מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מילדותה של סבתא רבקה

ילדותה של סבתא רבקה בכפר סבא

נולדתי וגדלתי בכפר סבא שהייתה אז מושבה בשרון על הגבול. מסביבה היו ישובים וכפרים ערבים שרצו להחריבה. לא היו בה כמעט כבישים אלא רחובות מלאים בחול, שבחורף היה בהם בוץ טובעני. השכונה שגדלתי בה נקראה שכונת פועלים א' רחוב ארלוזורוב. הבית היה האחרון בכפר סבא צמוד למגדיאל ולכפר מלל. מסביב היו הרבה פרדסים שבלילות נשמעו מהם יללות תנים שהיו די מפחידות. בשכונה היו בתים קטנים ושטח אדמה שבו גידלו עצי פרי, לולים עזים ותרנגולות. התושבים בשכונה היו בעצם משפחה אחת גדולה.
 
שיחקנו הרבה ברחוב במשחקים שהמצאנו לבד והיינו ילדים מאושרים מאוד. בסוף הרחוב היה בית ספר אוסישקין שגם חלק מנכדי למדו בו. ההליכה לבית הספר וממנו הייתה חוויה בפני עצמה.
 
גדלנו בתקופה שהייתה סוערת מבחינה ביטחונית ולכן הייתה תורנות שמירה. אבי היה מפקד בהגנה בכפר סבא ולכן בילה לילות בשמירה על המושבה. באחד הלילות ב 471129 ביום ההצבעה באו"ם על הקמת מדינת ישראל. דפקו בדלת שני השומרים, העירו את הורי והודיעו: "יש לנו מדינה!" בשכונה היה רק בית אחד שהיה בו רדיו כך שהשמועה עברה מפה לאוזן. הוריי העירו אותנו ורצנו למרכז ורקדנו עד הבוקר. בכיכר פגשנו אנשים זקנים וצעירים שלבשו מעילים על הפיג'מות שבכו ורקדו.  
 
עברו הרבה שנים, כפר סבא כבר לא מושבה אלא עיר יפה ומשגשגת. חלק מבתי השכונה הקטנים הפכו לרבי קומות. חזרתי לכפר סבא אחרי 41 שנה, לחברות מילדותי ולבית שבו נולדתי ולכפר סבא שלי.
 
לעולם לא אשכח את אותו לילה שבו זקנים וילדים דתיים וחילוניים חובקים ומנשקים אחד את השני לכבוד הקמת בית יהודי לעם ישראל ובאותו לילה החלה מלחמת העצמאות . זה היה האירוע המשמעותי והמרגש הזה הוא המלווה אותי כל חיי. 

מילון

ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. הארגון הוקם ב-1920 ופעל עד להקמת המדינה ובשלהי מאי 1948 הפך הארגון לצה"ל.

ציטוטים

”הלילה בו כולם חובקים ומנשקים אחד את השני לכבוד הקמת המדינה מלווה אותי כל חיי“

הקשר הרב דורי