מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרשרת של סבתא מזל

השרשרת של סבתא מזל
סבתא בברית של נינה אלון.
גלגולי שרשרת הזהב מעשה ידי אביה

סבתי, מזל, קיבלה לבת המצווה שלה מתנת מיוחדת. אביה, משה עזרן, סבא רבא שלי, היה צורף אומן במקצועו, בתקופה שהיו בגלות במצרים. המשפחה שנולדה וחיה שנים רבות במרוקו, עלתה ארצה לישראל. לאחר שעלו ארצה ממרוקו לישראל הם הוגלו מישראל למצרים בתקופת השלטון העותומני.

סבא רבא, משה עזרן, הכין שרשרת זהב מיוחדת לבתו האהובה, מזל – היא סבתי. ימים רבים שקד על מלאכת האומנות, השרשרת הוכנה לקראת אירוע בת המצווה של סבתא מזל.

תמונה 1

השרשרת שזורה במגיני דויד – סמל יהודי ומעוטרת בכדורי זהב, כולה עשויה זהב טהור. 

מנהג הענקת תכשיטי זהב כשי ומתנה נהוג בתרבויות רבות, כך גם בקרב יהדות מרוקו, יש חיבה יתרה לתכשיטי הזהב. באירועים מיוחדים במעגלי החיים נוהגים להעניק תכשיטי זהב. באירועי בת המצווה, חגיגות אירוסין, חגיגות החינה, חתונות. מנהג סמלי זה, משמעות טקס הענקת הזהב הוא "מעיין ברכה בדמותה של המתכת היקרה, הזהב מסמל עושר נוצץ אותו מייחלים מעניקי השי ההורים, סבים וסבתות לאדם האהוב, בתקווה שיהיו לו או להם חיים נוצצים ובריאים כמו זהב!"

"טקס הענקת הזהב, נפוץ בקרב עדות רבות החוגגות טקסי חינה, למעשה זהו טקס במהלך החינה בו מעניקים ההורים של הזוג תכשיטים כמו שרשרות, צמידים וטבעות, הטקס הוא אחד מרגעי השיא במהלך הערב ואף הוא מלווה בשירה וריקודים. טקס הענקת הזהב נערך במתחם אוהל החינה שהוכן מבעוד מועד אליו מתכנסים האורחים ואז מקבלים החתן והכלה את הזהב."

תמונה 2

שרשרת זו הייתה יקרה לסבתי מכל נכס אחר שהיה לה, זו הייתה המתנה שאביה עשה במיוחד בשבילה. השרשרת ליוותה את סבתא מזל, לאורך כל חייה והייתה יקרה לה רגשית. סבתא נהגה לענוד את השרשרת בכל אירוע חשוב וחגיגי.

כשהייתי ילדה, תמיד אמרה לי, שאת השרשרת היא רוצה לתת לי, כיון שאני בתו של דני – הבן היקר לה מכל. אבי – דני (דניאל) היה יקר לסבתא מזל מכל הן בשל הדאגה המתמדת לרווחתה של סבתא, והן בשל העובדה שניצל מהגרדום הבריטי.

עם פטירתה של סבתא, בשנת 1984, משאלתה של סבתי מזל, התגשמה. דודתי מרגלית, נתנה לי את השרשרת, השמורה עימי מכל משמר, שרשרת יקרה זו תמשיך את מסורת הדורות ותעבור בבוא היום לבתי היקרה.

מילון

מגן דויד
מגן דוד (סמל: ?) הוא הקסגרמה (כוכב בעל שישה קודקודים) שבו מונחים שני משולשים שווי צלעות זה על זה – העליון חודו כלפי מעלה, והתחתון חודו כלפי מטה – ויוצרים מבנה של שישה משולשים שווי צלעות המחוברים לצלעות משושה משוכלל. על פי מסורות יהודיות ואחרות, סמל זה היה מצויר או חרוט על מגיני לוחמיו של דוד המלך.

טקס הענקת
טקס הענקת הזהב, נפוץ בקרב עדות רבות החוגגות טקס חינה, למעשה זהו טקס במהלך החינה בו מעניקים ההורים של הזוג תכשיטים כמו שרשרות, צמידים וטבעות, הטקס הוא אחד מרגעי השיא במהלך הערב ואף הוא מלווה בשירה וריקודים. טקס הענקת הזהב נערך במתחם אוהל החינה שהוכן מבעוד מועד לשמה מתכנסים האורחים ואז מקבלים החתן והכלה את הזהב, משמעות טקס הענקת הזהב, הוא מעיין ברכה בדמותה של המתכת היקרה, הזהב מסמל עושר נוצץ אותו מייחלים ההורים לזוג הטרי. בתיקווה שיהיו להם, חיים נוצצים ובראים כמו זהב!

ציטוטים

”את השרשרת היא רוצה לתת לי,כיון שאני בתו של דני – הבן היקר לה מכל.“

הקשר הרב דורי