מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חברות אמיצה

דובי פרל ויואב שוורץ
דובי פרל
שרות בפלמ"ח

שמי דובי פרל, נולדתי בשנת 1929 בטרנסילבניה.מילדותי רציתי להתגייס בעקבות אבי."התגייסתי לפלמ"ח בשנת 1947. עברתי אימונים מפרכים בקיבוץ "רמת הכובש".
 
במלחמת השחרור נלחמתי במספר מוקדים. לפני חג הפסח, העברתי מזון ונשק לאחת מהעיירות הנצורות בירושלים. מזון זה הועבר במשאיות לא משוריינות ובכל משאית ישבה לפחות כיתת יורים חשופה. הרגשתי שאני עוזר.בדרך הותקפנו על ידי הצבא העירקי שתפס עמדות על הגבעות.
הייתי אז בן 19. בקרב זה נפצעתי ברגלי מכדור ובעקבות זאת, ירדנו לצדי הדרך לכיוון "קריית ענבים". חשבנו שאנחנו גיבורים. בדרך ל"קריית ענבים" הצלחנו לעלות על משאית שלקחה אותי למרפאה בקיבוץ. שם טפלו בי ללא זריקות וללא משככי כאבים.
כשנפצעתי, בני מרקש, חברי וגיבור מלחמה נפצע ושכב על ידי. למרות פציעתו, התגנב בני לכל האימונים הקרביים והשתתף בכולם, למרות פציעתו. לאחר החלמתי היינו צריכים למצוא דרך לנסוע לצפון דרך השטחים. אז לוחם בשם גברוש מקיבוץ "בית אלפא"  לקח טרקטור וסלל דרך בעצמו. זה נתן לנו אפשרות לרדת לשפלה. (רחוק מעיני הלגיון הערבי). כשהחלמתי, עברתי לחיל ההנדסה. יחידה זו הייתה יחידה שהכינה את הציוד הקרבי. ביחידה זו סיימתי את שירותי בגיל 21. שמרתי על קשר הדוק עם ברוך גלר, בחור ששכב לצדי במרפאות ב"קריית ענבים". קשר זה נשמר עד היום ואנו נפגשים לעיתים קרובות. הוא הפך לידיד אמת של משפחתי. נהגנו לצאת לטיולים משותפים בארץ ובחו"ל. כיום הוא בן 88."
 תשע"ו

מילון

פלמ"ח
ראשי תיבות של פלוגת מחץ. היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון ההגנה אשר שימש כצבא של המדינה. בשנים 1941-1948. בשלבים הראשונים של מלחמת השחרור היווה הפלמ"ח את עמוד השדרה של הכוח הצבאי של היישוב. מילא תפקיד מרכזי בקרבות בצפון ובמרכז. נשא בעיקר על הגנת הנגב עד הקמתו של צה"ל. הפלמ"ח נאבק גם בשלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל, סייע בהעפלה ובעלייה לארץ ישראל. (לקוח מאתר ויקיפדיה).

ציטוטים

”"חשבנו שאנחנו גיבורים"“

הקשר הרב דורי