מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרב אור שרגא שחלם ולא זכה לעלות ארצה

משפחת דינה שרעבי
דינה שרעבי
דור ההמשך נצר לרב מגשימים את החלום

אני דינה שרעבי, בתם של צביה ואברהם בנגי.

אמי ז"ל הייתה נצר למשפחת שרגא, שהייתה ידועה ומפורסמת ביזד שבאירן, בזכותו של הרב אור שרגא. הוא היה מקובל, סיפורי נפלאותיו, מעשיו, אישיותו וגדלותו מהדהדים עד היום.

הוענק לו התואר "מלא" (ר"ת "מי לה' אלי"), שימש כמוהל, שוחט, בודק ודיין, השתדל לסייע לבני עדתו, עודד את הקשר עם בני ארץ ישראל והתפרסם,גם בקרב הגויים כצדיק. ראשי תיבות: מי לה' אלי, המציין חכם, שומר מצוות וירא ה' וכונה בפי היזדים "מולא אור הראשון" אולם ברוב ענוותנותו היה אומר – אני רק "שרגא" (אור קטן).

גם בקרב הגויים היה מקובל כצדיק וקדוש העושה נסים ונפלאות. על אף שר' ישראל (הבעל שם טוב, מעולם לא נפגש עמו, התבטא: 'יש לי ידיד במרחקים, הרב אור שרגא'. רבים מצאצאיו נקראו על שמו, אור הידוע בהם אור חיים שהקים בשכונת התקווה בית כנסת הנקרא "אליהו הנביא".

אמי צביה אחותה חנה ואחיה אהרן ודויד ז"ל הקפידו לשמר את זכרו וסיפרו לנו סיפורים אודותיו, עד היום מתקיימת בכל שנה הילולה לזכרו. בירושלים יש בית כנסת על שמו, בשנת ה'תקנ"ד (1793) נפטר, על קברו שנמצא בפאתי העיר יזד נהגו יהודים וגויים להתפלל. עד היום, נחשב קברו למקום קדוש לגויים והם עולים לקברו לבקש ישועות.

בשנת ה'תקנ"ד השיב את נשמתו ליוצרה, על קברו נהגו יהודים וגויים להדליק נרות או שמן ולהתפלל ובעת האזכרה נוהגים אנשי קהילת יזד לשיר את השיר שחיבר בנו. רבים מצאצאיו הם רבנים.

אני גאה ביחוסי, אני מקפידה לשמור על מסורת ולהיות בת נאמנה למשפחה.  לצערי, אין אפשרות לנסוע לפרס בגלל שאין יחסי שלום בין הארצות וכתוצאה מכך איני יכולה לנסוע לשם, הייתי שמחה לבקר במקום ולעשות טיול שורשים.

הזוית האישית

דינה שרעבי: להיות נצר למשפחה מיוחסת זה מחייב.

מילון

דיין
דיין הוא שופט בבית דין הלכתי. בהרכב בסיסי של בית דין לאורך הדורות היו שני דיינים מן השורה לצד אב בית הדין.

ציטוטים

”יש חלומות שרק דור ההמשך יכול להגשים.“

הקשר הרב דורי