מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"זכינו" – ספר התיעוד של חיים כספי

זכרון בסלון - עם יעל רוזן בבית התפוצות
את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק
"זכינו" - ספר התיעוד המרתק של חיים כספי

גלגולו של סיפור

ילדותי בצל השואה – שואת יהודי הונגריה – סיפור פורסם באתר בשנת תשע"ו, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. 

"תמונת מזכרת מהימים שהמשפחה היתה שלמה. תצלום מחתונת הדודה שנערכה בבודפשט בתאריך 1943. שורה ראשונה מצד ימין זה אבא שלי, לסלו זילברמן במדי פלוגות העבודה. לידו אמא עם הכובע על הצד והילד הקטן בחזית זה אני".

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1-2

כל הרעיון של כתיבת הספר נולד בטיול שהתקיים בתאריך 19.9.2014, לצפון. באותו ליל שישי סיפרתי בפעם הראשונה בחיי לחברי הגרעין שלי על ילדותי בשואה.

מאז עברו כשנתיים ובמשך שנה זו השתתפתי בתכנית "הקשר הרב דורי" בבית ספרו של נכדי, עמרי בן אהרון, בבית הספר "הבילויים" בראשון לציון. במהלך מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, סיפרתי לנכדי עמרי את סיפורי, תעדתי והעליתי אותו לאתר התכנית בבית התפוצות.

בעקבות פרסום סיפורי באתר בית התפוצות, הוזמנתי בערב יום השואה האחרון לספר את סיפורי בפני כ- 300 סטודנטים וחיילים. שאלתי כמה אנשים מגיעים? (פחד קהל). נאמר לי שהם באים מרצונם החופשי ושיהיו כ – 30 איש. לבסוף הגיעו כ – 300 סטודנטים וחיילים. קהל רגיש, נפלא ומתעניין. כיוון שפחדתי מהתרגשות יתר, הבאתי את אשתי, שלושת ילדי ובתו של בן דודי שחי בשבדיה, נצר אחרון למשפחת אבי ז"ל. לאחר שסיימתי את סיפורי, הסברתי שלא הסיפור הפרטי שלי חשוב ואפילו לא שואת יהודי הונגריה, אלא שלושה דברים:

  1. לזכור ולא לשכוח!
  2. לדעת שלו היו לנו מדינה, צבא ומולדת בזמן השואה, היא לא הייתה מתרחשת!
  3. והחשוב מכל "והגדת לבנך". יש להמשיך ולספר לדורות הבאים אחרינו את סיפור שואת היהודים כדי שלעולם לא עוד!

היום אני בן 75, מסתכל לאחור על כל התהליך של כתיבת הספר ועל ההחלטה שלנו לשלב גם את סיפורה של עדנה, וכל זאת כדי שיהיה לכם, הדורות הבאים, תיעוד מדוייק ככל האפשר על חיינו.

חיים כספי

11

12

.

הזוית האישית

הספר הזה לא היה קורם עור וגידים לולא עזרתם של מספר אנשים להם אני רוצה מאוד להודות:

לחוקר ולהיסטוריון מתרגם הספר "מבצר המוות" (אשר מוזכר בספר) מר משה גולן אשר למרות חוסר מידע מדויק (אודות גורלו של אבי) תרם רבות במחקרו להבהרת נסיבות התקופה בה אבי שירת בשירות הצבא ההונגרי, להמחשת התנאים ששררו במחנה עובדי הכפייה ב-  schachendor וצעדות המוות משם לעבר העיר גרץ (graz), אשר במהלכן נרצח אבי. כל אלה מאפשרים לנו להעלות, לכבד ולהנציח את זכרו.

תודה ענקית לעורכת הספר שלנו: ענת אומנסקי, על ההשקעה העצומה לליקוט התמונות, הרקע ההיסטורי ועל העריכה הנהדרת.

מילון

זכרון בסלון
זיכרון בסלון היא יוזמה חברתית המאפשרת לציין את ערב יום השואה בצורה משמעותית, בסלון הבית, בין משפחה וחברים, במפגש המורכב מעדות, חלק אומנותי-שיתופי ודיון.

ציטוטים

”"למען ידע דור אחרון, בנים יוולדו, יקומו ויספרו לבניהם..." (תהילים)“

הקשר הרב דורי