מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השפעת הפנימייה והצבא על החיים

תמונה משותפת שלנו
אסנת בחתונתה
כיצד הפנמייה והצבא השפיעו על חיי אסנת?
אסנת גוטמן נולדה ב- 17.7.1945 בחיפה, להורים דב קובלנץ (1908) ולאמה עטרה קובלנץ (1915).
היא למדה בכיתות א'-ב' בתל- אביב, ג'-ו' בממלכתי א' בבאר- יעקב, ז'-ח' בבן שמן, וט'-יא' בבית הספר המקצועי "אורט" ברמלה.
בביתם של אסנת ומשפחתה, הם דיברו בעברית, והוריה דיברו בניהם מדיי פעם ביידיש, ובנוסף בביתה היו מנהגים שאמה הביאה מביתה. שני הוריה באו מבית שומר מצוות (בית דתי), אבל אביה היה חילוני.
אביה נולד בארץ, ואמה עלתה מרוסיה לאחר התארגנות בקבוצה, והיא הייתה צריכה להתחתן כדי שתוכל לעלות לישראל. היא התחתנה בנישואין פיקטיביים, ולאחר שהגיעה לארץ, נפרדו דרכם.
עטרה הגיעה לחיפה כדי לפגוש את משפחתה שהייתה גרה שם, ופגשה את דב. נולדו לעטרה ולדב שלוש בנות: ציפורה, אסנת ודבורה. משפחת קובלנץ גרו בתל אביב, ועברו למושב תלמי- מנשה בפרויקט: 'מהעיר לכפר'.
כשהייתה ילדה, תחביביה היו לשחק במשחקים כמו: מחבואים, קלאס, גולות, חמש אבנים, ושלוש מקלות, ושיחקה משחקים אלה עם חברים בני גילה מתלמי מנשה. לבית הספר בבאר יעקב, הלכו ברגל וחזרו ברגל. בחורף בימי גשם חזקים ובימי קיץ חמים לא הלכו בכלל. במוצאי שבת, היא וחבריה עשו קומזיצים והלכו לסרטים, וקטפו סברסים אחרי הצהרים.
כשאסנת הייתה בת 10, אמה חלתה במחלה, והייתה כמה חודשים בבית החולים, והיא החליפה אותה במשק.
בגיל 12-14 למדה במוסד הנוער בן-שמן. במוסד, היו 6 בנות בחדר, העירו אותם בשעה 6:10, בשעה 7:00 הייתה ארוחת בוקר וב- 8:00 התחילו הלימודים. היו בבית הספר עד שעות הצהריים, ומשם חזרו לחדרים, הלכו לארוחת צהריים בחדר האוכל הגדול, ולאחר ארוחת הצהריים כל אחד הלך למקום עבודתו לשעתיים וחצי שעות. אסנת עבדה במחסן הבגדים: היא לקחה את כל הכביסה הנקייה והמגוהצת מהמכבסה הראשית, והעבירה את הכביסה לקבוצה וחילקה כל בגד לבעליו. כשגמרה את עבודתה, חזרה לחדרה, הכינה שיעורים, למדה למבחנים ועוד. אסנת וכיתתה בבן- שמן  סמל כפר הנוער בן-שמן. כפר הנוער בן-שמן בעבר. לאחר מכן, למדה בבית הספר המקצועי 'אורט' במגמת תפירה. '
אורט' היה בית ספר תפירה לבנות, אך למדו גם מקצועות כלליים כמו היסטוריה, עברית, ספרות ועוד. למדו גם מקצועות שקשורים לאופנה, כגון תורת הלבוש וציור אופנה. היו באות נשים שרצו שיתפרו להן בגדים עבור תשלום שהיה עובר לבית הספר, ואסנת והלומדות שם תפרו להן. אחרי שסיימה את הלימודים עבדה בחנות הלבשה באלנבי, ת"א, פינת רחוב גאולה. העבודה הייתה מ8:00 בבוקר עד 19:00 בערב, עם הפסקת צהריים מ13:00 עד 16:00. בזמן שירותה בצבא, שירתה ב'נח"ל' משנת 63 עד 66, רוב הזמן במתפרת הקיבוץ בדגניה ב'.
בהתחלה עבדה בכרם ענבים, לאחר מכן בפעוטונים, ואחרי זמן מה אמרה לאיש צבאי שהיא יכולה לעבוד במתפרה כי למדה תפירה. במתפרה, תפרה בגדים לנשות הקיבוץ, לפי רשימת סדר הזמנות. העבודה התחילה בשעה 6:00 בבוקר עד 12:30 שיצאו לארוחת צהריים ומשם עד 14:30, שחזרו ל'נחל'. בשעה 18:00 היה מסדר צבאי ליד הדגל עם לבוש צבאי, ובערב הייתה פעילות תרבותית וצבאית. הבנים היו נלקחים ל'נחל מוצנח' לחצי שנה, ושם היו מאמנים אותם להיות צנחנים וחיילי ישראל לכל דבר. פעם בחורף ופעם בקיץ הוציאו אותם לסדרת חורף וקיץ זה היה במקום שקראו לו "כורזים" ליד הכינרת. שלחו חיילים למקום וזה נהפך לישוב קבע, החיילים נשלחו לאימונים ולתחזוקת המקום. בלילה היה פחד גדול בגלל שכל האזור היה חשוך, ולפני שבאו נהרג שם נחלאי בגלל מסתנן. הם יצאו למחנאות בקיבוץ 'חקוק', לא רחוק מגבול לבנון. בדגניה לכל חייל הייתה משפחה מאמצת לכל דבר, ואסנת קראה להם אמא ואבא חורגים.
לאחר הצבא, הייתה תופרת פרטית, והיא באה לתפור לרבקה, אחותו של משה גוטמן (בעלה של אסנת) שתי חצאיות. כשבאה, פגשה את משה וכבר באותו היום יצאו לפגישה ראשונה. התחתנו חצי שנה לאחר ההכרות, ב- 19.2.1969, באולם חתונות בוקו- מאיו ברחוב המסגר ת"א. בחתונתם נתנו יותר מתנות מאשר כסף, והיא זוכרת שמנת האוכל שהזמינו עלתה 7.5 לירות (לירה זה כמה אגורות של היום).
אסנת ילדה את ילדה הראשון, דב גוטמן ב- 19.11.1969, את בתה הדס שטיינברג ב- 7.3.1973, ואת בתה הקטנה לילך תמם ב- 1.11.1979.
כיום, בזמנה הפנוי, אסנת נוהגת לסרוג ולנוח. הפנימייה והצבא השפיעו על המשך חייה של אסנת, בכך שהם נתנו לה ביטחון ואומץ, הם חוויות שלא שוכחת עד היום. הם נתנו לה ניסיון חיים, גאווה שהייתה לה זכות לשרת בצבא. היא גאה לספר סיפורים אלה, שנתנו לה ניסיון ואומץ.

מילון

נישואין פיקטיביים
הם נישואין שאין בהם כוונת אמת לנישואין, רק לקבלת הטבה מסוימת שמעניקה המדינה לאדם נשוי

פרויקט מהעיר לכפר
הוא פרויקט שבא להעביר אנשים מהערים לכפרים, כדי שיוכלו להתיישב בכפרים ולעסוק בחקלאות

נח"ל
נוער חלוצי לוחם (נח"ל) הוא כינוי למסגרות מסוימות בצבא ההגנה לישראל המקיימות קשר עם בני נוער

ציטוטים

”אמי עלתה לישראל לאחר שהתחתנה בנישואין פיקטיביים“

הקשר הרב דורי