מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג הט"ו בשבט שלי

סדר הט"ו בשבט של סבא רבא
סדר הטו בשבט
חגיגת ט"ו בשבט מיוחדת

חג הט"ו בשבט שלי

סבא רבא שלי שמו ניסים ברכה שנולד בבנגזי שבלוב. הוא שמע אל ארץ ישראל והחליט לעלות לארץ ישראל. כששמע שהגיעה אוניה להעלות יהודים לארץ והוריו לא הסכימו לעלות לארץ הוא לקח תמונה של מוחמד ושרף אותה במרכז העיר, אז הוריו הבינו שאם לא יעלה לארץ יירצח על ידי הערבים. ההורים שלו הבריחו אותו לאוניה באישון הלילה וכך הגיע לארץ ישראל.

בארץ ישראל הוא התגייס לפלמ"ח ונפצע בניצנים ואיבד את הכרתו. וכך חשבו שהוא מת. אז כשחזרו אנשי הפלמ"ח מצאו אותו והעבירו אותו לבית חולים. הוא שכב 3 חודשים ללא הכרה. בסוף ניצל והשתקם.

נסים ברכה חגג את כל חגי ישראל בחגיגה מיוחדת. אבל אנו רוצים לספר על סדר ט"ו בשבט שלו היות והוא דגל בפירות ארץ ישראל בלבד. והוא הסביר תמיד למה אכלו פירות יבשים בגולה לזכר ארץ ישראל.

dsc02540

הוא התחיל את חגיגת ט"ו בשבט בפירות טריים על שולחנו. בתחילה היה ט"ו בשבט רק חגיגה למשפחה. פרט לצלחת אחת של פירות יבשים וצלחת אחת פיצוחים. כל שנה גדל על שולחנו מספר הפירות הטריים. הוא הצטרף לאגודה של פירות אקזוטים זוהי קבוצה של מגדלים ואחד כמו ברכה ניסים שהוא רואה חשבון במקצועו. כל מי שנסע לחו"ל הביא פירות או זרעים והרכבו אותם עם פירות אחרים וקבלו תוצאות מדהימות. הוא התיידד עם מגדלי פירות שונים ונעה מומחה בתחומו. כל חג הם היו מביאים לו את הפירות החדשים ובאים לסדר ט"ו בשבט.

העמותה לפירות אקזוטיים

"העמותה לפירות אקזוטיים הוקמה בשנת 1989. בעמותה כ 250 חברים הבאים מכל שכבות האוכלוסיה ומכל קצוות הארץ. העמותה פועלת להעמקת הידע וההכרות עם מיני הפירות האקזוטייים, קידום גידולם, הפצתם וצריכתם ע"י כלל הציבור בארץ והעשרת סל הפירות הישראלי". (אתר העמותה)

הוא הכין חג עם שולחן של 180 סוגי פירות טריים. זאת הייתה משימה לא קלה כי כל המשפחה הייתה מתגייסת באיסוף כל הפירות. לאחר שנאספו הפירות השונים, ניסים ברכה היה מכין פירמידה מכל הפירות לפי סוגים ומכין שלטים על כל הפירות החדשים.  כולנו נרתמונו לעבודה. היינו עובדים בחיתוך והכנת הצלחות לשולחן ובמידה וזה לא היה מספיק יפה או הצלחת לא מלאה הייתה חוזרת לתיקונים במטבח.

בנוסף היו על השולחן כל 7 המינים בהם התברכה ארצנו. כמו חיטה שבושלה עם סוכר צנוברים ואגוזים. זיתים, מיני ריבות ועוד…. אפשר לראות את כל התמונות

dsc02479

 

על השולחן לבית משפחת ברכה היו זנים חדשים ולכל פרי חדש היו היה שלט גם בפירמידה וגם על כל צלחת היה פרי שלם במרכז ומסביב הפרי היה חתוך.

הזוית האישית

דביר שומע מסבתא מזל על סבא רבא וחג הט"ו בשבט המיוחד שלו.

מילון

עמותה לפירות אקזוטיים בישראל
העמותה לפירות אקזוטיים הוקמה בשנת 1989. בעמותה כ 250 חברים הבאים מכל שכבות האוכלוסיה ומכל קצוות הארץ. העמותה פועלת להעמקת הידע וההכרות עם מיני הפירות האקזוטייים, קידום גידולם, הפצתם וצריכתם ע"י כלל הציבור בארץ והעשרת סל הפירות הישראלי.

ציטוטים

”הוא הכין את שולחן חג הט"ו בשבט עם 180 סוגי פירות טריים. “

הקשר הרב דורי