מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השכונה של הרבי נחלה ללא מיצרים

אני ונכדתי דבורה לאה מלוב
בצעירותי
שכונת נחלת הר-חב"ד בקרית מלאכי הפכה ל"מגדל אור" המפיץ את אור היהדות בכל האזור כולו.

שמי שולמית. נולדתי בשנת ה'תש"ה להוריי איטה קיי'לא ודובער ז"ל בעיר סמרקנד, עיר גדולה בבוכרה. אבי ואמי נתנו לי את השם שולמית משתי סיבות: נולדתי ב-ז' בניסן ובאותו שבוע הכריזו על סיום מלחמת העולם השנייה, לכן קראו לי שולמית על שם השלום שבא לעולם. וכן על שם סבא שלי (אבא של אמא) שקראו לו שלום. עליתי לארץ בגיל שלוש.

התחתנתי ב-ה' אלול תשכ"ד. הייתי בת תשע-עשרה וחצי. החתונה שלי הייתה בתל אביב באולם הנקרא "מרכז מסחרי" (אולם זה לא קיים היום) היות והחתונה שלי הייתה בין החתונות הראשונות בעיר לוד, מאז מלחמת העולם, לכן, כל אנשי העיר הגיעו לחתונה והייתה חתונה מאוד שמחה. גם בשבת שבע ברכות הגיעו כל אנשי בית הכנסת וגם ידידים מהעיר לבית הורי לשמוח ולשמח.

אחרי החתונה גרנו בכפר חב"ד חמש שנים ונולדו לי שם שלושה ילדים. בשנת תשכ"ט יצאה הוראה מהרבי להקים נקודה חדשה בשביל קליטת עליה. בשנה זו בערב פורים הייתה עליה גדולה מגרוזיה.

בראש חודש אדר בשנה זו הגענו עשר משפחות ראשונות למעברת קסטינה, היום קריית מלאכי. קיבלנו מהממשלה כמה בנינים טרומיים התיישבנו בדירות, התארגנו והסתדרנו. כעבור שבוע וחצי הגיעו העולים הראשונים, קיבלנו אותם במאור פנים, הכנו להם עוגות שירגישו נעים וחמים. שכונה חדשה קמה על מפת ארץ ישראל עדיין אין לה שם. אחרי שושן פורים פתחנו בית ספר וגן ילדים לילדי העולים ולילדים שלנו. בית הספר נפתח באחד הבניינים בדירה. המורה הראשונה הייתה המנהלת רחל הבר היא לימדה שלוש-ארבע כיתות ביחד כי היו שתי ילדות מכל שכבת גיל. בדירה אחרת נפתח 'חדר' (תלמוד תורה) לבנים והמורה היה אחד החסידים המבוגרים. כיתת גן נפתחה במבנה שהיה מיועד לגן. בשכונה שלנו היה מבנה המיועד לבית כנסת שם התפללנו ביחד אנחנו האברכים הצעירים החבדניקים עם העולים החדשים עולי גרוזיה וראש השנה ויום הכיפורים שכרנו את חדר האוכל של בית ספר ישורון והתפללנו שם.

לאחר חודשיים שהגענו למקום באחד ההתוועדויות של הרבי יכריז הרבי על שמו של הישוב החדש שהיקים ושמו נחלת הר חב"ד. והרבי אמר שמקום זה יהיה הר ומגדל אור להפצת תורה ויהדות בכל הדרום. כעבור שלוש שנים הקימו לנו בית כנסת גדול ויפה זה בית כנסת המרכזי לידו בנו מקווה הקימו לנו בית ספר לבנות ותלמוד תורה  לבנים.

כעבור כמה שנים המקום התפתח הגיעו הרבה עולים חדשים יהודים מרוסיה, מבוכרה וגרוזיה יהודים אלא היה להם מסירות נפש גדולה על כיום תורה ומצוות במדינות חבר העמים. לשכונתנו הגיעו עוד זוגות צעירים של חסידי חב"ד וכולם נרתמו לעבודה הקדושה של כרוב לבבות ישראל לתורה ומצוות מלבד העבודה עם העולים החדשים עבדנו גם עם אנשי העיר והמושבים מסביב עסקנו בהפצת המעיינות באופן של ופרצת.

בשנת תשל"ד יצא הרבי בכל מני מבצעים: מבצע נשק, מבצע מזוזה, מבצע כשרות, מבצע טהרת המשפחה. אנחנו הנשים היינו יוצאות כל ערב לביקורי בית לדבר על מבצעי הרבי וכך קירבנו הרבה משפחות בקרית מלאכי. אני ובת שבע וולף הינו יוצאות פעמיים בשבוע לערבי חב"ד בכל מיני ישובים וערי הדרום, הצטרפו אלינו קבוצת בנות ששרו והציגו ובת שבע ואני דיברנו על נושא הדלקת נרות, טהרת המשפחה, ומזוזה. הופענו גם במחנות צה"ל לפני חיילות ושם דיברנו על נש"ק (נרות שבת קודש) וכשרות, הגענו עד לרפידים במדבר סיני, היינו בגוש קטיף ובכל מיני מקומות רחוקים.

באחת השנים יצא הרבי בהוראה לערוך סיומים בתשעת הימים שבין ראש חודש אב לתשעה באב וללמוד גם את הלכות בית הבחירה. עברנו ממושב למושב ומקייטנה לקייטנה של בנות, של אימהות, למדנו הלכה מהלכות בית הבחירה ועשינו סיום על מסכת אבות. הדבר עשה רושם חזק מאוד בכל מקום. כתבנו את שמות המשתתפות ושלחנו לרבי, כך התפרסמנו בכל אזור הדרום ונחלת הר-חב"ד הפכה ל"מגדל אור" המפיץ את אור היהדות בכל האזור כולו.

היום אנו מתמקדים במיוחד בהקמת שיעורים בכל האזור כולו. קיימים   היום שיעורי יהדות לנשים בהרבה בתים בקרית מלאכי וגם בישובים מסביב. מגיעים גם לאשדוד, אשקלון וקרית גת. בערבי נשים שאנו עושות בתאריכים מיוחדים כגון י"ט כסליו, י' שבט, י"א ניסן, ג' תמוז, י"ח אלול, מוזמנות כל נשות השיעורים להשתתף ולקחת חלק באירועים אלה, בצורה זאת אנו ממשיכות להפיץ את תורתו והוראותיו של הרבי.

לנחלת הר חב"ד יש שם טוב בכל העולם כולו שהוא מקום חסידי ונעים ולכן הגיעו לאחרונה הרבה זוגות צעירים ומשפחות עם ילדים לגור בנחלת הר חב"ד. כי זה המקום ש"שם ציווה ה' את הברכה".

הזוית האישית

סבתא – הרבנית שולמית ירוסלבסקי: הייתה לי הנאה גדולה לשבת ביחד עם דבורה לאה נכדתי החמודה ולספר לה את חלקנו בהקמת השכונה החדשה והנפלאה, השכונה של הרבי, הנקראת על שם אמא של הרבי – הרבנית חנה.

נכדה – דבורה לאה מלוב: זו הייתה חוויה בשבילי לשבת עם סבתא ולשמוע את הסיפורים המעניינים על השכונה בה גדלתי. בזכות תוכנית הקשר הרב דורי זכיתי לשעות של הנאה עם סבתא ואני רוצה לאחל לה הרבה בריאות ושתמשיך עוד שנים רבות לעסוק בהפצת היהדות.

מילון

קיטל
גלימה לבנה שלובשים יהודים אשכנזים דתיים במועדים מיוחדים, בליל הסדר ובימים נוראים.

מסכות אב"כ
אמצעי מיגון נשימתי כנגד גז רעיל הנמצא באוויר, כתוצאה מהפעלת חל"כ (חומר לחימה כימי) או חלב"ג (חומר לחימה ביולוגי) או כתוצאה מתקלה שגרמה להשתחררות חומרים רעילים בפעילות אזרחית.

ציטוטים

”צדקה – יש לתת בשמחה רבה.“

הקשר הרב דורי