מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות השבת של רחל

רחל אטיאס מספרת על העליה מעירק ועל זכרונות השבת בביתה

נולדתי בעירק. אבי היה סוחר. הוא היה קונה ומוכר סחורה ונסע לארצות שונות: עירק, טורקיה, פרס…  הוא עבד עם ערבים. היה לו מאוד קשה לעבוד שם מפני שהיו רגשות שנאה כלפי היהודים.
 

כאשר מלחמת השחרור השתררה בישראל, בשנת 1948, הייתה תקופה שהיהודים בעירק לא יכלו לצאת מהבתים. בתקופה זו היו פרעות ונהרגו הרבה מאוד אנשים. היהודים סגרו את עצמם בבתים עד שנרגעו כל הרוחות. הם התחילו לצאת מהבתים לאט לאט כדי לקנות קונים משהו לאכול. 

 

בשנת 1950 עלינו ארצה במטוס לשדה התעופה בלוד, במבצע עליה שנקרא "מבצע עזרא ונחמיה".  גרנו בהתחלה בעיירה יוקנעם. אבא שלי עבד בישראל בנטיעת עצים בקרן קיימת לישראל ובסלילת כבישים. אמא שלי עבדה בבית. היא טפלה באחים שלי ועסקה בעבודות הבית. ביום חמישי אבא קנה את המצרכים כדי שאימא תוכל להכין את אוכל  ליום שבת. ואנחנו כילדים היינו עוזרים להכין את האוכל. ביום שישי כולם היו מתקלחים ומתלבשים יפה. הבנים היו הולכים עם אבא לבית הכנסת ובינתיים אימא הייתה עורכת את השולחן עם יין וחלות שבת. כשאבא והבנים היו חוזרים מבית הכנסת הם היו אומרים "שבת שלום" ומברכים על החלות ועל היין. אחר כך היינו אוכלים את האוכל ובסוף הארוחה היינו שרים שירי שבת .

גרנו בבית קטן. הבית היה מבטון והמיטות שלנו היו עשויות מברזל. דברנו בבית בערבית. אני זוכרת שאבא ידע לספר סיפורים מרתקים. כצעירה הלכתי לתנועת השומר הצעיר. אהבתי לשחק כדורגל ולרקוד ריקודי עם. גם אהבתי לטייל. 

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים מהגלויות במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”כשחוזרים מבית הכנסת היו אומרים "שבת שלום" ומברכים על החלות ועל היין “

הקשר הרב דורי