מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות – סבא נתן ז"ל עבד ברפא"ל

אני ונכדי רון
1970, נהריה. אני עם משפחתי
העליות שלנו והשתלבות החיים בארץ

שמי דינה גורטלר, נולדתי בארגנטינה ב-1941 וכיום אני מתגוררת בכפר סבא. עליתי ארצה מארגנטינה  בתאריך 6.10.1970.

העלייה ארצה הייתה בגלל מניעים ציוניים, כי המקום של היהודים הוא רק בארץ. האמת שהחיים בארגנטינה היו לי טובים, עסקתי בחינוך והייתי מאוד פעילה שם.

אחרי מספר חודשים בארץ, בתאריך 13.3.1971, הכרתי את מי שהפך לאחר מכן לבעלי, נתן, שנולד ב-1931 ביוזפוב, פולין. בזמן מלחמת העולם השנייה, נתן  ומשפחתו ברחו לרוסיה. כנער, היה חבר באצ"ל', ארגון צבאי לאומי.  ביוני 1948, הגיע ארצה באניית אלטלנה. לאחר תקופה קצרה, הוריו ואחיו הצעיר הגיעו ארצה, והשתקעו כולם בחיפה.

נתן – זכרו של נתן היקר והאהוב בליבנו

נתן עבד בחברת רפא"ל, רשות פיתוח אמצעי לחימה.

רפאל "מערכות לחימה מתקדמות בע"מ (בעבר נקראה "רפא"ל – רשות לפיתוח אמצעי לחימה" וקודם לכן, "אמ"ת – האגף למחקר ותיכוּן") היא חברה ממשלתית ישראלית שעוסקת בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות טילים. החברה הוקמה בשנת 1958, כיחידת סמך (יחידה עצמאית) של משרד הביטחון. בסוף שנות השמונים נקלעה למשבר כלכלי, ובעקבותיו הפכה לחברה ממשלתית. בתחילת דרכה עסקה בעיקר במחקר ובפיתוח של אמצעי לחימה, ובמהלך השנים החלה להתמקד גם בייצור, עבור השוק הישראלי והשוק הבינלאומי. מפעלי החברה נבנו באזור הגליל, במטרה לתרום לפיתוחו, ונכון ל-2010 היא המעסיקה הגדולה ביותר באזור הצפון". ( ויקיפדיה).

נתן היה דמות חברותית ואהובה על כולם. באוגוסט 1971, נישאנו, ונולדו לנו בת ובן. אפרת הבכורה ויוסי הצעיר, אביו של רון, איתו אני משתתפת השנה בתכנית קשר רב דורי.

היינו משפחה שלמה ומאושרת, אך למרבה הצער, בקיץ 1976, נתן, שהיה חולה לב, נפטר באופן פתאומי והותיר אותנו המומים וכואבים. הילדים היו קטנים, בני 3 ו-4. עם כל הכאב והצער, המשכנו לתפקד כמשפחה שלמה ומאושרת, כשזכרו של נתן היקר והאהוב בליבנו.

הזוית האישית

 רון: השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי דינה וזה היה חשוב לי מאוד לשמוע סיפורים על סבי נתן ז"ל.

מילון

אצ"ל
אירגון צבא לאומי

ציטוטים

”עם כל הכאב והצער, המשכנו לתפקד כמשפחה שלמה ומאושרת.“

הקשר הרב דורי