מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדותי מקיבוץ רמת הכובש

אני וסבתא
תמונות ילדות
אני והאקורדיון

חנה מספרת ליונתן, זיכרונות ילדות:
 
"נולדתי בשנת 1945 בקיבוץ רמת הכובש. הוריי הגיעו בשנת 1935- אבי מגרמניה (ברלין) ואמי מפולין (מעיירה קטנה בשם מורדי).הם הכירו בקיבוץ והקימו את משפחתי. יש לי שתי אחיות גדולות ממני והקשרים בינינו מצוינים. 
קיבוץ רמת הכובש נוסד בשנת 1932 לאחר תקופת הכשרה של המייסדים בכפר- סבא ובפתח תקוה משנת 1925.הקיבוץ היה מוקף כפרים ערביים קטנים וכמובן שהותקף ללא הרף בגלל התנגדות תושביהם להתפתחותו. היו שנים שבהן באו מתנדבים מכל הארץ, כולל הפלמ"ח על מנת לעזור לחברי הקיבוץ. אני נולדתי בשנת 1945 כשלהורי שתי בנות נוספות.
 
הזיכרון המשמעותי שעליו אני רוצה לספר: ביום הכרזת המדינה (1948) החלו הערבים להתפרע. בשעה שבערים רקדו ברחובות, אצלנו החלו מטחי ירי, ובלילה, הוחלט במהרה לפנות את כל ילדי הקיבוץ לעורף בתיאום עם קיבוץ גבעת השלושה. הפינוי התקיים בלילה, העירו את הילדים ורצו איתם בעודם בפיג'מות והעלו אותם על משאיות. אני כנראה התעכבתי מסיבה שאיני יודעת, וזכורה לי דמות אמי רצה איתי על הידיים וזורקת אותי אל המשאית.
 
הילדים הצעירים כאמור, שוכנו בבתי הילדים של קיבוץ גבעת השלושה, ולילדי הקיבוץ נמצאו פתרונות אחרים.הילדים הבוגרים של רמת הכובש הועברו לקיבוץ גליל ים.השהיה מחוץ לקיבוץ שלנו נמשכה כשבעה חודשים, כשבזמן זה התנהלו קרבות על הבית שבהם היו הגברים בשיתוף עם מתנדבים מכל הארץ.מהאמור לעיל, לא ראיתי את אבי בתקופה זו ואמי חלקה את זמנה ביני ובין שתי אחיותי הגדולות.לצערי זיכרונותי מתקופה זו "מחוקים".אפשר לציין שהקיבוץ כמובן גדל, צמח והתרחב, כולו ירוק וחיי החברה מלאי פעילות ועשייה.אני שומרת על קשר למרות שעזבתי את הקיבוץ לפני 48 שנים. 
אני והאקורדיון
 אחד הדברים המשמעותיים ביותר בזיכרונות ילדותי הוא המוזיקה והנגינה באקורדיון. אבי היה איש מיוחד במינו, ברוך כישרונות ואחד מהם הוא המוזיקה לגווניה. היינו יושבים ביחד בחדר ההורים (הבנות עם אבא לאחר שאמא נפטרה) ומאזינים למוזיקה קלאסית תוך כדי הסברים של אבא על כלי התזמורת כולל קריאת פרטיטורה (תווים לתזמורת).כיוון שאבא ניגן על אקורדיון (ועל עוד כמה כלים), היה זה רק טבעי שילמד אותי לנגן באקורדיון. הלימוד התחיל בגיל שש כשהוא מנגן איתי ואני נהנית מכל רגע במחיצתו. כך זה נמשך במשך שנים כשבמשך הזמן ליוויתי את חגי הקיבוץ בנגינה. מאז ועד היום אני מחוברת לכלי ומלווה דורות של צעירים ומבוגרים. הקשר עם הנכדים כולל כמובן נגינה באקורדיון בימי הולדת, חגים ואירועים נוספים.
 
כשנכדי יונתן היה בכתה א' הוא השתתף בתחרות כישרונות צעירים בבית ספרו, הוא שר את השיר "השר משה מונטיפיורי" ואני ליוויתי אותו בנגינה באקורדיון. השילוב זכה במקום הראשון. אני מטפחת מאוד את שימור הזמר העברי בקרב נכדי, וגאה על שיתוף הפעולה שלהם.
 
במבט לאחור, אני מרגישה שזו אחת המתנות המופלאות שקיבלתי מאבא.
 
 
העשרה
אתר קיבוץ רמת הכובש: "קיבוץ רמת הכובש שוכן בשרון הדרומי, שבעה ק"מ מצפון-מזרח לכפר סבא, בתחומי המועצה האזורית דרום השרון. בשנת 2012 יציין הקיבוץ שמונים שנה להיווסדו"
 
רמת הכובש – ויקיפדיה: "רמת הכובש הוא קיבוץ בשרון הדרומי, 7 ק"מ צפונית-מזרחית לכפר סבא, בתחום המועצה האזורית דרום השרון. הקיבוץ עלה על הקרקע באוגוסט 1932, לאחר שבע שנות הכשרה בפתח תקוה וכפר סבא. כיום מונה היישוב כ-600 נפשות ומתפרנס מתעשייה, גן אירועים, חקלאות, יזמות זעירה ועבודת חוץ של חלק נכבד מחברי המשק."
תשע"ה

מילון

רמת הכובש
רמת הכובש הוא קיבוץ בשרון הדרומי, 7 ק"מ צפונית-מזרחית לכפר סבא, בתחום המועצה האזורית דרום השרון. הקיבוץ עלה על הקרקע באוגוסט 1932, לאחר שבע שנות הכשרה בפתח תקוה וכפר סבא. כיום מונה היישוב כ-600 נפשות ומתפרנס מתעשייה, גן אירועים, חקלאות, יזמות זעירה ועבודת חוץ של חלק נכבד מחברי המשק.

פרטיטורה
תווים לתזמורת

ציטוטים

”למדנו אחד מהשנייה דברים שלא היינו לומדים ללא תכנית הקשר הרב דורי. “

”אני מטפחת מאוד את שימור הזמר העברי בקרב נכדי“

הקשר הרב דורי