מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לציפי כץ אין מידע על משפחתה מז'לחוב שפולין

ציפי ואלכס בתיאוד לדור לדור
בעלי אליעזר ז"ל וציפי כץ
משפחתי ילדי זלחוב

הורי נולדו בעיירה בשם ז'לחוב, בחבל לובלין  ליד עיר הבירה וורשה בפולין.

אמי הייתה הבת של גביר העיירה בעל בית חרושת לסודה שהיה ממוקם ליד השוק המקומי. בלידה אמא נפטרה וסבי התחתן עם בת דודתו ונולדו להם 6 ילדים. בתור בת בוגרת עזרה בניהול החנות של בית החרושת. הייתה זו משפחה מיוחסת ועשירה.

בשנות 1920 סבי החליט להגר לברזיל ולאחר מכן לחסל את הרכוש ולהעביר את המשפחה. העול על אמי היה רב. לידם גרה משפחה ענייה אבל מאד חרדית שהאמא הייתה הבת של אדמור ידוע. אבי היה בן הזקונים להורים מבוגרים לאחר זמן אביו נפטר שגרם לו לא להתמיד בלמודי התורה כשאר המשפחה. הוא היה גבר נאה שאהב את החיים הטובים! וגרם לאמי להתאהב בו. והם נשאו אף שההורים משני הצדדים לא היו שלמים עם הנשואים בגלל הבדלי הייחוס

סבי בברזיל התעשר ושלח להם דרכונים לעלות לברזיל.

לצערם המלחמה פרצה ובעיירה הגרמנים הקימו גטו. אבי שהיה בלונדיני עם עיניים כחולות ואף קטן נשאר מחוץ לגטו וקבל את השם זלחובסקי ותפקידו היה לעזור ליהודים כולל אמי. לעזרתו היה הדרכון הברזילאי. באחד הימים נודע לו שעלו על עקבותיו וביחד עם אמי ובעזרת הדרכון הם נשלחו כפליטים פוליטיים לרוסיה. אמי שהייתה מפונקת מאד סבלה במיוחד. היא הפכה לשלד עצמות עם בטן נפוחה. כשרופא הגטו אמר לה שיש לה גידול בבטן. כשהגיעה לרוסיה גילתה שהיא בהריון ואני הגידול!!!

למזלם הדרכון הברזילאי הציל אותם איני יודעת בדיוק מתי הגיעו לברזיל. סביחיכה להם שם. בשנת 1947 נולד אחי, אבל שהודיעו על הקמת המדינה הורי החליטו לעלות לישראל. במיוחד שבארץ המשפחה החרדית של אבי גרו בישראל.

באמצע המלחמה בחודש יוני 1948 עלינו לארץ בארץ אבי גוייס לצבא ואמי ענרה לחיפה היות ואח אבי היה הרב  הכשרות על הראשי של חיפה. עברנו לגור בוואדי סאליב שם גרו יהודים שעלו מארצות ערב שלא ידעו את סיפורי השואה. לנו נצולי השואה קראו סבונים שלא נלחמו. התביישתי וכעסתי על הורי שלא נלחמו מאז הורי שתקו !! לצערי ולבושתי איני יודעת הרבה על קורותם בשואה. לימים הבנתי שהייתה זו טעות שלי!! ואתם הסליחה!!

השנה הצטרפתי לתכנית הקשר הרב דורי – תמונת מחזור משתתפי תכנית בביה"ס יעדים

תמונה 1

מקבלים תעודות במפגש סיום
תמונה 2

הזוית האישית

ציפי כץ:  כל משפחתה של אמי רחל ויינברג נכחדה בשואה ואשמח אם יש נצולים אהיה מוכנה להפגש איתם!! אולי דרך הסיפור הזה, אמצא את קרובי משפחתי: ויינברג ומשפחת צוקרמן ומשפחת זלחובסקי. תודה.

מילון

אדמור
אדמו"ר (אדוננו מורנו ורבנו), המכונה גם רבי ובמקור הצדיק, הוא המנהיג הרוחני בתנועת החסידות. כיום משמשים רוב האדמו"רים כראשיהן של חצרות ממוסדות.

אדמור
משפחה חשובה, מוכרת, נעלה, לרוב משפחה של בני אצולה.

ז'לחוב
ז'לחוב (בפולנית: Żelechów (מידע · עזרה); ביידיש: זשעלעכאָוו; לעתים מוזכרת בשמות ז'ליחוב וזליחוב) היא עיירה במחוז גרבולין שבפרובינציית מזוביה בפולין, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה.

ציטוטים

”מעוניינת למצוא אולי נשארה שארית הפליטה ממשפחתי“

הקשר הרב דורי