מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות – ט"ו בשבט אצל סבא שלמה ז"ל

ט"ו בשבט עם סבא שלמה
ט"ו בשבט עם סבא שלמה
ממנהגי החג בחאלב שבסוריה

תמונת ילדות שחקוקה בזיכרוני,

יום שבת שמשית של חודש שבט בגג ביתו של סבא שלמה ז"ל בשכונת התקווה…ואני, יושבת שם על הברכיים של סבא עם כיפה על הראש (כי למה רק לבנים ?!).

בבוקר היינו בטיול שלקחו אותנו מידי שנה הוריי האהובים בכדי לראות שקדיות אי שם בכביש הישן בדרך לירושלים. משם חזרנו לחגיגות ט"ו בשבט אצל סבא. השולחן כתמיד עמוס לעייפה בכל תנובת הארץ, פירות יבשים ופירות טריים משוק התקווה- שפע שאין לו גבולות.

כ"כ הרבה דברים עולים בי מהתמונה; הספורים של סבא על ילדותו בחלב שבסוריה, על הדרך שציינו את ט"ו בשבט, על התיקים שהייתה תופרת אמו עם שמו של כל ילד ושמה בתוכם את הפירות היבשים. על העלייה שלו לארץ, לבד בגיל בר מצווה. על סבתא סופיה ז"ל שהייה קונה אצלו בשוק הכרמל. יתומה שעלתה מקהיר, אמיצה וחכמה, לוחמת לח"י שאין לה אלוהים. הדתי הנבון, ילד טוב מחלב, והחילונית האמיצה והחכמה מקהיר יצרו את המשפחה שלי.

תמונה 1

התמונה הזאת מזכירה לי פנים ושמות של אהובים שחלקם כבר לא איתנו והשאר שיבדל"א . ומסמלת בעיקר את הזיכרונות מסבא ואיך בדרכו האצילית, מחג למועד, הוא יצר אצל כולנו את הגשר לתרבות היהודית ולארץ הזאת, לערכים ולמשמעות והכל באהבה ובפתיחות מפתיעה.

סבא השפיע מאוד על מה שבחרתי לעשות בחיי, והוא אפילו איננו יודע זאת. אני בעמל רב מבקשת להיות מהדור המחדש והיוצר שאיננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות אלא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה ומחדש אותה והופך אותה למרכיב מחייה ורלוונטי לחיים שלנו. תודה סבא שלמה.

שימור מסורת

אמו של סבא שלמה, סבתא רבתא נהגה בט"ו בשבט, לתפור תיק לכל ילד עם שמו ושמה בתוכו את פירות ט"ו בשבט. אחותי משמרת מסורת זו במשפחתנו:

תמונה 2

ט"ו בשבט שמח

העשרה

יהדות סוריה: "יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון.  שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חאלב היא ארם צובא". ויקיפדיה

ט"ו בשבט: "ט"ו בשבט הוא תאריך וחג חקלאי-הלכתי בארץ ישראל, המצוין בלוח השנה העברי כראש השנה לאילנות.‏ תאריך זה (ט"ו בשבט) קובע לגבי כמה מצוות הקשורות בפירות האילן, כגון נטע רבעי ותרומות ומעשרות. נהוג לאכול ביום זה משבעת המינים, כולם נמנים עם גידולי ארץ ישראל, ויש הנוהגים לערוך בו "סדר ליל ט"ו בשבט" או לקרוא בו את "תיקון פרי עץ הדר". ויקיפדיה
 
הקהילה היהודית בחאלב: "יהודים ישבו בחאלב כבר בסוף תקופת בית ראשון‏‏‏….ב-1943 התגוררו בעיר כ-17,000 יהודים.עם החלטת האומות המאוחדות על חלוקת ארץ ישראל, פתחו הערבים בחאלב במהומות נגד יהודים. המהומות נמשכו יום בודד, ועוצמתן בעיר לא הייתה קשה כבמקומות אחרים, ככל הנראה בשל הפסיפס האתני של אוכלוסיית העיר. בתי הכנסת בחאלב הועלו באש, אך לא נגרמה פגיעה בנפש בשל כך שהיהודים הסתגרו בבתיהם במשך שלושה ימים. יהודי העיר החלו לעוזבה. כמחצית מהמהגרים עלו לארץ ישראל, והיתר היגרו לקהילות יוצאי חאלב ברחבי העולם".

ינואר תשע"ו

מילון

ט"ו בשבט
ט"ו בשבט הוא תאריך וחג חקלאי-הלכתי בארץ ישראל, המצוין בלוח השנה העברי כראש השנה לאילנות.‏ תאריך זה (ט"ו בשבט) קובע לגבי כמה מצוות הקשורות בפירות האילן, כגון נטע רבעי ותרומות ומעשרות. נהוג לאכול ביום זה משבעת המינים, כולם נמנים עם גידולי ארץ ישראל, ויש הנוהגים לערוך בו "סדר ליל ט"ו בשבט" או לקרוא בו את "תיקון פרי עץ הדר".

יהדות סוריה
יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון. שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חאלב היא ארם צובא.

הקהילה היהודית בחאלב
יהודים ישבו בחאלב כבר בסוף תקופת בית ראשון‏‏‏....ב-1943 התגוררו בעיר כ-17,000 יהודים. עם החלטת האומות המאוחדות על חלוקת ארץ ישראל, פתחו הערבים בחאלב במהומות נגד יהודים. המהומות נמשכו יום בודד, ועוצמתן בעיר לא הייתה קשה כבמקומות אחרים, ככל הנראה בשל הפסיפס האתני של אוכלוסיית העיר. בתי הכנסת בחאלב הועלו באש, אך לא נגרמה פגיעה בנפש בשל כך שהיהודים הסתגרו בבתיהם במשך שלושה ימים. יהודי העיר החלו לעוזבה. כמחצית מהמהגרים עלו לארץ ישראל, והיתר היגרו לקהילות יוצאי חאלב ברחבי העולם.

ציטוטים

”הזיכרונות מסבא, הוא יצר אצל כולנו את הגשר לתרבות היהודית ולארץ הזאת, לערכים ולמשמעות “

”אני מהדור המחדש והיוצר שאיננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות אלא נאחז במסורת“

הקשר הרב דורי