מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות הילדות מתקופת המנדט בחיפה

סבא צביקה והנכד אורי בן דב
סבא משקשק לפני הצניחה.
מאבק בבריטים

הכרת משפחתי

אבי דב נולד בעיירה חוטין שבמולדובה, היה חבר בתנועת צעירי ציון. בשנת 1930 (העלייה החמישית) עלתה כל המשפחה לארץ ישראל והתגוררו בעיר חיפה.

%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%94-002

אמי פרידה עלתה לארץ בשנת 1933, מהעיר קולומייה שבפולין בעקבות אחיה שעלה מספר שנים לפניה. כעבור שלוש שנים נסעה עם אחותי הגדולה לבקר את משפחתה, אחרי מספר חודשים כתב לה אבי שתחזור מיד לארץ מכיוון שהחלו פרעות באירופה והמצב מסוכן. כמובן שהיא מיד חזרה ושאר משפחתה שנשארו בפולין הורים ושבעה אחים ואחיות נספו בשואה.

%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%aa%d7%99-001

נולדתי בעיר חיפה בתאריך:16.6.1941בבית החולים רמב"ם. בזמן שיצאתי לאוויר העולם עברו שני מטוסים איטלקים מעל העיר, הורידו שתי פצצות והמשיכו (השתייכו לצבא מוסוליני). זו הפעם היחידה שחיפה הותקפה ע"י מטוסים איטלקיים. גרנו כאמור בחיפה בדירת שני חדרים צנועה עם עוד משפחה ברחוב יל"ג שהיה על התפר בין השכונות הערביות בעיר התחתית לבין שכונת הדר שהייתה מאוכלסת ע"י יהודים.

חיי הילדות שלי היו מאוד מעניינים ונשארו לי זיכרונות שאני זוכר עד היום 70 שנה אחרי. בזמן שנולדתי שלטו בארץ הבריטים שכבשו את הארץ מיידי הטורקים. הבריטים קיבלו מנד"ט מחבר הלאומים (שקדם לאו"ם) כדי לסייע ולשמור על הסדר בארץ בין היהודים לערבים ברוח הצהרת בלפור. הבריטים כבשו את הארץ בשנת 1918 ועזבו בתאריך 15.5.1948 ולמעשה בתאריך זה פרצה מלחמת העצמאות.

screenshot_2017-02-28-09-12-57-1

התקופה בארץ היתה קשה, לא היתה עבודה, לא היה מספיק מזון, הרשויות נאלצו לחלק תלושי מזון שחולקו עפ"י גודל המשפחות. אבי עבד בכל מיני עבודות ביניהם הקמת נמל חיפה. לאחר מכן עבד במספנה בחיפה שנקראה "הימה" שנהפכה ברבות הימים למספנות ישראל. מתחת לביתינו על הכביש הראשי היה מחסום של חיילים בריטים שחיפשו על כל המכוניות שעברו ברחוב כלי נשק. בתור ילד החיילים עשו עליי רושם אדיר, כומתות אדומות עם בונבון על הכומתה. לא הבנתי הרבה מי נגד מי אך היה מעניין. מדי פעם היו יריות מהצד הערבי שמעבר הרחוב שלנו, בעיקר מואדי רושמיה ומבית הנאג'אדה ששימש כמועדון של הצופים הערביים. הבית שלנו היה מנוקב כדורים אבל לא הייתי ער לסכנה.

יום אחד שהייתי בבית לבד חיפשתי חולצה בארון ולפתע הבחנתי בשני רובים דומים לרובים של החיילים. כשאבי חזר שאלתי אותו של מי הרובים האלה, הוא היה מאוד מופתע ואמר לי שאנחנו מחביאים את הרובים האלה ואסור לדבר על זה אחרת יעצרו אותנו. כך התנהלו חיי כילד, אני זוכר כילד כיצד הבריטים קיפלו את המחסום ועזבו את הרחוב. אבי סיפר לי שהם החליטו לעזוב את הארץ ולחזור לאנגליה, היה לי קצת עצוב ומשעמם, זה היה בלילה בין ה 14-15 למאי 1948.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%941

באותו יום החלה מלחמת העצמאות.

הצבא הישראלי שהיה בחיפה החל להפגיז את השכונות הערביות בעיר, הערבים שכנראה מאוד פחדו החלו לברוח מחיפה לכיוון צפון(חלקם נשאר בחיפה) והתמקמו בדרום לבנון שם הקימו את מחנות הפליטים שקיימים עד היום.

screenshot_2017-02-28-09-27-27-1

תקופת הילדות שלי בחיפה היתה נהדרת השתייכתי לתנועת הנוער: "התנועה המאוחדת". שנים לאחר מכן והרושם העז שחוויתי בילדות, התגייסתי לצנחנים ולחמתי בכל המלחמות. הייתי במילואים בצנחנים, חטיבה 55 והשתתפתי בשחרור ירושלים- סיפור מעניין בפני עצמו. בינתיים נכנסתי כחבר באגד והייתי זמן רב מורה דרך. עד היום יש לנו 8 נכדים שמעסיקים אותנו באהבה וברצון.

 

 

הזוית האישית

הנכד אורי: היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבא, בשבילי זו היתה עבודה מאוד מיוחדת ומעניינת. למדתי הרבה על תקופת המנד'ט הבריטי בחיפה ועל תחילת מלחמת העצמאות וכיבוש חיפה. למדתי גם על ילדותו של סבא ומשפחתו בחיפה.

סבא צביקה: היתה לי הנאה גדולה להיזכר בילדות וכן להעביר לנכד שלי אורי את כל החוויות שהיו לי בילדותי, שמחתי מאוד ונהנתי ליראות כיצד אורי מתעניין בנושא ולומד פרק חשוב בהיסטוריה של ישראל

מילון

תפר
מקום המפגש בין האזור היהודי לאזור הערבי.

ציטוטים

”חיי הילדות שלי היו מאוד מעניינים ונשארו לי זיכרונות עד היום 70 שנה אחרי. “

הקשר הרב דורי