מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"זכיתי בהקמת המדינה"

חנה והדר בתכנית קשר רב דורי
חנה בשרות הצבאי
חנה דורון - סיפור חיי

"זכיתי בהקמת המדינה"

סיפור חיי

שמי חנה דורון, נולדתי בשם אנה פישר בליגניץ שבגרמניה. אבי היה בעל מפעל לבגדי גברים בו עבדו גם יהודים וגם גרמנים, אמי הייתה באמצע לימודי עריכת דין.

יום אחד, לאחר עליית הנאצים לשלטון קיבל אבי הוראה להעביר את המפעל לידי הגרמנים. זה היה הרגע האחרון שהיה אפשר לעזוב את גרמניה. עלינו על אנייה לכיוון ארץ ישראל כאשר אמי בהריון עם אחותי הצעירה.

סבתי וסבי מצד אמי כבר היו בארץ וחיכו לנו שנגיע אליהם. סבתי וסבי מצד אבי נשארו בגרמניה מאחר ולא רצו לעזוב ונלקחו למחנות ההשמדה.

כשעלינו ארצה לא הייתה לנו דירה לכן גרנו במלון עולים שבו התגוררו הרבה עולים מגרמניה עד שמצאו להם מגורים. הורי שכרו דירת שני חדרים בתל אביב, שם גדלתי עם אחותי עד שנישאתי. 

נכנסתי לגן ילדים שהיו דוברי גרמנית כאשר הגננת דיברה בשתי השפות: עברית וגרמנית וכך היא לימדה אותנו את השפה העברית. הורי בינתיים פתחו חנות לבגדי ילדים וכשהם יצאו לחופש, אחותי ואני עבדנו שם במקומם. 

תמונה 1

הורי לא למדו עברית במשך שנים ארוכות ואנחנו דיברנו רק גרמנית. כשיצא אבי לגמלאות הוא הצטרף לאולפן (כך קראו למקום שבו למדו עברית עולים חדשים) הוא רצה ללמוד עברית כי אמר שהוא יצטרך לדבר עם הנכדים.

בית הספר בו למדתי בתל אביב כלל יסודי ותיכון- 12 שנים ולמדו בו הרבה מילדי יוצאי גרמניה. כשנכנסתי לכיתה א' שמי היה אנה אך חברה של הורי המליצה לשנות או להוסיף לשמי גם את השם חנה.

בתקופת ילדותי שלטו במדינה האנגלים – שלטון המנדט הבריטי. מידי יום שמענו על ניסיונות מצד ארגוני התנגדות לשלטון, כמו אצ"ל ולח"י, לסלק את האנגלים מארצנו, ומצד האנגלים – הם ערכו חיפושים אחרי המתנכלים להם.

עברנו תקופה לא קלה כאשר הבריטים חיפשו בכל בית, "סגרו" את האפשרויות שלנו לצאת מהבתים ואני זוכרת במיוחד אירוע בו ריכזו את כל הגברים במגרש אחד בשכונה ונכנסו לבתים לערוך חיפושים אחר הנשק, היינו בעוצר (לא פתחנו את החנות, לא יצאנו ללמוד הארץ הייתה "משותקת" רק לטובת חיפושי האנגלים). קראנו לאנגלים "כלניות" בגלל הכומתה האדומה שחבשו (היום כומתה אדומה היא של הצנחנים).

לפני סיום המנדט האנגלי קיבלו באו"ם החלטה ברוב על הקמת מדינת ישראל.

לא אשכח את הערב והלילה בו התקבלה ההחלטה כאשר כילדה הורי לקחו אותי לרחובות לראות את השמחה שהייתה. בסופו של דבר האנגלים עזבו את ארצנו ואז פרצה "מלחמת העצמאות"…ימים קשים עברו על מדינתנו כאשר כל יום הגיעו בשורות עצובות על בחורים צעירים שגויסו בפתאומיות וחלקם גם לא זכו להמשיך את לימודיהם בתיכון.

אחרי המלחמה המדינה הייתה צריכה להתמודד עם קשיים כלכליים בגלל הוצאות הביטחון הגדולות. המצב הזה השפיע עלינו מאוד: לא יכולנו להשיג את כל מוצרי היסוד (ביצים, סוכר, חלב) בקלות ובשפע ותקופה זו נקראת "תקופת הצנע". לאף אחד לא היה כלום ולא הרגשנו "מסכנים" רק רצינו בהקמת המדינה והחלטנו שזאת תהיה תרומתנו.

בתקופת בית הספר הייתי בתנועת הנוער שנקראה "השומר הצעיר" עם פעילות חברתית שכללה: עזרה לעולים חדשים שהתגוררו במחנות עולים באוהלים (נקראו אז מעברות) שהיו מפוזרים ברחבי הארץ. כשסיימתי את התיכון התגייסתי לצבא בתור פקידה ראשית בבסיס לא רחוק מביתי, שם הכרתי את בעלי. לאחר שירות של שנתיים נישאנו. המשכנו בלימודינו הגבוהים ותוך כדי עבדנו כדי לממן אותנו, כי להורינו לא הייתה אפשרות מאחר ונאלצו להתחיל חיים חדשים בגיל די מאוחר.

בהמשך קיומה של המדינה עברנו עוד מלחמות רבות ובכולן השתתף בעלי ולעיתים נעדר מהבית לתקופות ארוכות. לאחר הלימודים עבדתי שנים ארוכות בבנק לאומי בעמדת ניהול, עד לפרישה. נולדו לנו שני ילדים: אמיר ורונית שזיכו אותנו בחמישה נכדים. לפני שנים לא רבות נפטרה אחותי היחידה עקב מחלה קשה, הפרידה ממנה הייתה כאילו נגדע איבר מגופי. אני גאה שעברתי את התהליך של מדינה בהתהוות ובכל מה שיצרנו במדינתנו.

העשרה

השומר הצעיר

"השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר – ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים". ויקיפדיה

מובילת תכנית , רויטל יוסףסגנית מנהלת, ביה"ס רמת חן

תשע"ו

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

ציטוטים

”לא אשכח את הערב והלילה בו התקבלה ההחלטה על הקמת מדינת ישראל.“

הקשר הרב דורי