף במעמד זה ניתנה לתלמידים אשר סיימו את התיכון חברות בקיבוץ רשות לגור בקיבוץ. בחרתי במנהג זה משום שהוא מנהג מיוחד שלא היה נהוג בכל יישוב. כמו כן, בחרתי בו מפני שהוא זכור לסבתי היטב בכך שהיא גם קיבלה בסוף התיכון חברות בקיבוץ.
 
תיאור האזור
סבתי גדלה בקיבוץ גבעת חיים ולכן החיים התנהלו בצורה משותפת שמשמעותה שלכל תושבי הקיבוץ יש מעמד שווה והם מקבלים אותו סכום כסף בכל חודש. בקיבוץ האמינו שהילדים צריכים לגדול בבית ילדים ולא בבית הוריהם ולכן כל ילדי הקיבוץ ישנו, למדו וחיו ביחד. כל יום אחר הצהריים הם היו פוגשים את הוריהם לכמה שעות. בקיבוץ החיים היו משותפים כלומר, היה חדר אוכל ובו אכלו כל חברי הקיבוץ ובנוסף כל חבר (מבוגר) קיבל תקציב לחודש והתקציב היה שווה בין כל החברים. כמו כן, הקיבוץ דאג שלכל חבריו יהיה אותו רכוש למשל חלוקת רדיו לכולם וטלוויזיה.
 
גלגולו של חפץ הפמוטים של סבתא
החפץ הוא פמוטים להדלקת נרות שבת. החפץ נוצר בהונגריה, אך שנת הייצור אינה ידועה. החפץ עשוי מכסף והוא מעוטר בקישוטים. הוא נמצא בבעלותה של סבתי תמר. הפמוטים עברו מסבתה של סבתי אל אימה ולאחר מכן אל סבתי, אולם נסיבות הגעתו של החפץ אינן ידועות. החפץ מעוצב בצורה מיוחדת משום שיש לו שלושה קנים, כלומר הפמוטים מורכבים משלושה קנים שעליהם מניחים את הנרות, עם זאת שמדליקים רק שני נרות לפני כניסת שבת. השתמשו בו בעבר להדלקת נרות לפני כניסת שבת.
 
האירוע ההיסטורי הוא שסבתה של סבתי שמרה את הפמוטים בזמן מלחמת העולם השנייה. כיום, בעיניה של סבתי החפץ מזכיר לה את בית אימה וכאשר היא משתמשת בו ביום שישי לני כניסת שבת היא מרגישה קדושה ונוסטלגיה. עבורי, יש לחפץ משמעות משום שהפמוטים עוברים במשפחתנו מדור לדור ומשתמשים בהם בכל יום שישי ולכן החפץ מסמל בשבילי את כניסת השבת ובנוסף מזכיר לי את סבתי רבתי.
 
העשרה
"גבעת חיים איחוד הוא קיבוץ בעמק חפר ליד חדרה. הקיבוץ נושא את שמו של חיים ארלוזורוב, המזכיר המדיני של הסוכנות היהודית, שנרצח בשנת 1933 בחוף ימה של תל אביב. קיבוץ גבעת חיים איחוד נמצא צפונית לקיבוץ גבעת חיים מאוחד". ויקיפדיה
תשע"ו
 

מילון

קיבוץ גבעת חיים
גבעת חיים איחוד הוא קיבוץ בעמק חפר ליד חדרה. הקיבוץ נושא את שמו של חיים ארלוזורוב, המזכיר המדיני של הסוכנות היהודית, שנרצח בשנת 1933 בחוף ימה של תל אביב. קיבוץ גבעת חיים איחוד נמצא צפונית לקיבוץ גבעת חיים מאוחד.

רבי
מנהיג תורני יהודי

ציטוטים

”בקיבוץ האמינו שהילדים צריכים לגדול בבית ילדים ולכן כל ילדי הקיבוץ ישנו, למדו וחיו ביחד.“

הקשר הרב דורי