מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השואה בדרום צרפת – איזידור הגיבור

ג'ו, כרמל ויהלי
הגירוש ממרסיי 1943
ההסתרה וההסתתרות

אביו של ג'ו פררה נולד ביוון והיגר ממנה לצרפת בעקבות קשיי פרנסה שנגרמו מהמשבר הכלכלי. הדודה של ג'ו, בקשה אז מאביו שייקח אתם לצרפת גם את בנה הילד – איזידור. כך קרה שהוא חי וגדל אתם בבית. משפחתם הייתה חלק מקהילת מהגרים יוונים בצרפת.

ג'ו נולד בשנת  1933 במארסיי שבצרפת, האמצעי בין 3 בנים, הבכור אלברט והצעיר מאיר.

 אביו נפטר ממחלת השפעת הספרדית  עוד כשג'ו היה ילד ואז בן הדודה, איזידור, שהיה בן 26 לקח על עצמו לפרנס את המשפחה, האם ושלושת הילדים.

אותה תקופה כבר חשו בצרפת את הסכנה הנאצית וכל חבריו בני גילו של איזידור תכננו לחצות את הפירנאים ולברוח לספרד והציעו לו לבוא עימם. מתוך תחושת אחריות, מחויבות ומסירות שלו למשפחתו של ג'ו הוא סרב. חבריו הספיקו לברוח לספרד וניצלו והוא נשאר איתם בצרפת כדי לדאוג להם ושלם על כך בחייו.

"כל חבריו שברחו לספרד חזרו לצרפת אחרי המלחמה והוא מעולם לא חזר". בן הדוד המסור הגיבור איזידור, שנשאר אתנו אחרי מותו של אבא ובעצם הציל את חיינו, הציל אותנו מרעב, שילם על כך בחייו".

בשנת 1940 הגרמנים כבשו את צרפת וחילקו אותה לשניים, הצפון – היה תחת שלטון גרמני ישיר והדרום תחת שלטון צרפתי – שלטון וישי. עם זאת, הגרמנים שלטו ביד חזקה גם

מילון

המשבר הכלכלי
המשבר הכלכלי - השפל הגדול היה משברכלל עולמי, שהתחיל בארצות הברית בשנת 1929 ונמשך עד סוף שנות השלושים של המאה העשרים. המשבר היה קשה ביותר ורב השפעות במיוחד בצפון אמריקה ובאירופה. השפל ערער את היציבות הפוליטית במדינות רבות ונחשב לאחד הגורמים שזרזו את פרוץ מלחמת העולם השנייה.

שפעת ספרדית
מגפת שפעת שנגרמה על ידי זן אלים במיוחד של נגיף השפעת. בספרד זכתה המגפה לפרסום רב יותר מאשר בשאר העולם, היות שספרד לא השתתפה במלחמת העולם ולא פעלה בה צנזורה בזמן המלחמה.

שילטון וישי
הכינוי לממשלה הצרפתית ששיתפה פעולה עם מדינות הציר בין יולי 1940 לאוגוסט 1944 - המדינות שנלחמו נגד בעלות הברית במלחה"ע ה-2 ובראשן גרמניה, איטליה ויפן.

קסבה
מושג שבגלגוליו מציין כיום מקום צפוף, סבוך ומסוכן עם מבוך של סמטאות צרות ועד מנהרות.




ציטוטים

” בן הדוד איזידור המסור הגיבור שנשאר אתנו והצילנו אותנו מרעב וממוות, שילם בחייו.“

” כל חבריו של איזידור שברחו לספרד חזרו לצרפת אחרי המלחמה והוא מעולם לא חזר“

”אשתי אווה גם נצולת שואה אך לא יכולה להשתתף בתיעוד כי מתמוטטת במקום“

”כשהיינו במרסיי במוזיאון היא נזכרה, עברה מהפיכה פנימית ורק בכתה“

הקשר הרב דורי