מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרצון העז לעלות לארץ ישראל

אני וסבא כותבים את הסיפור
סבא שלי
הקשיים לעלייה לארץ בזמן המשטר הקומוניסטי ברומניה

הרצון העז בתור יהודים לעלות לארץ ישראל

שנה לפני גיל בר המצווה ברומניה. מידי שנה המשפחה שלנו הגישה בקשה לעלות לישראל כי רוב משפחתנו הייתה כבר בישראל בקיבוץ כפר סאלד. לצורך זה נסענו לבוקרשט עיר הבירה של רומניה למשרד הפנים על מנת להגיש את הבקשה. בתקופה ההיא היה ברומניה משטר קומוניסטי נוקשה וכל מי שביקש אישור לעלות לישראל היה תחת מעקב מתמיד.

כשהגענו לבוקרשט ההורים ואני וסיימנו לברר מה קורה עם אשרות עלייה לישראל, הלכנו לשגרירות הישראלית ברומניה. היות שכבר הייתי בגיל בר המצווה, ההליכה שלנו לשגרירות הישראלית היה לצורך קבלת טלית ותפילין דבר שהיה אסור לחלק, אבל כל היהודים ידעו שבכניסה לשגרירות ישנם מדפים ועליהם טליתות ותפילין שכל יהודי היה יכול לקחת בעצמו. לאחר שלקחנו טלית ותפילין יצאנו מהשגרירות והלכנו לכיוון המלון שלנו לאורך כל הדרך הרגשנו שעוקבים אחרינו. בהגיענו למלון בקבלה חיכה לנו איש של שירות הביטחון הרומני, הסקוריטטה. "סקוריטטה (ברומנית: Securitate) הוא הכינוי המקובל של "המחלקה לביטחון המדינה" (Departamentul Securităţii Statului) של רומניה בתקופת השלטון הקומוניסטי.

איש שירות הבטחון, תישאל אותנו מה חיפשנו בשגרירות הישראלית ומה לקחנו משם. הוא בדק את השקית שהיה בה את הטלית והתפילין ושאל לצורך מה זה? הסברנו לו שבגיל 13 יש בר מצווה ולצורך זה לקחנו את הטלית והתפילין על מנת שאני אוכל לעלות לתורה, דבר שלא ראו בעין יפה בארצות הקומוניסטיות. לאחר כמה בירורים טלפוניים של איש הביטחון הוחלט לעזוב אותנו והאיש נעלם. כל שהייתנו בבוקרשט היינו תחת מעקב וכבר למחרת עלינו לרכבת וחזרנו להצג.

כעבור כמה חודשים סוף סוף קיבלנו את האשרות עלייה לישראל להם חיכנו הרבה שנים. העלייה הייתה ברכבת מרומניה דרך הונגריה, אוסטריה ואיטליה. מאיטליה שטנו באונייה לנמל חיפה ומשם נסענו ישר לכפר סאלד שם חיכתה לנו המשפחה שלנו: סבא וסבתא והדודה שעלו לפנינו לארץ.

היות ולא ידעתי את השפה צירפו אותי לכיתה נמוכה יותר ושנה אחרי זה חגגתי יחד עם כל הכיתה את בר המצווה בישראל!

הזוית האישית

הקשר האישי שלי לגולן הוא ששנים לאחר מכן נלחמתי ברמת הגולן במלחמת ששת הימים

מילון

סקוריטטה
שירות הביטחון הרומני

קומוניזם
שיטת ממשל שהייתה ברומניה ובכל מזרח אירופה

ציטוטים

”"העלייה לישראל מתוך מניעים ציונים“

הקשר הרב דורי