מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות טעמים וריחות מסבתא רבתא לאה

סבתא רותי מגן והנכדה יערה
סבתא רבתא לאה במטבח
מתכונים ממטבחה של סבתא רבתא

רקע
"סבתא לאה" הינו מושג-על במשפחתנו שמשמעותו: "לב -גדול, בית- חם, שולחן פתוח!
 
לכבוד הכנס המשפחתי שנערך לציון 100 שנה להולדתה, בחרנו לתעד גם את הזיכרונות הקשורים בטעמים ובריחות שהשאירה כמורשת. לילדיה, נכדיה, ניניה ולכל המשפחה המורחבת באהבה גדולה למורשתה !
 
ילדותה של סבתא רבתא לאה
סבתא לאה, נולדה בירושלים בט"ו בשבט. בשנת 1912 להוריה: רחל ואהרון תנורי שווילי .ילדותה עברה עליה בשכונת "שמעון הצדיק " המכונה בערבית: "באב  אל עמוד" היא השכונה שמחוץ לחומות ירושלים -מול שער שכם .משפחתה הייתה מאוד עשירה ומכובדת ,אביה אהרון תנורי ,נחשב ל"מוכתר של השכונה" אישיות רצויה ומשפיעה  ידוע כ"מפזר" את כספו באמצעות מתן בסתר ומצוות .סבתא למדה בבית הספר "אליאנס" שלטה בשפות עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית ולאדינו.
 
סבתא רבתא לאה וסבא רבא אליעזר
תמונה 1 
הנישואין
סבא וסבתא נישאו בירושלים בשנת 1935 ובנו משפחה לתפארת !
לסבא וסבתא נולדו 5 ילדים יוכבד הבכורה נולדה בשנת 1935 בירושלים, אחריה עמירם בשנת 1937 .
 
תמונה 2 
החמישייה לבית לוי לאחר המעבר לרמת גן
בתחילת שנות ה-40 התרחבה המשפחה. דני נולד בשנת 1941 (בזמן ביקורה של סבתא רבתא לאה בירושלים) והתאומים: יורם ורותי נולדו בשנת 1945 ברמת גן . הילדים התחנכו בבית הספר "המנחיל".
 
חביבת ה"חצר" ברמת גן 1939-1954
סבא (הגדול) אברהם לוי רכש מגרש בנחלת -גנים שברמת גן (בעזרת בניו יצחק ואליעזר), שבט לוי התמקם במגרש ,כל אחד מבניו של סבא אברהם "בנה ביתו" בחצר שליד הירקון.  בחצר נוצר הווי משותף סבתא לאה הייתה "עמוד התווך" שלו. ביתה תמיד פתוח ומקבל. יחד עם דודה בכורה יצרה מסורת של בישול ואירוח שהפכו לשם דבר.
 
המעבר לכפר-הס בשנת 1954
עם קריאתו של בן-גוריון לעבור "מן העיר אל הכפר" נענתה סבתא לאה לבקשתו של סבא לוי יחד עברו  לגור בכפר-הס. סבתא נפרדה מחיי בורגנות בעיר לטובת בניית משק. הם עברו לאורח חיים שונה מחיי החצר, לשכנות החדשות בכפר. השכנות התאהבו והתפעלו ממטעמיה וממנהגי האירוח שלה.
 
משפחת לוי מתרחבת והשולחן מתארך…..
בעשור הראשון למגורים בכפר-הס והאחרון לחייה המשפחה מתרחבת. כל חמשת הילדים התחתנו ובנו משפחות. יוכבד נישאת לאמנון גרנובסקי בשנת 1956 נולדים עפר, איריס, תמירה, חיה וניר. עמירם נישא לנורית אנטיפוב. בשנת 1959נולדים רוני, אורלי, רויטל, רינת ותמיר. רותי נישאת לחיים מגן 1964, נולדות מרב, מיכל וכרמל. דני נישא לצילה גולדבלט, נולדו צביקה כפיר ואביב יורם נישא לרותי פרמן נולד ליאור.
 
"המטבח" "השולחן של סבתא לאה"
משפטי מפתח במשפחה: סבתא לאה ידועה במשפחתנו כמכניסת אורחים מחבקת ותומכת. "שבו תאכלו…" או  "בואו תטעמו את מה שהכנתי…" "בואו לשבת "  משפטים אלו תמיד היו שגוים על שפתיה. אחיה הקטנים היו "סמוכים על שולחנה" כשבני המשפחה המורחבת אמרו " נוסעים ללאה ולאליעזר ידעו שתמיד "תפתח שולחן ".
המאכלים והארוחות אצל לאה הפכו למקור געגוע עד היום.
 
הנכדים והמתכונים
סבתא רותי מספרת: "הכיבוד שהכי מזכיר את סבתא לאה הוא המעמול, את המעמול אני  מכינה באירועים משמחים  באזכרות ובכל כינוס משפחתי. אחי עמירם ז"ל נהג לקחת "מעמולים " למשפחתו בארצות הברית כי המעמול הוא "טעם של סבתא לאה", לכן כל נכד בתורו לומד להכין מעמול ושמח להיות חלק בשימור המורשת של סבתא לאה.
 
מעמול מצרכים: חצי ק"ג קמח. חצי ק"ג סולת. 43 חבילת אבקת אפייה. 2 כפות סוכר.1 כוס שמן.1 מרגרינה חמאה.1 כוס מים. אבקת סוכר. מלית1 חבילת שומשום קלוי במחבת. אגוזים מרוסקים. חצי כוס סוכר. 2 כפות קינמון.
אופן ההכנה: לערבב בקערה את הקמח ,הסולת, הסוכר ואבקת האפייה.בקערה אחרת לערבב את המרגרינה חמאה המומסת, כוס השמן וכוס המים לשפוך את הזולים מהקערה לתוך הקערה של הקמח והסולת וללוש היטב. ליצור כדורים. ליצור גומה בכדור. להכניס כף מהמלית לכדור ולסגור את הכדור. להכניס את הכדור למתקן העץ של המעמול וללחוץ. להוציא את המעמול מממתקן העץ בחבטה .לאפות עד שיזהיב כחצי שעה בחום בינוני עד גבוה. לאחר שמשולשי המעמול התקררו לטבול את המעמולים באבקת סוכר.
 
במיה המאכל האהוב על כולנו מצרכים: 1.5 ק"ג במיה טרייה, 3 קופסאות רסק עגבניות/או רסק מעגבניות טבעיות 5 שיני שום בשר גרוגרות קורקבנים, פלפל, מלח ומעט לימון שמן.
אופן ההכנה: לקטום את הבמיה משני הקצוות לשטוף ולייבש בשמש לטגן קלות לטגן את השום החתוך בסיר ולאחר מכן להוסיף את הבשר. לטבל בפלפל מלח להוסיף את הבמיה לכסות במים. לאחר רתיחה, להוסיף את רסק העגבניות לבשל כשעה על אש נמוכה. לקראת סוף הבישול, להוסיף מעט מיץ לימון טבעי. את הבמיה אוכלים בכיף ליד ועם אורז לבן.
בייגלה בטעם סבתא לאה ודודה שולה. המצרכים: 7 כוסות קמח, כוס שמן, קצת שמרים וקצת סוכר½ . כוס שומשום 4 כפות מלח, ½ כוס מים או חלב.
אופן ההכנה: מערבבים את 7 כוסות הקמח עם השומשום והמלח ויוצרים גומה. אליה מכניסים את השמרים והסוכר ושופכים את המים או החלב. לאחר שהשמרים תפחו להוסיף את כוס השמן ולערבב. מוסיפים מים אם יש צורך ונותנים לבצק "לנוח" עד שהוא תופח. בוצעים מעט בצק ומגלגלים לביגלה. ניתן לטבול אותו בשומשום. אופים בחום בינוני עד גבוה
פלאו -מאכל בוכרי בעיבוד גרוזיני מצרכים: 4 בצלים, 6 גזרים מרוסקים, מעט שמן, קובית בשר (כ 500 גרם)½ 2 כסות אורז 4 מכוסות מים, מלח פלפל, כף אבקת מרק.
אופן ההכנה: לטגן את הבצל החתוך לקוביות קטנות עד שיזהיבו, להוסיף את קוביות הבשר, את הגזרים/ מלח פלפל ואבקת מרק לבשל כ-10 דקות בתוספת כוס מים. להוסיף ½ 2 כוסות אורז ו- 4 כוסות מים רתוחים ולערבב להרתיח עד שהמים יספגו. להנמיך את האש ולבשל על אש נמוכה כחצי שעה.
קישמישיאני -קאמישי מצרכים: 3 כוסות קמח תופח, 1 חמאה (200 גרם), 1 שמנת רגילה, כף גדושה של סוכר ונילקורט מלח.
מלית: כוס אגוזים, כוס שומשום, כוס שקדים טחונים. חופן צמוקים. מעט סוכר.ריבה.
אופן ההכנה: ללוש בצק חלק מכל החומרים. לאחר רבע שעה, לחלק את הבצק ל 4-5 כדורים. לרדד את הבצק ולמרוח את הריבה. לפזר את המלית. לגלגל את הבצק עם המלית. לאפות בחום של 180 מעלות . לאחר שהתקרר לפזר אבקת סוכר.
בורגי -הבורקס של סבתא, מצרכים: ק"ג קמח, מרגרינה או חמאה1 , כוס שמן, כוס מים (שומשום)
למלית: 2 תפ"א מבושלים, 250 גרם גבינה לבנה. לערבב 250 גרם גבינה מלוחה 1 ביצה.
אופן ההכנה: ללוש בצק חלק מהחומרים. לרדד בצק וליצור עיגולים. לקחת כף מהמלית ולסגור את העיגול "בתלתלים" . למרוח ביצה ולפזר שומשום. לאפות בחום של 180 מעלות עד שיזהיב.
קציצות בשר עם אורז, מצרכים: 1 ק"ג בשר עוף ובקר טחון.1 כוס אורז.1 בצל גדול.3 ביצים. תבליני קציצות +מלח, פלפל.
אופן ההכנה: לקצוץ את הבצל ולטגן עד שהבצל הופך להיות שקוף. להוסיף את האורז ולערבב. להוסיף לתערובת את הבשר הטחון. להוסיף ביצים ותבלינים ולערבב. ליצור כדורי בשר ולהכניס למרק רותח או לרוטב עגבניות או בשר.
עוגת קוקוס ושוקולד מצרכים: 5 ביצים, 2 סוכר וניל4, 1 כוס קוקוס, חצי כוס חלב+ חצי מיכל שמנת רגילה. כוס שוקולד מריר מגורד גס, כוס וחצי קמח תופח, כפית אבקת אפיה.
אופן ההכנה: להקציף את הביצים עם הסוכר. להוסיף בהדרגה את סוכר הוניל, השמן החלב והשמנת. להוסיף את הקמח ואבקת האפייה ולבחוש. להוסיף את השוקולד המגורד ולבחוש בעדינות. לאפות ב 180 מעלות עד שהעוגה מוכנה (כאשר ננעץ בה הקיסם בקלות ואינו רטוב.)
"המגולגלים של סבתא לאה ", בורקס כשר לפסח מצרכים :10 מצות,  קערת פירה, בצל מטוגן, מלח, פלפל, שמן.
אופן ההכנה: מרטיבים את המצות ועוטפים אותן במגבת לחה. חוזרים על הפעולה לפחות פעמיים בהבדל של חצי שעה שעה. מערבבים את הבצל המטוגן עם הפירה, מוסיפים מלח ופלפל. חותכים כל מצה לשתיים או לשלוש. ממלאים בתערובת הפירה. טובלים בביצה ומטגנים.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
סבתא רותי מגן: הייתה לי התנסות מרגשת לעבוד עם נכדתי הבוגרת. להעביר לה את מורשת בית אמי ובמקביל להיווכח בכישוריה בתחום המחשב. למדתי רבות מיערה ונוכחתי עד כמה יש לי ללמוד עדיין. אני חושבת שהפרוייקט הזה חשוב ביותר ומהווה נקודת מפגש מעניינת בין הסבתא לנכדתה. אני גאה בתוצר שלנו.
 
נכדה יערה מוסטקי: שמחתי מאוד לעבוד עם סבתי וללמוד ממנה על אמה , סבתא רבתא שלי. בהזדמנות זו  ללמוד גם על המשפחה ללמוד על הסודות שמאחרי הטעמים והריחות שיש גם במטבח של סבתא שלי. אני שמחה שלקחתי חלק בפרוייקט זה ואני מבטיחה להעביר את מורשת זו לדורות הבאים.  
העשרה
שכונת שמעון הצדיק: " שכונת שמעון הצדיק היא שכונה בצפון ירושלים הסמוכה למערת שמעון הצדיק ולשכונת נחלת שמעון. השכונה הוקמה בשנת 1890, ונעזבה במהלך מלחמת העצמאות. בראשית שנות האלפיים, לאחר מאבק משפטי ממושך, התיישבו באזור, שנמצא בשולי השכונה הערבית שייח' ג'ראח, תושבים יהודים".
 
 תכנית הקשר הרב דורי 2012
מובילת התכנית אילת שחק

מילון

מעמול
עֲמוּל (בערבית : ?????‎, שפירושו "עשוי") הן עוגיות מבצק פריך הממולאות בתמרים, אגוזים, פיסטוקים, שקדים או תאנים. הן פופולריות בעיקר במטבח הלבנטיני, במדינות המפרץ ובצפון אפריקה. הן עשויות להיות בצורת כדורים או כיפות שטוחות. חלקן מעוטרות ביד או באמצעות תבניות עץ או סיליקון שבעזרתן לוחצים את בצק המעמול וכך נוצרת דוגמה מחורצת. על אף שנוהגים להכינן בכל ימות השנה, הן משמשות בעיקר בחגים דתיים. מוסלמים נוהגים לאכול אותן בלילה במהלך חודש הרמדאן וגם בחגים הגדולים עיד אל פיטר וחג הקורבן, נוצרים דוברי ערבית אוכלים אותן בימים לפני התענית, בחג הפסחא ובחג ההתגלות שהן ספוגים בשמן, ובקהילות יהודיות הן נאכלות בחג הפורים כשהן ממולאות בתמרים ואגוזים, וכן בראש השנה ובחנוכה. הגרסה היהודית נבדלת מהגרסאות האחרות בכך שהבצק עשוי רק מקמח לבן ואין בו סולת. קיימות גרסאות בהן הכדורים מגולגלים לעוגיות מאורכות, ובחלק מהמתכונים נוהגים להוסיף לבצק מי ורדים או מי זהר.

שכונת שמעון הצדיק
שכונת שמעון הצדיק היא שכונה בצפון ירושלים הסמוכה למערת שמעון הצדיק ולשכונת נחלת שמעון. השכונה הוקמה בשנת 1890, ונעזבה במהלך מלחמת העצמאות. בראשית שנות האלפיים, לאחר מאבק משפטי ממושך, התיישבו באזור, שנמצא בשולי השכונה הערבית שייח' ג'ראח, תושבים יהודים.

ציטוטים

”לכבוד הכנס המשפחתי לציון 100 להולדתה ,בחרנו לתעד את הזיכרונות הקשורים בטעמים ובריחות שהשאירה כמורשת.“

הקשר הרב דורי