מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי בשייטת

דניאל ואני
דב רם שהיה מפקד המבצעים (דובי)
התקופה היפה ביותר בחיי

נולדתי בישראל בשנת 1945, חיפה, כבת צעירה ויחידה, יחד עם שני אחים. למדתי: בית ספר ריאלי יסודי עד תיכון. שירתי בצבא: שייטת 13 באגף המבצעים.

 

ברצוני להתמקד בסיפור מצחיק שקרה לי בדרכי הראשונה בצבא: אחרי שסיימתי את התיכון התגייסתי לצה"ל בשנת 1963. הייתי חודשיים בטירונות, ולאחר מכן שובצתי לקורס כתבניות. בזמנו לא היו הרבה קורסים שבנות יכלו להשתבץ בהם. בהתחלה מאוד התאכזבתי ששלחו אותי לקורס כתבניות מכיוון שחשבתי שאני מסוגלת ליותר. כתבנית נראה לי מקצוע למישהי שיכולותיה מוגבלות. אחרי הקורס נשלחתי לשרת בשייטת 13, או במילים אחרות, הקומנדו הימי. אנשי הקומנדו הם לוחמים צוללנים שעושים פעולות נגד מטרה מסוימת בשטח האויב.

%d7%a1%d7%9e%d7%9c-%d7%94%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%a0%d7%93%d7%95-%d7%94%d7%99%d7%9e%d7%99

באותה תקופה הייתי מאוד תמימה ולא ידעתי הרבה על החיים. אח שלי הפחיד אותי מאוד מפני אנשי הקומנדו. הוא אמר שצוללנים אוהבים בנות והם עושים להן דברים רעים.

לא ידעתי כל כך לקראת מה אני הולכת. גרתי בחיפה ונסעתי לעתלית, שם נמצא הבסיס. נסעתי ברכבת. ירדתי בעתלית והתחלתי ללכת ברגל והדרך הייתה ארוכה מאוד.

לפתע עצר לידי אחד הקצינים הלוחמים שנסע על אופנוע עצום, ושאל אותי עם אני רוצה טרמפ לבסיס. ההוא היה חתיך עם זקן קטן וחיוך מקסים.  אבל אז נזכרתי במה שאחי אמר לגבי מה שהלוחמים יכולים לעשות ומרוב פחד אמרתי לא, לא. הוא חייך חיוך גדול והמשיך לנסוע ואני המשכתי ללכת ברגל.

הגעתי לבסיס, הבסיס היה מחולק לבסיס של הלוחמים שהיה רחוק והבסיס של שאר המשרתים. כשהגעתי עמדו כמה לוחמים וצחקו צחוק גדול.

הם כנראה צחקו על תמימותי שלא הסכמתי לנסוע בטרמפ, והתנגדתי כל כך בנחרצות.

שלחו אותי למפקדה שם משבצים את החיילים החדשים. חיכיתי ואז הגיע אחד הקצינים ואמר שהוא "קונה אותי". הוא היה קצין המבצעים של השייטת ושמו היה דובי.

בכל תקופת השירות שלי כתבתי במכונת כתיבה שהיום נראית כמשהו פרהיסטורי, לאחר המצאת המחשב.

בתחילה לא כל כך הבנתי מה אני מדפיסה בפקודות הצבאיות שהיו סודיות ביותר. היו כל מיני קודים לכל סוגי כלי השיט שהשתתפו בפעולות שלהם. האמת שרק לקראת סוף השירות התחלתי להיכנס לעומק. גם השתתפתי באחת הפעולות בבסיס עצמו שהתקיים בלילה. זו הייתה חוויה עצומה. גם הבוס שלי התנהג אלי במין סוג של אבהות ופנה אלי תמיד בנימוס ובהערכה.

השירות הצבאי שלי היה התקופה המאושרת ביותר בחיי. היה לי מאוד טוב ומעניין. תקופה זו חרוטה בזכרוני וחשוב לי לתעד אותה.

עוד על הקומנדו הימי 

%d7%9c%d7%95%d7%97%d7%9e%d7%99-%d7%94%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%a0%d7%93%d7%95-%d7%91%d7%a4%d7%a2%d7%95%d7%9c%d7%94

עוד על שייטת 13

הזוית האישית

לי היה מאוד מרגש להיזכר בתקופה היפה הזו שלא חזרה על עצמה. נפגשתי עם אנשים מופלאים. למדתי על אומץ לב, ויחס בין-חברי. קיבלתי יחס מצוין ממפקד המבצעים שהיה הבוס שלי, והיום כשאני שומעת סיפורים אחרים על היחס בצבא אני חושבת שהייתי ברת מזל. אני, דניאל היה מעניין ללמוד דברים על העבר של סבתא, ובמהלך המפגשים גיליתי עליה דברים שלא ידעתי. מאוד נהניתי לשמוע את הסיפור הזה.

מילון

קומנדו
יחידה צבאית מובחרת שהוכשרה למטרות מסוימות, כמו מטרות בעלות סיכון גבוה, איסוף מודיעין, חדירה למקומות שקשה להגיע אליהן וכדומה.

ציטוטים

”אני שמחה לשמוע שסבתא שלי מצאה מקום בצבא שהביא לה כל כך הרבה סיפוק.“

הקשר הרב דורי