מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השליחות של סבא בארה"ב

סבא בלשכת ראש אכ"א
סבא בפגישה בנספחות
סבא נספח צבאי בארה"ב

בשנת 1966 סבא שאול שירת בלשכת ראש אכ"א (אגף כח אדם) במטכ"ל.
אחד מתפקידיו היה הכנת אישורים לשליחת אנשי צבא לתפקידים שונים בארצות הברית, והעברות החומר לאישור הרמטכ"ל. כשנודע לסבא על משרת קצין המנהלה של הנספחות הצבאית בשגרירות ישראל בארה"ב, הגיש את מועמדותו לתפקיד והתקבל.
בראשון לפברואר 1966 משפחתו של סבא, סבתא כרמלה, אבי (דוד שלי) וליאת (אמא שלי) קיבלו את האישור הסופי לנסיעתם לארה"ב. סבא התחיל את עבודתו בוושינגטון כקצין המנהלה של הנספחות הצבאית.
 
העבודה של סבא בארה"ב כללה טיפול בהזמנות מהארץ לפנטגון. (המטה הכללי של ארה"ב). סבא נפגש לעתים קרובות עם קינקד, לפגישות מקצועיות וחברתיות. סבא ואשתו ארחו הרבה קצינים שבאו למילוי תפקיד מסוים בארה"ב.
בנספחות הצבאית הישראלית נודע שבארלינגטון היה מצוי קברו של אורד וינגייט, מה שלא היה ידוע עד אז. הוחלט להניח זר על קברו ולכבד את פועלו למען הישוב היהודי, בבנייית כוח צבאי יהודי שילחם נגד הפורעים הערבים.
סבא נשלח לעשות משימה זאת בפעם הראשונה.
 
בארה"ב קיים ארגון יהודי של ווטרנים יהודים ששרתו בצבא ארה"ב. ארגון זה מקיים קשר הדוק עם השגרירות ובמיוחד עם הנספחות הצבאית. בכל הזדמנות שבה היו מקיימים טכסי זיכרון הם הזמינו נציג מאנשי הנספחות להשתתף אתם בטקסים ובאחד מהם היה לסבא הכבוד לייצג את הנספחות.
בפסח הראשון, אפריל 1966 התקיים ליל הסדר הראשון של סבא ומשפחתו בבית השגרירות בוושינגטון. המוזמנים היו כל עובדי השגרירות ומשפחותיהם.
ב 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. בתחילת המלחמה הוטל איפול מלא מהשגרירות על הקשר עם הארץ והם לא ידעו מה מתרחש בארץ. סבא ומשפחתו מאוד דאגו למשפחה, לחברים ולחיילים שנלחמים. כשנודע שיש מלחמה בארץ התחילו להגיע לנספחות הרבה אנשי מילואים יהודים אמריקאים ומדרום אמריקה שביקשו להצטרף ולעזור.
 
בתום מלחמת ששת הימים זכו צה"ל ומדינת ישראל בכבוד גדול. מול הבית הלבן התאספו רבים מיהודי וושינגטון לכבד ולהביע הזדהות עם ישראל. הדגלים נפרשו, ובני נוער ציוני אחזו בקצוות הדגלים ולתוכם הוזרמו דולרים רבים. ההתרגשות והשמחה היו גדולים וסבא ומשפחתו היו מאוד גאים.
בנוסף היו הפגנות האומרות ישראל צריכה אותך עכשיו.
 
משוב של אוהד :
היה לי כף מאוד לעבוד עם סבא. למדתי דברים חדשים על השליחות הזאת ועל חייו בעבר. ובכלל היה כיף לבלות איתו ולבקר בבית התפוצות.
 
משוב של סבא שאול:
אני נורא התרגשתי לעבוד עם נכדי וגיליתי שיש לי נכד נהדר עם כושר ביטוי ומחשבה, והיה לי מאוד כף להיפגש איתו ולדבר על השליחות. הביקור בבית התפוצות היה מהנה מאוד.  

מילון

פנטגון
הפֶּנטָגוֹן הוא בית משרדים גדול בארלינגטון בסמוך לעיר הבירה וושינגטון. המבנה נחנך ב-15 בינואר 1943 ומשמש מאז כמטה משרד ההגנה האמריקאי. צורתו כמחומש, ומכאן שמו

אורד וינגייט
היה קצין בצבא הבריטי, שהתמחה בלחימה זעירה (גרילה), והיה תומך נלהב של הציונות

ווטרנים
ותיקי מלחמת העולם השנייה ששירתו בשירות פעיל בצבא אחת ממעצמות הברית נגד הצורר הנאצי או באחת המחתרות נגד שלטון עוין.

ציטוטים

”הדגלים נפרשו ובני נוער ציוני אחזו בקצוות הדגלים ולתוכם הוזרמו דולרים רבים. “

”הביקור בבית התפוצות היה מהנה מאוד“

הקשר הרב דורי